تملک گروه یک باغ‌های قصردشت شیراز نیازمند هزینه میلیاردی است

رئیس اداره حوزه استحفاظی باغ های قصردشت شهرداری شیراز گفت: برای تملک گروه یک باغ های قصردشت بیش از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش ایمنا، جهان‌بین میرزایی اظهار کرد: آیین نامه طرح ساماندهی باغ های قصردشت توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درسال ١٣٧٩ مصوب و به استانداری فارس ابلاغ شده است؛ بر طبق این طرح باغ های قصردشت به پنج گروه تقسیم شده که در گروه یک آن با بیش از یک هزار هکتار به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز داده نمی‌شود واین بخش از باغ ها حتما باید تملک شود.

وی افزود: در این زمینه جدای از بخش‌هایی که در گذشته ساخت و ساز شده ٩۶٠ هکتار از باغ های باقیمانده گروه یک باید تملک شود.

رئیس اداره حوزه استحفاظی باغ های قصردشت شهرداری شیراز تصریح کرد: با توجه به این طرح مقرر شده از عواید مجوزهای صادره در اراضی گروه پنج، باغ ها و اراضی پهنه های گروه یک تملک عمومی شود که تاکنون از عواید صدور مجوز در اراضی گروه پنج که به صورت زمین هستند ٢۶٧ هکتار به طور کامل توسط شهرداری تملک شده و بین ۴۵٠ تا۵٠٠ هکتار از باغ ها هم به صورت شریک مشاعی توسط شهرداری تملک شده و با این کار کاربری باغ ها در این بخش تثبیت شده و هیچکس نمی‌تواند از تغییر کاربری سوءاستفاده کند.

میرزائی افزود: علاوه بر تملک باغ های گروه یک،  نزدیک به ٧٠ هکتار از گروه پنج باغ ها نیز برای ایجاد فضای سبز عمومی در سجادیه فرهنگ شهر قرار شد تملک شود که تا کنون ٣٠هکتار از این باغ ها هم تملک شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا بر طبق برآوردهای اولیه برای تملک کامل گروه یک باغ های قصردشت تا رسیدن به اهداف نهایی در این بخش به بیش از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رئیس اداره حوزه استحفاظی باغ های قصردشت شهرداری شیراز در خصوص آیین نامه ساماندهی باغ های قصردشت ادامه داد: از ٢۶٧ هکتار باغی که توسط شهرداری تملک شده، ١٠٠ هکتار باغ به پارک و فضای عمومی تبدیل شده که از جمله می‌توان به پارک ٣٢ هکتاری واقع در انتهای بلوار بهشت (انتهای بلوار چمران)، پیاده‌راه و پارک چمران جنوبی به طول پنج و دو دهم کیلومتر، شروع عملیات عمرانی پیاده‌راه شهید رمضانی (حدفاصل خیابان همت شمالی و خیابان پزشکان معالی آباد) به طو سه کیلومتر و تجهیز و راه اندازی چندین باغ بزرگ خانواده در نقاط مختلف محدوده باغ های قصردشت اشاره کرد که مورد اقبال و استفاده شهروندان نیز قرار گرفته است.

میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر ٨۵ هکتار از باغ ها واقع در بلوار شهیدکسائی و پشت بیمارستان دنا جهت ایجاد فضای سبز عمومی در دستور تملک قرار گرفته که حداقل هزینه ای بالغ بر ٣۵٠ میلیارد تومان در پی دارد.

وی اضافه کرد: در راستای حفظ و نگهداری از باغ ها، اداره حوزه استحفاظی باغ های عملیات مبارزه با آفات باغی را با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان شیراز به صورت سالانه با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان به انجام می رساند.

رئیس اداره حوزه استحفاظی باغ های قصردشت شهرداری شیراز گفت: علاوه بر این با توجه به شرایط خشکسالی، در جهت تامین منابع آب باغ ها با هزینه شهرداری، ١٧حلقه چاه در محدوده باغ های شیراز حفر و در اختیار باغداران گذاشته شده است.

میرزایی افزود: در کنار این اقدامات جهت افزایش سرعت آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب ۶٠ هزار متر لوله‌گذاری شده و تا کنون ١٢ هزار متر از جداول خاکی به سیمانی تبدیل شده اند و برای لایروبی قنات‌های حوزه باغ های قصردشت بالغ بر ١٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

وی با اشاره به اقتصادی کردن باغ ها به عنوان یکی دیگر از اقدامات در حوزه باغ ها، اظهار کرد: در راستای اقتصادی کردن باغ ها برای مالکین و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار، ضوابط گردشگری در طرح ساماندهی باغ های قصردشت پیش بینی شده که از جمله آن ها می‌توان به فعالیت هایی در حوزه گردشگری از قبیل ایجاد هتل، رستوران و پذیرایی، باغ تفریحی، باغ موزه، باغ ورزشی، نمایشگاه هنری و ... اشاره کرد که البته برابر ضوابط طرح مجاز شمرده است.

کد خبر 406671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.