آمریکا از مردم ایران می‌ترسد نه از موشک ما

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

آمریکا از مردم ما می‌ترسد نه از موشک ما

مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی از طرف آمریکا هستیم. او با تمام قدرت ایستاده تا ما را به زانو دربیاورد و ما یک راه بیشتر نداریم و آن این است که به حرف و راه امام اعتقاد داشته باشیم و آن را ادامه دهیم؛ امروز وحدت ما بسیار مهم است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با قرائت بخش‌هایی از نامه حضرت علی (ع) در منشور حکومتی به مالک اشتر گفت: شاخص مردم هستند و حق با مردم است. باید با مردم با انصاف برخورد کنیم. نه این که به جناح، گروه، دسته و قومیت خاص یا طبقه خاص دقت کنیم بلکه باید با تمام وجود به مردم عشق بورزیم و خدمتگزار مردم باشیم؛ بدانیم که این یک امتحان الهی است. پزشکیان تاکید کرد: باید با گذشت با مردم رفتار کنیم و با آنها برخورد خشن نداشته باشیم. باید از آمرانه عمل کردن اجتناب کنیم. معنای مالک در منشور حکومتی حضرت علی (ع) دولت، مجلس، قوه قضاییه و کل حکومت است. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضرت علی در آن نامه می‌گوید که مردم پشت سر شما حرف‌هایی را خواهند زد که شما پشت سر حاکمان قبلی می‌گفتید. این که ما درست هستیم یا غلط، مردم مشخص می‌کنند. عمود جامعه مردم است. آمریکا و قدرت‌های استکباری از مردم ما می‌ترسند نه از موشک ما. موشک ارزش و افتخار ما است اما قدرت ما مردمی است نه دفاعی. اگر مردم در صحنه باشند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. وی با بیان اینکه « باید بررسی کنیم که آیا آن حرف‌هایی که سابقا پشت سر حاکمان می‌گفتیم را هم اکنون مردم پشت سر ما می‌گویند یا نه» تصریح کرد: خودمان را باید با مردم تطبیق دهیم نه مردم را با خودمان. نباید دیگران را اجنبی، نفوذی و خائن بدانیم، باید با مردم با انصاف برخورد کنیم، با تمام وجود به مردم عشق بورزیم و صحبت کنیم. مردم از نظر حضرت علی دو دسته‌اند یا بردار دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند. پس اگر مشکلی پیدا می‌کنند و یا تخلفی انجام می‌دهند باید با گذشت و رافت با آنها برخورد کنیم. پزشکیان گفت: حضرت علی معتقد بود اگر گذشت می‌کنیم نباید پشیمان شویم و نباید با خشونت و خشم با مردم برخورد کنیم. نگویید ما امیر هستیم، شما مامور هستید. وی در پایان نطق خود مسئولان را دعوت به مطالعه منشور حکومتی حضرت علی به مالک اشتر کرد و گفت: ادبیات آمرانه جایگاه مسئول قلب‌ها را سیاه می‌کند، دین را تضعیف می‌کند و انقلاب و دگرگونی را نزدیک می‌کند.

ایرادهای مجلس دهم، متوجه ریاست مجلس نیست

حمیدرضا فولادگر در مصاحبه اخیر خود با یکی از رسانه‌ها به تشریح مسائل مرتبط با مجلس دهم، انتخابات آینده و چگونگی عملکرد فراکسیون های سیاسی مجلس پرداخته است، وی در این مصاحبه اگرچه متوسط عملکرد مجلس دهم را ضعیف تر از مجالس هشتم و نهم توصیف کرده، اما تاکید دارد که این ایرادات متوجه ریاست مجلس نیست. نماینده مردم اصفهان در مجلس با یادآوری حضور مستمر در چهار دوره مجلس می گوید: اگرچه برداشت کلی من این است که متوسط مجلس دهم نسبت به مجالس هشتم و نهم ضعیف تر شده است، اما در این ماجرا بحث روی افراد نیست؛ زیرا شخصیت های موثری در مجلس دهم حضور دارند که به لحاظ وزن علمی، تحصیلاتی و سوابق اجرایی در جایگاه قابل قبولی هستند. وی با بیان اینکه انتقاد به عملکرد مجلس دهم جایگاه ریاست مجلس مربوط نیست، تصریح کرد: معتقدم یکی از این دلایل ضعف تجربه پایین اجرایی نمایندگان در مجلس دهم بود، بنیه انقلابی نمایندگان را نیز ضعیف تر از دوره نهم می‌دانم، حتی ما در مجلس دهم در بحث فراکسیون‌های سیاسی، یک فراکسیون اکثریت قوی نداشتیم که البته در مصاحبه اخیرم به این موارد مباحث مدیریتی را هم اضافه کردم اما  منظورم ریاست مجلس نبود؛ بلکه در ارزیابی هایم به هیات رئیسه، ریاست و ریاست کمیسیون ها و فراکسیون ها و بخش های دیگر مجلس نیز نظر داشتم،  اما در مصاحبه عنوانی درج شده بود و این گونه القا می کرد که گویا رئیس مجلس عامل ضعف مجلس است؛ در حالیکه این چیزی نبود که بنده گفته باشم یا  از مصاحبه بنده برداشت شود؛ زیرا بنده تحلیل کلی خود را درباره ارزیابی از مجلس دهم آن هم در مقام مقایسه با مجالس هشتم و نهم مطرح کرده بودم که البته اصلاح شد. وی با بیان اینکه در بخش دیگری از مصاحبه درباره احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سوالی پرسیده شد گفت: در پاسخ عرض کردم اگر آقای لاریجانی بخواهند برای انتخابات ورود کنند بعید است تنها یک جریان سیاسی از ایشان حمایت کند، زیرا تجربه سال‌های گذشته نشان داده ایشان تنها با یک جریان یعنی اصولگرا یا اصلاح طلب کار نکرده‌اند، بنابراین در انتخابات آینده هم اینگونه نیست که تنها یک فراکسیون از ایشان حمایت کنند که آن مطلب نیز طور دیگری منعکس شد.

نمی‌شود به شورای نگهبان بگوییم قانون را رعایت نکن تا مشارکت بالا برود

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، در جواب پرسشی که به رد صلاحیت‌ها گسترده شورای نگهبان و راهکار افزایش مشارکت مردم در انتخابات اشاره داشت، گفت: مسائل قانونی و اختیارات هر نهاد قانونی مربوط به خود آنهاست. ما نمی‌توانیم به شورای نگهبان بگوییم موارد قانونی را رعایت نکند تا مشارکت مردم در انتخابات بالا برود. وی ادامه داد: کسانی که خلاف قانون عمل کرده‌اند نباید خلاف قانون عمل می‌کردند تا رد صلاحیت نشوند. زمانی که کسی نماینده می‌شود به عنوان نماینده باید منافع موکلانش را رعایت کند. آقای نماینده‌ای در دوران گذشته- چند دوره قبل- باخبر شده بود که راه‌آهن از کنار روستاهای منطقه‌اش می گذرد. با علم به این موضوع زمین‌های آن روستا را متری یک میلیون تومان خرید و متری ۱۰ میلیون تومان فروخت. واقعاً این فرد لیاقت نمایندگی دارد؟ این فرد باید به موکلانش می‌گفت راه‌آهن از این منطقه رد می‌شود کسی کلاه سرتان نگذارد زمین‌هایتان را ارزان بخرد. این فرد خلاف کرد و باید رد صلاحیت می‌شد. دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با گفتن اینکه مردم انتظار دارند شورای نگهبان به وظیفه‌اش در بررسی صلاحیت‌ها عمل کند، تاکید کرد: نمایندگان مشکلات گوناگونی دارند. بنابراین نمی‌توانیم به نهاد قانونی‌ای که کار قانونی‌اش را انجام می‌دهد بگوییم کار قانونی‌ات را انجام نده تا مشارکت مردم بالا برود. مردم نمی‌خواهند نهاد قانونی خلاف قانون عمل کند. بادامچیان گفت: کسی که به مجلس می‌آید قانون وضع می‌کند که مردم باید اطاعت کنند، معاهدات بین‌المللی را به تصویب می‌ساند، مشکلات کشور را حل می‌کند و بر دستگاه نظارت می‌کند. بنابراین این نهاد، نهاد کمی نیست و شورای نگهبان باید بررسی کند که آیا افرادی که می‌خواهند به نهاد راه یابند صلاحیت احراز این مسئولیت را دارند یا ندارند. اگر شورای نگهبان به این موضوع عمل کند، مردم خوشحال خواهند بود. وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در انتخابات خوب خواهد بود ادامه داد: شرکت مردم در انتخابات خوب خواهد بود. اما بالا و پایین بودن مشارکت دست ما نیست بلکه دست خود مردم است.

دیدار محمدرضا عارف با خانواده یکی از جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی

محمدرضا عارف به همراه تعدادی از اعضای فراکسیون امید با حضور در منزل تعدادی از خانواده های جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی ضمن عرض تسلیت با آنان ابراز همدردی کرد. عارف در دیدار با خانواده شهید کدخدازاده، جان باختن هموطنانمان بخصوص نخبگان جوان کشورمان در این سانحه غم انگیز را بهت آور دانست و گفت: این مصیبت برای کشور ما ضایعه ای بسیار دردناک و غیرقابل جبران است، می دانم شما عزیزان روزهای بسیار سختی را تحمل می کنید.وی بر ضرورت روشن شدن ابعاد پیدا و پنهان این حادثه تاکید کرد و گفت: شخصا و به همراه همکارانم در فراکسیون امید به طور جد پیگیر روشن شدن واقعیت و رفع ابهامات در حادثه سقوط هواپیما هستیم. برای من این حادثه غم بسیار بزرگی بود و  خداوند متعال به شما و همه ما صبر هضم این واقعه دردناک را عنایت کند.

از حق میزبانی تیم‌های ایرانی دفاع می‌کنیم

زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز -دوشنبه- مجلس گفت: جمعه گذشته شنوای خطبه‌های باصلابت و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب بودیم و تاکید معظم له بر تقویت وحدت و قوی‌ شدن در تمام حوزه‌ها به عنوان راهبرد کشور اولویت‌ها را مشخص کرد. وی ادامه داد: آسیا بداند اگر رونقی در فوتبال منطقه وجود دارد از تماشاگران ایرانی است. از حق میزبانی تیم‌های ایران به ویژه سپاهان در برابر تصمیم سیاسی و غیرورزشی AFC حمایت می‌کنیم و از وزارت ورزش و دستگاه دیپلماسی می‌خواهیم که پیگیر این موضوع باشند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عمر مجلس دهم با همه کاستی‌ها و ضعف‌ها رو به پایان است که با وجود همه فشارها و تحریم‌ها شاهد مصوبات قابل دفاعی نیز بودیم. شاید یکی از مصوبات مهم بلکه در چند دوره اخیر مجلس اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان باشد. از روزی که اراده را بر اصلاح قانون گذاشتیم این را می‌دانستیم که مسیر سختی را در پیش داریم، اما خوشبختانه پس از ارشادات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر جوانگرایی آنچه مدنظر داشتیم به تصویب رسید و طبق گزارشات حداقل ۸۰۰۰ نفر نیروی جوان‌تر به دنبال تصویب این قانون جایگزین شدند. وی در این باره ادامه داد: پیشنهاد ۰.۲۷ از ۹ درصد ارزش افزوده  برای ورزش بانوان و جوانان، نظارت بر اجرای قانون حمایت از صنایع و راه‌اندازی مجدد دهها کارخانه و اعمال ۲۰ درصد حداقل حقوق اداره کار به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از جمله دیگر مسائل حائز اهمیت بود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم کشور بحث زنان است. در کشورهای درحال توسعه جایگاه زنان در توسعه امری حائز اهمیت است و این جایگاه نیازمند توجهی ویژه است. در تمام جهان مدیریت فردا بر دوش زنان و مردان خودباور است.   وی در پایان اضافه کرد: استان اصفهان موزه جهان است و حاکمیت باید در مسیر بازسازی این موزه هرکاری را که لازم است انجام دهد و در جهت رفع مشکلات متعدد به ویژه در حوزه محیط زیست گام‌های بلندی را بردارد.

کد خبر 406708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.