فشار مالیاتی به مردم تا کجا؟

مصوبه مجلس در خصوص مالیات سفرهای خارجی و رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوم بهمن ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «گرمای تنور تورم ۲/۱ درجه کمتر شد » به بررسی کاهش نرخ تورم سالانه برای گروه کالاهای خوراکی پرداخت و نوشت: تورم بنزینی که در آذرماه با ۳.۲ درصد رشد خود را نشان داد، پس از گذشت یک ماه فروکش کرد. در حالی که افزایش ۵۰ درصدی بنزین سهمیه‌ای -از هزار به هزار و ۵۰۰ تومان- و ۲۰۰ درصدی بنزین آزاد -سه هزار تومان- باعث رشد ۱.۶ درصدی تورم ماهانه و  ۰.۸ درصدی تورم نقطه‌ای شده بود، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در دی ماه با فروکش کردن آثار افزایش قیمت بنزین، تورم ماهانه دراین ماه به ۸ دهم درصد رسید که ۲.۴ درصد از تورم آذرماه کمتر است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۰.۹ درصد است که نسبت به ماه قبل، ۲.۱ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۰.۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین تورم نقطه‌ای (نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز با افت ۱.۵ درصدی به ۲۶.۳ درصد رسید. اما این تغییر مسیر شاخص تورم روی کالاهای خوراکی بیشتر محسوس است. درنخستین ماه پس از اصلاح قیمت بنزین یعنی آذر تورم ماهانه کالاهای خوراکی ۴.۱ درصد بود که این نرخ در دی ماه با کاهش ۴.۴ درصدی به منفی ۳ دهم درصد رسید. البته کالاهای غیرخوراکی هم از این کاهش جا نماند و تورم ماهانه ۲.۸ درصدی آذر با ۱.۴ درصد افت به ۱.۴ درصد در دی ماه رسید. پیش‌از این نیز بسیاری از اقتصاددانان اعتقاد داشتند که تورم افزایش قیمت بنزین بلندمدت نیست و درکوتاه مدت فروکش می‌کند، اتفاقی که تنها پس‌از گذشته یک ماه رخ داد. در همین زمینه اغلب صاحبنظران پیش‌بینی می‌کنند با ثبات شرایط فعلی روند نزولی نرخ تورم در دو ماه باقی مانده سال نیز ادامه داشته باشد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «فشار مالیاتی به مردم تا کجا؟» به بررسی مصوبه مجلس در خصوص مالیات سفرهای خارجی پرداخت و نوشت: مسئولان دولتی می‌گویند رویای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه سال آتی به واقعیت بدل خواهد شد و در این راستا تغییراتی در ساختار سند سالانه کشور منظور شده است. پیش از این، علی ربیعی، سخنگوی دولت اظهار کرده بود که «از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از منابع نفتی به ‌دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود.» محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، نیز چندی پیش بر این امر تاکید کرده و گفته بود: «آرمان قطع وابستگی به نفت را در بودجه ۹۹ محقق می‌کنیم.» برای تحقق این هدف، دولت از دو محل یعنی مالیات و واگذاری اموال افزایش درآمد نظر گرفته است تا بتواند هزینه‌های گزاف خود را جبران کند. دیروز هم نمایندگان در جلسه علنی مجلس سازمان امور مالیاتی را مکلف به اخذ مالیات از سفرهای خارجی کردند که این تصمیم در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت گرفته شده است؛ خبری که با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی از سوی اقتصاددانان و مردم مواجه شده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «تکاپو برای حضور در میدان رقابت» به بررسی بیانیه شورای عالی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: بالاخره فضای کشور در این یک ماه باقی مانده انتخاباتی شد هرچند در این فضا یک جریان سیاسی بیشتر مانور انتخاباتی می‌دهد و اصلاح‌طلبان به واسطه ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که در آن از سوی هیئت‌های نظارتی نسبت به آن صورت گرفت، حضور چندانی ندارند. روز گذشته لیست اولیه ۱۵۹ نفره نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس مشخص شد و قرار است، لیست نهایی ۳۰ نفره تهران از میان این ۱۵۹ نفر انتخاب شود. اما در جناح مقابل شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در اطلاعیه‌ای، لیست‌های منتشر شده با نام ائتلاف این جریان را فاقد اعتبار و صرفا گمانه‌زنی افراد و گروه‌های خاص عنوان کرد و اعلام کرد: امکان ارائه لیست ائتلافی از جانب این جبهه سلب شده و همچنان در حال بررسی و پیگیری نتیجه اعتراض‌ها به ردصلاحیت‌ها هستیم.

از زمانی که شورای نگهبان اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات مجلس را اعلام کرد و مشخص شد که بیشترین رد صلاحیت‌ها از یک جریان سیاسی هستند، با واکنش‌های زیادی از رئیس‌جمهوری تا رئیس‌مجلس گرفته و حتی چهره‌های سیاسی نسبت به این نوع بررسی از سوی شورای نگهبان روبه‌رو شد. واکنش‌ها به گونه‌ای بود که در هرکدام شورای نگهبان بیانیه و یا همان جوابیه صادر کرد و از عملکرد خود در رابطه با بررسی صلاحیت کاندیداها دفاع کرد. 

درست در شرایطی که لازم بود برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی در کشور زمینه حضور طیف‌ها، چهره‌ها و سلایق مختلف فراهم شود، عکس آن رخ داد. یعنی با این حجم از رد صلاحیت‌ها که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است جریان‌ها با یک سرخوردگی مواجه شدند. زمانی که کشور از نظر بین‌المللی تحت تهدیدهای مختلف قرار دارد و از نظر داخلی نیز دچار افت اعتماد عمومی شده است و ناملایمات درونی متوجه آن است انتظار می‌رود که برای بیمه کردن کشور زمینه برای حضور سلایق مختلف ایجاد شود تا شاید از این طریق کشور در مقابل این گونه آسیب‌ها بیمه شود. شاید برگزاری یک انتخابات آزاد بهترین راهکار و البته تنها راه گذر از این دوره باشد. چرا که فقط در این شرایط جلب اعتماد عمومی و ایجاد فرصت برابر قادر باشد مشارکت عمومی در انتخابات را بالا برده و فضای سیاسی و اجتماعی کشور را یک بار دیگر تحول بخشد. اما وقتی صلاحیت بسیاری از نامزدها از سوی شورای نگهبان احزار نشد این خواب سنگین فضای سیاسی کشور دوچندان شد به حدی که با وجود آنکه یک ماه بیشتر تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است همچنان فضای کشور انتخاباتی نیست. جریان‌های سیاسی همچنان درگیر مشکلات درون‌جناحی هستند. اصولگرایان در تلاش برای راضی کردن پایداری‌ها در شورای ائتلافی هستند و از آن طرف اصلاح‌طلبان نیز نماینده‌ای ندارند تا در این دوره بتوانند مانند گذشته لیست و یا فهرستی معرفی کنند. 

روزنامه دنیای اقتصاد ،در صفحه نخست امروز با تیتر «تخلیه تورم بنزین در دی‌ماه» به بررسی کاهش نرخ تورم سالانه برای گروه کالاهای خوراکی پرداخت و نوشت:گزارش مرکز آمار در دی ماه می‌گوید تورم حاصل از افزایش قیمت بنزین در این ماه تخلیه شده است. بر اساس آمارهای این مرکز، تورم ماهانه گروه حمل و نقل در دی ماه نسبت به دو ماه قبل از آن، کمتر بوده است. با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در هفته پایانی آبان ماه، تورم ماهانه حمل و نقل به سطح ۴/۵ درصد رسید. همچنین در ماه آذر این رقم ۱۴ درصد گزارش شد. حال جدیدترین گزارش در دی ماه نشان می‌دهد نرخ تورم حمل و نقل با شیب قابل توجهی از ۱۴درصد به سطح سه درصد کاهش یافته است. با توجه به روندهای تورمی ماهانه و نقطه به نقطه می‌توان گفت اثر مستقیم تعدیل قیمت بنزین تخلیه شده است و از این کانال خطری متوجه نرخ تورم در ماه‌های آتی نیست. «دنیای اقتصاد» پیش‌تر در گزارشی با عنوان «دو جریان متفاوت در تورم آبان» تخلیه شدن اثر تورمی بنزین در دو ماه آذر و دی ماه را پیش‌بینی کرده بود. همچنین بر اساس آمار جدید، نرخ تورم ماهانه کل به رقم ۸/۰ درصد رسیده که کمترین رقم در نیمه دوم سال جاری است. نرخ تورم نقطه به نقطه و متوسط نیز در دی ماه نسبت به آذر ماه روند نزولی را ثبت کرده است. علاوه بر تخلیه شدن تورم بنزین، ثبات نرخ ارز و تورم منفی خوراکی‌ها در افت تورم دی ماه موثر بوده است.

کد خبر 406935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.