کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در فضای سبز شهر زنجان

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان گفت: امسال نیز با ادامه روند صرفه‌جویی، مصرف آب در فضای سبز شهری زنجان به میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد این در حالی است که حدود ۲۰ هکتار به مساحت فضای سبز آن اضافه شده است.

مهدی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از محورهای کار سازمان سیما و منظر شهرداری، کاشت گونه‌های گیاهی کم‌نیاز به آب در فضای سبز شهری است، اظهار کرد: با توجه به کم‌آبی، طرح محدود کردن کاشت چمن و افزایش کاشت درخت و درختچه کم‌نیاز به آب اجرا می‌شود.

وی  گفت: امسال نیز با ادامه روند صرفه‌جویی، مصرف آب در فضای سبز شهری زنجان به میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد این در حالی است که حدود ۲۰ هکتار به مساحت فضای سبز آن اضافه شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان ایجاد پارک بانوان در غرب زنجان را از مهم‌ترین طرح‌های این سازمان برشمرد و عنوان کرد: نصب چراغ‌های روشنایی، بهسازی و نوسازی مبلمان و وسایل بازی کودکان و ایجاد فضای سبز در این محل انجام شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: تنها حدود ۱۵ درصد از مساحت این پارک چمن‌کاری شده و بقیه فضاها به کاشت درخت‌های مثمر و درختچه‌ها اختصاص یافته است.

وی از کاشت هفت نوع درخت مثمر مانند آلبالو، گیلاس، سیب و گلابی در پارک بانوان غرب شهر زنجان خبر داد و تصریح کرد: این اقدام علاوه بر ایجاد امکان استفاده عموم از میوه‌های این درختان، سبب افزایش زیبایی محیط در فصل بهار می‌شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان از نصب ست‌های ورزشی مخصوص معلولان در پارک بانوان غرب خبر داد و اظهار کرد: به منظور تامین رفاه بیشتر شهروندان، سیستم‌های روشنایی خانه بوران و پارک ملت افزایش داده شد.

کریمی با تاکید بر اینکه ۹۶ درصد از آبیاری فضای سبز شهر زنجان با استفاده از آب خام و آب چاه انجام می‌شود، یادآور شد: تا دو سال آینده فضای سبز کاملا با آب خام آبیاری می‌شود.

وی لوله‌گذاری و ایجاد اتصالات خانه پارک جنگلی جنوب شهر زنجان را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: از دو سال پیش که این پارک از سازمان منابع طبیعی تحویل گرفته شد، آبیاری آن از سد "حسن ابدال" انجام می‌شد، اما قصد داریم از طریق چاه قره‌داغ شهرداری به آن آبرسانی کنیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان به اجرای طرح پلاک‌کوبی الکترونیک درختان سطح شهر اشاره کرد و گفت: زنجان در شمار شش استان کشور است که برای اجرای این کار اقدام کرده اند.

کریمی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از سودجویی و قطع بی‌رویه درختان دانست و یادآور شد: تاکنون ۱۵ هزار درخت پلاک کوبی شده است.

وی از راه‌اندازی مرکز تحقیق و تولید نهاده‌های گیاهی در شهرداری این شهر خبر داد و افزود: این مرکز از سال ۹۷ و با هدف تولید گیاهان و پرورش گل‌های بهاره و تابستانه شروع به کار کرده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان، ادامه داد: ۴۰ گونه از گل‌های بهاره و تابستانه در این مرکز تهیه و تولید می‌شود و به این ترتیب هیچ نوع گل و گیاهی از خارج شهر زنجان خریداری نمی‌شود.

کریمی با اشاره به صرفه‌ اقتصادی این طرح برای شهرداری و تولید گل و گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی شهر زنجان  در این محل، گفت: با آبیاری مکانیزه فضای سبز، علاوه بر صرفه‌جویی مصرف آب، پراکنش یکنواخت آب انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری در کشور ۱۲متر است، اظهار کرد: در حال حاضر این میزان در شهر زنجان ۱۴.۵ مترمربع است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت فضای سبز این شهر، تصریح کرد: شهروندان باید مدیریت شهری را در حفظ و نگهداشت فضای سبز یاری کنند.

کد خبر 406545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.