بهترین برنامه‌ توسعه شهری آمریکا

افزایش روزافزون جمعیت شهرها، نیاز به گسترش زمین‌ها و توسعه محله‌‎های شهری را هر روز بیش از قبل نمایان می‌کند؛ یکی از شهرهایی که دست به اقداماتی شگفت‌انگیز در این زمینه زده، میناپولس آمریکا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر میناپولس در تاریخ هفتم دسامبر سال ۲۰۱۹ یک برنامه جامع متشکل از چندین راهنمای اساسی به نام "میناپولس ۲۰۴۰" را برای بهسازی منطقه‌ای در اختیار شهروندان خود قرار داد که در یک‌هزار و یک‌صد صفحه جمع‌آوری‌شده بود. این برنامه مصوب، کاربرد مسکونی مجاز را تقریباً در نیمی از زمین‌های این شهر تغییر خواهد داد. با این حال، تغییر مذکور تنها یکی از چندین مؤلفه از سری تألیفات برنامه‌ بهسازی ارائه‌شده است که طرفداران منطقه‌بندی و توسعه شهری را ترغیب و توجه آن‌ها را به طرح مذکور جلب می‌کند. در حال حاضر تمرکز طرفداران توسعه شهری روی انقلابی‌ترین ویژگی این طرح قرار گرفته است؛ ایجاد آپارتمان‌های کوچک در محله‌هایی که تنها میزبان منازل ویلایی و یک طبقه هستند.

افزایش تراکم شهری با میناپولس۲۰۴۰

استراتژی‌های شهری برای افزایش تراکم مسکن عموماً دو رویکرد متفاوت را در پیش گرفته است. یکی از این رویکردها شامل افزایش تراکم در نزدیکی محل‌های کار یا ایستگاه‌های حمل و نقل و کاهش آن در مناطق مسکونی می‌شود. این رویکرد ساختمان‌های بزرگی را در بر می‌گیرد که می‌توانند خانواده‌های کوچک و بزرگ را در خود جای دهند. رویکرد دیگر افزایش تدریجی تراکم در ردیف‌های عظیمی از آپارتمان‌ها را مد نظر قرار می‌دهد که به صورت نواری در سطح شهر کشیده شده است. طرح مینیاپولیس ۲۰۴۰ از رویکرد دوم یعنی افزایش تراکم قابل ملاحظه و تدریجی پیروی می‌کند.

 آنچه که این استراتژی‌ها را پراهمیت می‌کند، توانایی آن‌ها برای ایجاد انواع مختلفی از منازل مسکونی است که خانواده‌های گوناگونی را در دل خود جای می‌دهد. ترجیح این استراتژی‌ها هم از نظر موقعیت مکانی و هم به لحاظ خصوصیات مسکن، خانواده‌هایی با رفت و آمدهای کم‌تر و ساکن در منازل بزرگ‌تر است. از سوی دیگر ادغام محلات مسکونی کم‌تراکم با خانه‌های دوبلکس و تریپلکس می‌تواند فرصت بیشتری در اختیار خانواده‌های کم و متوسط درآمد قرار دهد که تمایل دارند کودکان خود را در خانه‌های بزرگ‌تر، محله‌های امن‌تر و مدارس باکیفیت‌تر پرورش دهند.

اتخاذ یک طرح جامع جدید، اقدامی عملی و نمادین برای داشتن یک بازار مسکن ارزان قیمت‌تر و عادلانه‌تر است، با این حال مسئولان مینیاپولیس و سازندگان مسکن هنوز هم باید چندین مانع بالقوه را برطرف کنند. برای مثال لازم است کدبندی مناطق مختلف شهری را از نو بازنگری کنند تا با اهداف مندرج در این برنامه جامع هماهنگ باشد.

جزئیات مربوط به قوانین منطقه‌بندی، رشد اقتصادی مساکنی با تراکم بالاتر را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. علاوه بر این برنامه‌ریزان میناپولس باید نسبت به تدوین الزامات موردنیاز و نظام‌نامه‌های مربوط به شیوه کار جانب احتیاط را رعایت کنند زیرا این عمل قدرت زیادی به ساکنان فعلی محله‌ها، خصوصا ساکنان محله‌های دارای خانه‌های ویلایی و همکف می‌دهد که به‌منظور "محافظت از هویت محله خود" با این پروژه ناخواسته به مخالفت برخیزند.

از سوی دیگر تعداد مساکن ساخته شده و اینکه آیا این خانه‌ها کوچک‌تر و ارزان‌تر از خانه‌های موجود است یا خیر، کاملا به بازده مالی توسعه مجدد و نیز صاحبان زمین‌ها بستگی دارد. در حالت کلی به‌منظور کمک به ایجاد بازارهای مسکن کارآمدتر و عادلانه‌تر سه هدف از ارائه اصلاحات منطقه‌ای اعلام شده وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ساخت مسکن بیشتر

تنها راهکار طولانی‌مدت برای پایین آوردن هزینه‌های مسکن و یا حداقل کاهش نرخ رشد قیمت آن، ساخت مسکن بیشتر است. در اکثر محله‌هایی که دارای منازل ویلایی و هم‌کف هستند بیشتر ساکنان ادعا می‌کنند که طرح ارائه‌شده محله آن‌ها را در بر نمی‌گیرد. با این حال میناپولس با تبدیل هوشمندانه این منازل به خانه‌های دوبلس و تریپلکس در نظر دارد که ظرفیت بعضی از این محله‌ها را تا سه برابر افزایش دهد.

ایجاد مسکن‌های کم‌هزینه‌تر

مشروط به کیفیت ساخت، شکل و موقعیت قرارگیری، خانه‌های بزرگ هزینه بیشتری برای خرید یا اجاره نسبت به خانه‌های کوچک دارند. با این وجود تبدیل یک سازه سه‌هزار مترمربعی به سه آپارتمان کوچک‌تر علاوه بر ایجاد واحدهای مسکونی بیشتر، هزینه‌های کمتری برای خانواده‌هایی که در آن ساکن می‌شوند را در بر خواهد داشت.

از دیگر مؤلفه‌های طرح مذکور که به کاهش هزینه مسکن کمک می‌کند نیز عبارت است از ایجاد پارکینگ‌های خیابانی است چرا که تعبیه پارکینگ‌های درون ساختمان به خودی خود مانع از استفاده مفید از فضای ساختمان می‌شود.

ساخت محله‌های مطلوب

ویژگی اصلی محله‌های مطلوب عبارت است از نزدیکی به محل کار و ایستگاه‌های حمل و نقل، پایین بودن میزان جرم و جنایت، نبود و یا کمبود فقر، وجود مدارس عمومی با کیفیت و مناسب و غیره. مینیاپولیس ۲۰۴۰ دسترسی به محلات با کیفیت را در مرکز توجه برنامه‌های خود قرار داده است.

در حالت کلی لازم است که فعالان و مسئولان در سراسر کشور و نه تنها شهر میناپولس در رابطه با سرمایه‌گذاری بر مسکن مقرون به صرفه، اقدامات لازم را به کار گیرند و سیاست‌های لازم برای گسترش آن به دیگر نقاط را اتخاذ کنند. پیاده‌سازی موفق میناپولس ۲۰۴۰ گامی بزرگ در راستای موفقیت افزایش تراکم شهری در دنیای پر جمعیت امروز به حساب می‌آید.

کد خبر 406996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.