لزوم حمایت روانی و اجتماعی از بازماندگان بلایا و حوادث

یک روانشناس گفت: همدلی همراهان و نزدیکان می‌تواند از شدت سوگ در بلایا و حوادث بکاهد، در حوادثی که ابعاد ملی دارد حمایت روانی، اجتماعی و حقوقی از بازماندگان توسط مسئولان امر بسیار مهمی خواهد بود.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم حمایت روانی و اجتماعی در حوادث و بلایای طبیعی، اظهار کرد: وجود این حمایت‌های روانی و اجتماعی نوعی همدلی است و در هر استرسی استفاده بهینه از منابع حمایتی موجود باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه همدلی مردم به هر شکلی مفید موثر است، افزود: هر نوع از همدلی اعم از زبانی یا شرکت درتشییع و یادواره‌ها می‌تواند بار غم بازماندگان این نوع حوادث را کاهش دهد و روانشناسان این توصیه را دارند.

این روانشناس تصریح کرد: اثرات این سوگ‌ها ممکن است تا سال‌ها در افراد بازمانده باقی بماند و نتوانند این موضوع را از یاد ببرند و به دلیل اینکه این حوادث غیرمترقبه و باورناپذیر بوده است مراحل شوک سوگواری می‌تواند بسیار زیاد باشد.

سوگواران حوادث طبیعی یا بلایا نباید فراموش شوند

وی با بیان اینکه مراحل ناباوری و خشم در این افراد طولانی است، تصریح کرد: سوگواری پنج مرحله دارد که در ابتدا ناباوری، خشم، کرختی و اختلالات جسمی روانی و افسردگی است و حتی برخی افراد در این مراحل سردرگم هستند و از خشم به ناباوری برمی‌گردند و همواره تلاش می‌کنند دلیلی برای این موضوع بیابند.

پدرام با بیان اینکه در همه ادیان مراحل سوگ وجود دارد، اظهار کرد: تنها گذر زمان می‌تواند رنج این حوادث یا بلایا را کم کند اما اگر مراحل سوگ به درستی طی شود و همدلی همراهان، نزدیکان وجود داشته باشد از شدت آن به مرور کاسته می‌شود هر چند  در حوادثی که ابعاد ملی دارد حمایت روانی، اجتماعی و حقوقی از سوگواران توسط مسئولان امر بسیار مهمی است.

وی با اشاره به اینکه حمایت مردم و مسئولان در تسلی و کاهش سوگ‌های ناشی از بلایا تاثیرات مثبتی دارد، افزود: چند روز پیش سالگرد حادثه پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش‌نشانان بود که بازماندگان آنها از فراموش شدن این افراد می‌گفتند که مشابه این امر را در دیگر بلایا مانند سیل یا زلزله هم دیده‌ایم که گاهی با موج خبری روبه‌رو شده و بعد از مدتی فراموش می‌شوند که این امر خود تاثیرات منفی دارد و سوگ را طولانی و بیمارگونه می‌کند.

کد خبر 407085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.