ترک‌ دوم گنبد مسجد شیخ لطف الله آماده مرمت می‌شود

مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان اعلام کرد که با تایید شورای راهبردی میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت ترک‌ اول گنبد مسجد شیخ لطف الله مشکلی نداشته و دستور مرمت ترک دوم نیز ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روزی می‌شود که داربست‌ها بار دیگر گنبد مسجد شیخ لطف الله را دربر گرفته‌اند، اما این‌بار با تغییر زاویه ۴۵‌ درجه‌ای رو به جنوب درست کنار ترک مرمت شده گنبد و روبروی ایوان عالی‌قاپو؛ این حصارهای فلزی در حالی بر روی ترک دیگری از گنبد مسجد جا خوش کرده‌اند که هنوز ابهامات مرمت ترک اول که با دو رنگ شدن سر و صدای زیادی به پا کرد، برطرف نشده است.

مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد و پس از طی مراحل مختلف، مرمت آن در حدود سه ماه پیش به پایان رسید. آنچه که سوالات زیادی برای همه اقشار ایجاد کرد تفاوت رنگ ترک مرمت شده با دیگر بخش‌های گنبد صفوی بود. کارشناسان مختلف نیز نظرات متفاوتی درباره نحوه مرمت گنبد داشتند و حتی رئیس شورای عالی میراث فرهنگی (معاون اول رئیس جمهور) دستور پیگیری و اعزام تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت گنبد داد. در حالی که قرار بود تیمی از متخصصان درباره مرمت گنبد جمع شوند و تصمیم جمعی اتخاذ کنند، داربست‌ها برای مرمت دومین ترک از گنبد بالا رفتند.

فریبا خطابخش، مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا تایید کرد که "داربست‌ها برای مرمت دومین ترک از هشت ترک گنبد مسجد شیخ لطف الله قرار گرفتند."

وی گفت: مرمت ترک اول به تایید دفتر امور پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است.

بنا به گفته خطابخش "مرمتگر ترک دوم گنبد نیز استاد رضایت (مرمتگر ترک اول) خواهد بود و ابلاغ دستور ادامه کار توسط کمیته راهبردی میراث فرهنگی استان اصفهان انجام شده است. این کمیته مشکلی در مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله ندیده است."

طبق اعلام مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان "به دلیل سردی هوا تا پیش از عید نوروز کارهای مطالعاتی بر روی ترک‌ دوم گنبد و پس از عید کارهای اجرایی فاز به فاز و بر اساس ابلاغ شورای فنی انجام خواهد شد."

کد خبر 406639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.