شب‌ ادراری کودکان را چگونه کنترل کنیم؟

حدود ۲۰ درصد از کودکان پنج سال و سه درصد از کودکان ۱۲ سال با مشکل شب‌ادراری مواجه هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب کودکان چندین ماه‌ و یا چندین سال‌ پس از آموزش ادرار کردن، دچار مشکل شب‌ادراری می‌شوند؛ اکثر آن‌ها تا حدود سه سالگی با این مشکل مواجه هستند، اما والدین معمولاً تا حدود ۶ سالگی نباید نگران این موضوع باشند. در ادامه شما را با راهکارهای موثر برای جلوگیری از مشکل شب‌ادراری در کودکان آشنا می‌کنیم:

شب‌ادراری و حمایت والدین 

در صورت بروز این مشکل والدین باید از فرزند خود حمایت کنند، زیرا این کار معمولا عمدی نیست. همچنین شب ادراری نشانه‌ای از یک مشکل عاطفی یا جسمی در کودکان نبوده و امری طبیعی است. والدین باید در چنین مواقعی با فرزند خود صحبت کنند تا متوجه شود، شب ادراری مسئله بغرنجی نیست و افراد با بزرگ شدن این عادت را کنار می‌گذارند. ممکن است صحبت والدین به کودک کمک کند تا احساس تنهایی و خجالت را کنار بگذارد.

چه عواملی باعث شب‌ادراری می‌شود؟

عوامل زیادی باعث شب‌ادراری کودکان می‌شود؛ این امر ممکن است به علت عدم کنترل مثانه یا خواب سنگین اتفاق بیفتد. استرس و اضطراب نیز می‌تواند یکی از دلایل شب‌ادراری باشد؛ کودکانی که سابقه شب‌ادراری ندارند، ممکن است در اثر عفونت یا وقوع تغییری بزرگ در زندگی مانند نقل مکان ناگهانی، به این مشکل دچار شوند. در چنین مواردی مشورت با پزشک ضرورت دارد.  

 یافتن راه حل برای رفع مشکل شب ادراری

اگر کودک‌ چهار ساله یا بزرگ‌تر است، می‌توانیم ایده‌های او را جویا شویم. معمولا همفکری در توقف شب ادراری مؤثر است. مصرف کمتر نوشیدنی هنگام عصر و کاهش مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز ارزش امتحان کردن را دارد. همچنین استفاده از گزینه‌هایی مانند شلوار جاذب یا ملحفه‌های ضد آب نیز در رفع این مشکل به کودکان کمک می‌کند. ایجاد نگاه مثبت در کودک و مشارکت دادن او در حل این مشکل، به ایجاد اعتماد به نفس و تشویق عادات خوب شبانه کمک خواهد کرد.

 پاداش دادن 

برخی خانواده‌ها روزهای خیس و خشک کودک را در یک تقویم مشخص می‎کنند؛ زدن برچسب یا ستاره نیز می‌تواند باعث ایجاد سرگرمی برای کودک باشد. اگر کودک خود را خیس می‌کند، باید حامی او بود و یادآوری کرد که اگر به تلاش خود ادامه دهد، نتیجه خواهد گرفت و برای او پاداشی درنظر گرفته می‌شود. راهکار دیگر این است که درست قبل از اینکه کودک به رختخواب رود، او را به دستشویی ببرید و به او یادآوری کنید که بیدار شدن در طول شب و دستشویی رفتن، در جلوگیری از شب‌ادراری‌ مؤثر خواهد بود. 

آیا بیدار شدن در طول شب مؤثر است؟

گاهی اوقات بعضی از والدین برای جلوگیری از شب‌ادراری، کودکان را در طول شب برای رفتن به دستشویی بیدار می‌کنند، اما در این کار نباید زیاده روی کرد؛ یکبار بیدار کردن کودک از خواب، قبل از اینکه والدین به رختخواب بروند، کافی است. باید به خاطر داشت که محروم کردن کودک از استراحت و خواب، ممکن است استرس او را افزایش دهد و زمینه یکی از محرک‌های شب‌ادراری را فراهم کند.

مشارکت کودک در تمیز کردن محل خواب

یکی از راهکارهای موثر برای رفع این مشکل، مشارکت کودک در تمیز کردن محل خواب است. هنگامی که کودک محل خواب خود را خیس می‌کند، می‌تواند شلوار خود را در سبد لباس‌های کثیف قرار دهد، یا در عوض کردن ملحفه به والدین کمک کند. باید به کودک اطمینان داد که این کار برای تنبیه کردن نیست، بلکه فقط بخشی از کارهایی است که باید انجام شود. نکته مهم این است که بدون شرمنده کردن کودک، او را از مشکل شب‌ادراری‌ آگاه کنید.

کد خبر 406651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.