بسته‌بندی مرغ در سه دسته انجام می‌شود/ چیزی به نام مرغ هورمونی نداریم

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: رنگ قسمت تحتانی پلاستیک‌ مرغ حاکی از درجه آن است، پلاستیک رنگ سبز به معنای مرغ A+، رنگ آبی مربوط به مرغ رتبه A و نارنجی نشانگر مرغ B است به این ترتیب مرغ A و A+ درجه یک و B درجه دو است.

وحیدرضا خامسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مرغ A و A+، اظهار کرد: طرح ارتقاء کیفیت بهداشتی گوشت مرغ و آماده سازی کشتارگاه‌ها برای درجه بندی مرغ در مهرماه ۱۳۹۸ ابلاغ و در نهایت مرحله اول عملیاتی طرح، از ابتدای دی ماه سال جاری اجرا شد.

وی با بیان اینکه براساس این طرح کشتارگاه‌های طیور استان درجه بندی می‌شوند، افزود: کشتارگاه‌ها در سه رده A، B، A+، دسته بندی می‌شوند و ملاک اصلی داشتن خط اتوماتیک یا خط دو کشتار است، کشتارگاه‌هایی که خط دو کشتار داشته باشند در گرید یا درجه A و A+ دسته‌بندی شده و کشتارگاه‌هایی که خط دو کشتار را ندارند و به طریقه دستی انجام می‌دهند در گروه B قرار می‌گیرند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به سه دسته‌بندی برای مرغ، تصریح کرد: مرغی که برای کشتار وارد می‌شود اگر به طریق دستی کشتار شود در این روش امعاء و احشاء داخلی مرغ مانند شش‌ها، نای و مری در لاشه باقی می‌ماند و اینها به شرط داشتن سایر ضوابط مانند وزن مناسب حداکثر ۲۲۰۰ گرم در دسته B طبقه‌بندی شده، مابقی مرغ‌ها اگر با خط دو به شیوه اتوماتیک کشتار، همه امعاء و احشا کاملا تخلیه و با چیلر هوایی سرد شوند A+ و اگر تنها با خط دو کشتار و با چیلر آبی خنک شوند گرید یا درجه آنها A خواهد بود.

درجه کیفیت مرغ روی بسته‌بندی ذکر می‌شود

وی با اشاره به فعالیت ۱۷ کشتارگاه طیور در استان اصفهان، گفت: از این تعداد یک کشتارگاه به عنوان A+ و تنها کشتارگاه طیور کشور است که فاقد چیلر آبی است و چهار کشتارگاه دیگر در دسته A طبقه بندی شده‌، همچنین دو کشتارگاه دیگر هم در مراحل رفع نواقص و اخذ کد A است.

خامسی‌پور با اشاره به تغییر پلاستیک‌های بسته بندی مرغ، خاطرنشان کرد: روی هر کیسه پلاستیکی مرغ گرید و درجه کشتارگاه و مرغ ذکر می‌شود و ۲۰ درصد قسمت پایین پلاستیک‌های مرغ با رنگ‌های خاص نشانگر گرید و درجه مرغ خواهند بود.

وی در خصوص رنگ قسمت تحتانی پلاستیک‌های مرغ که حاکی از درجه آنهاست، اظهار کرد: پلاستیک رنگ سبز به معنای مرغ A+، پلاستیک رنگ آبی مربوط به مرغ رتبه A و پلاستیک نارنجی نشانگر مرغ B است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه علاوه بر تغییر در رنگ پلاستیک مرغ، روی بسته‌بندی آن هم درجه ذکر می‌شود، افزود: کیفیت مرغ هم در این درجه بندی مهم است زیرا مرغ A+ حداکثر وزنی که می‌تواند داشته باشد ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم است و این مطمئنا کیفیت بیشتری دارد، در صورتی که برای مرغ‌های A و B این وزن تا ۲۲۰۰ گرم بالا می‌رود و هدف این طرح، تولید مرغ سایز بوده است.

وی با بیان اینکه مرغ A+ آزمایش‌های اضافه بر دیگر مرغ‌ها انجام می‌شود، گفت: این مرغ از لحاظ روش کشتار، تخلیه احشا درونی شکم همچنین از لحاظ کیفیت گوشت از دیگر مرغ‌ها بهتر است اما مرغ A هم کیفیت خوبی دارد و مرغ B نیز به نوعی درجه دو است و به دلیل وجود امعاء و احشاء در شکم مرغ فسادپذیری بیشتر و عمر ماندگاری کمتری دارد.

دستورالعمل تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یا مرغ سبز ملغی شد

خامسی‌پور در خصوص وجود هورمون در گوشت مرغ، اظهار کرد: بحث مصرف هورمون در مرغداری‌ها از پایه و اساس رد شده است و در هیچ جای دنیا برای پرورش مرغ گوشتی از هورمون استفاده نمی‌کنند، این امر به هیچ وجه عملیاتی، اقتصادی و قانونی نیست و ما چیزی به نام مرغ هورمونی در هیچ نقطه از ایران نداریم.

وی در خصوص وجود آنتی بیوتیک‌ها در گوشت مرغ گفت: مرغ هم مانند هر موجود زنده دیگری ممکن است نیاز به مصرف دارو در طول یک دوره داشته باشد و آنچه مهم است اینکه هر دارویی یک زمان پرهیز و منع مصرف دارد که اگر آن دوره طی شود باقیمانده دارو در گوشت به حداقل می‌رسد و مصرف آن بلامانع است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک مرغ‌هایی است که در طول پرورش دارو نمی‌خورند، تصریح کرد: در چند سال اخیر تولید این نوع مرغ در کشور صورت گرفت اما به قدری حواشی در این مورد ایجاد شد که در یک ماهه اخیر سازمان دامپزشکی دستورالعمل تولید این مرغ را ملغی کرد و در حال حاضر چیزی به نام مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یا مرغ سبز در بازار نداریم.

سرانه مصرف مرغ در کشور ۲۹ کیلوگرم است

وی با بیان اینکه آزمایشات لازم برای اندازه‌گیری میزان آنتی‌بیوتیک و دارو در لاشه مرغ انجام می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی کوتاه تست غربالگری آنتی بیوتیک در گوشت مرغ را برای تمام مرغداری‌ها الزامی کنیم که در حال حاضر این موضوع برای مرغ A و A+ در حال انجام است.

خامسی‌پور در خصوص آمار مرغداری‌های استان و سرانه مصرف گوشت مرغ، تصریح کرد: بالغ بر ۲۲۰ واحد مرغ تخم‌گذار و حدود ۲۱۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی در استان فعالیت دارند و مصرف سرانه مرغ در کشور حدود ۲۹ کیلوگرم برای هر فرد در طول سال است، در گذشته اصفهان در تولید مرغ رتبه اول را داشت اما در حال حاضر بین رتبه دوم و سوم کشوری در نوسان است.

کد خبر 407093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.