اهتمام ویژه‌ شهرداری اصفهان نسبت به تعالی سازمانی

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان امسال جهت تسری و نهادینه‌سازی هر چه بیشتر موضوع تعالی سازمانی اقدام به ارزیابی سازمان‌های وابسته و مناطق شهرداری بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM کرده است.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان سال گذشته با حضور در فرآیند ارزیابی ملی تعالی سازمانی ضمن اینکه خود را در محک ارزیابی برون سازمانی قرار داد، موفق به دریافت تقدیر نامه سه ستاره در سطح ملی شد.

وی افزود: از آنجایی که اهتمام ویژه‌ای در شهرداری اصفهان نسبت به تعالی سازمانی وجود دارد در سال جاری جهت تسری و نهادینه‌سازی هر چه بیشتر موضوع تعالی سازمانی اقدام به ارزیابی سازمان‌های وابسته و مناطق شهرداری بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM کرد.

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان ادامه داد: در این فرآیند که حدود سه ماه طول کشید از حضور ۱۱ ارزیاب ارشد دبیرخانه جایزه ملی تعالی سازمانی و ۶۴ ارزیاب داخلی (همکاران شهرداری) که آموزش‌های لازم را از قبل دیده بودند بهره‌برداری شد؛ به گونه‌ای که در ابتدا مناطق و سازمان‌ها اقدام به تهیه اظهارنامه‌ای براساس معیارهای مدل کرده و سپس در سه روز برای هر مجموعه (۱۵ منطقه و ۱۵ سازمان و شرکت اتوبوسرانی) ارزیابی میدانی انجام شد و در انتهای این فرآیند با ارایه گزارش بازخورد به مناطق و سازمان‌ها بستری برای رشد همه جانبه آنها و در نهایت خدمات‌رسانی به ارباب رجوع، شهروندان و جامعه فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده روز سیزدهم بهمن ماه سال‌جاری از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی نشستی برای ارائه گزارش اقدامات انجام شده و اعلام نتایج ارزیابی سازمان ها و مناطق برگزار خواهد شد.

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: با حرکت در این مسیر و ایجاد انگیزه در سایر شهرداری‌ها جهت حرکت در این مسیر زمینه رشد و اعتماد بیشتری برای شهروندان فراهم شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی‌ها دارای اهداف، سطوح و ذی‌نفعان مختلف است، عنوان کرد: سطوح مختلف ارزیابی را می‌توان شامل ارزیابی کارکنان، ارزیابی عملکرد واحدهای سازمانی، ارزیابی فرایندهای سازمانی، ارزیابی تحقق اهداف استراتژیک پیش‌بینی شده یا ارزیابی برنامه، ارزیابی بهره‌وری سازمانی و در نهایت ارزیابی سازمانی نام برد که مدل تعالی سازمانی EFQM در دسته مدل‌های ارزیابی سازمانی قرار می‌گیرد و سازمان را در ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این مدل دارای ۹ معیار است و اهمیت یکسانی برای بخش توانمندسازها و نتایج در نظر می‌گیرد.

نصوحی تصریح کرد: منظور از توانمندسازها استراتژی‌ها، فرایندها و اقداماتی است که سازمان از طریق منابع در اختیار و مشارکت‌ها راهبری و اجرا می‌کند و منظور از بخش نتایج، دستاورهای ایجاد شده توسط سازمان برای ذی‌نفعان مختلف است.

نصوحی با بیان اینکه مدل EFQM یک مدل ۱۰۰۰ امتیازی بوده که سهم امتیازهای آن در بین معیارهای مختلف در شکل فوق ارائه شده است، گفت: ارزیابی می‌تواند توسط افراد مختلفی از جمله افراد درون سازمانی، سیاسیون، ارزیابی قضایی توسط کارشناسان رسمی دادگستری، مردم و توسط افراد برون سازمانی انجام شود.

وی افزود: هر کدام از ارزیابی‌ها با اهداف مختلفی انجام می‌شود، اما یکی از ارزیابی‌های حرفه‌ای و منصفانه، ارزیابی توسط ارزیابان برون سازمانی است که بدون هیچ قضاوتی به ارزیابی ابعاد مختلف سازمان می‌پردازند.

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM ارزیابی توسط افراد حرفه ای برون سازمانی سوگند خورده و به صورت گروهی انجام می‌شود؛ در این فرایند ارزیابان براساس معیارهای مدل و منطق RADAR به ارزیابی می پردازند.

وی اظهارکرد: مفاهیم بنیادین مدل تعالی سازمانی  EFQM شامل یادگیری بهبود و نوآوری، اخلاق‌مداری پاسخگویی و شفافیت، موفقیت از طریق سرمایه‌های انسانی، رهبری دوراندیش و الهام بخش، ارزش افزایی برای مشتریان، ایجاد مشارکت‌های اثربخش، پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی، تاب‌آوری و کسب نتایج پایدار، توسعه قابلیت‌های درون سازمانی و چابکی نظام ها و فرایندهای سازمانی است.

نصوحی تاکید کرد: منطق ارزیابی در مدل تعالی سازمانی EFQM منطق RADAR است.

کد خبر 406441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.