فرهاد مهراد، مرد تنها در هفته خاکستری + قطعه های هنری

فرهاد مهراد خواننده، آهنگ‌ساز و نوازنده پاپ راک در ۲۹ دی ماه ۱۳۲۲ در تهران متولد شد. قطعه های به یادماندنی «بوی عیدی» ، «والا پیامدار محمد» و «گنجشکک اشی مشی» اثر این هنرمند نام آشناست.

به گزارش ایمنا فرهاد مهراد خواننده‌ای بود با صدایی متفاوت و از جنسی دیگر، وی شیفته‌ موسیقی بود و هر چند استادی نداشت تا الفبای موسیقی را از او بیاموزد اما آنقدر استعداد داشت که سخت‌ترین قطعات را بنوازد و زیباترین نغمه‌ها را بخواند. فرهاد همانقدر در تفسیر ترانه‌های فارسی مهارت داشت که در خواندن ترانه‌های انگلیسی و نخستین آلبوم راک اندرول انگلیسی ایران را منتشر کرد.

بیوگرافی فرهاد مهراد

فرهاد مهراد روز بیست و نهم دی ماه ۱۳۲۲ در تهران متولد شد، نهمین فرزند مرحوم رضا مهراد، کاردار وزارت امورخارجه دولت ایران در کشورهای عربی بود، آن‌ها تا ۸ سالگی فرهاد درعراق زندگی میکردند و پس از آن به تهران بازگشتند. اخلاق و رفتار آخرین فرزند خانواده مهراد به قدری متفاوت بود که همیشه از سوی اطرافیان به تقلید از بزرگترها متهم می‌شد.

برادر بزرگ فرهاد ویولن می‌نواخت و در سن سه سالگی علاقه به موسیقی او را وادار می‌کرد تا پشت در اتاق برادرش بنشیند و تمرین ویلون او و دوستانش را گوش کند. یکی از دوستان برادرش متوجه علاقه فرهاد به موسیقی می‌شود و از خانواده او می‌خواهد که سازی برای او تهیه کنند، با اصرار برادر بزرگ‌تر یک ویلون سل برای او تهیه می‌کنند و تمرینات فرهاد آغاز می‌شود. عمر این تمرینات از ۳ جلسه فراتر نرفت، چرخ روزگار ساز او را شکست و به قول فرهاد: «ساز صد تکه و روح من هزار تکه شد.»

از آن پس ساز تبدیل به رویای فرهاد شد.در سال‌های مدرسه استعداد او در زمینه ادبیات آشکار می‌شود و در آستانه ورود به دبیرستان تمایل به تحصیل در این رشته را پیدا می‌کند، اما مخالفت عموی بزرگش در غیاب پدر، او را مجبور به ادامه تحصیل در رشته طبیعی می‌کند. و عاقبت دلسپردگی به ادبیات و بی‌علاقگی به رشته مورد علاقه عمویش باعث می‌شود  در کلاس یازدهم ترک تحصیل کند. فرهاد پس از ترک تحصیل با یک گروه نوازنده ارمنی آشنا می‌شود و با استفاده از سازهای آنان به صورت تجربی نواختن را می‌آموزد و مدتی بعد به عنوان نوازنده گیتار در همان گروه شروع به فعالیت می‌کند، گروه راهی جنوب می‌شود تا در باشگاه شرکت نفت برنامه اجرا کنند و اولین شب اجرای برنامه رهبر گروه به دلیل غیبت خواننده گروه از فرهاد می‌خواهد تا او جای خواننده را پر کند؛ وسواس شدید فرهاد در ادای صحیح کلمات و آشنایی او با ادبیات ملل باعث درخشش گروه و تمدید مدت برنامه گروه ارمنی شد.

فرهاد مهراد

مدتی بعد فرهاد فعالیت انفرادی خود را آغاز می‌کند و برای اولین بار در سال ۱۳۴۲ راهی برنامه تلویزیونی واریته استودیو ب می‌شود و مخاطبان بیشتری می‌یابد، از سال ۱۳۴۵ همکاری فرهاد با گروه بلاک کتس آغاز می‌شود او در این گروه به خواندن آوازهایی از گروه‌های معروف موسیقی آن زمان از جملهبیتل‌ها، انیمالز، بی جیز، فورتاپس و خوانندگان سرشناسی مانند: الویس پریسلی، ری چارلز، تام جونز، نینا سیمون، فرانک سیناترا و بسیاری دیگر می‌پردازد و در آن زمان از مخاطبانش لقب ری چارلز ایران را می‌گیرد.

در سال ۱۳۴۸ فرهاد برای اجرای ترانه مرد تنها (با آهنگ اسفندیار منفردزاده و شعر شهیار قنبری) در فیلم رضا موتوری (به کارگردانی مسعود  کیمیایی) انتخاب شد و در سال۱۳۵۰ ترانه جمعه (کار منفردزاده و قنبری) را برای فیلم خداحافظ رفیق (به کارگردانی امیر نادری) را خواند، مرد تنها آن‌چنان پرطرفدار می‌شود که فرهاد را تبدیل به یک ستاره می‌کند. با افزایش تنش‌های سیاسی ایران در دهه پنجاه ترانه‌های شبانه۱، خسته، سقف، گنجشگک اشی مشی، آوار و شبانه۲ با اشعاری از احمد شاملو، شهیار قنبری و ایرج جنتی عطایی و صدای فرهاد منتشر و تبدیل به سرود اتحاد مردم شدند.

بشنوید: آهنگ گنجشکک اشی مشی فرهاد

وی تا سال ۱۳۵۷ و انقلاب ایران کنسرت‌های فراوانی داد. در بهمن ۱۳۵۷ هم‌زمان با انقلاب ترانه معروفش وحدت یا همان والا پیمامدار محمد (آهنگ از منفردزاده، شعر از سیاوش کسرایی) را ضبط کرد.

بشنوید: آهنگ والا پیامدار از فرهاد

فرهاد مهراد پس از انقلاب

فرهاد مهراد پس از انقلاب از ادامه کار منع و تقاضاهای چندباره او برای انتشار مجدد آثارش با مخالفت روبرو شد. سرانجام پس از چندین سال در سال ۱۳۷۳ آلبوم خواب در بیداری از فرهاد منتشر شد که شامل چند ترانه فارسی انگلیسی بود، او آهنگ‌سازی این آلبوم را تنها با نواختن پیانو پبر عهده گرفته بود.

فرهاد مهراد

 فرهاد مهراد در سال ۱۳۷۴ اولین کنسرت بعد از انقلاب خود را در شهر کلن آلمان اجرا کرد که اولین کنسرت پاپی که بعد از انقلاب مجوز اجرا در خارج از کشور را گرفت محسوب می‌شد. در سال ۱۳۷۶ آلبوم وحدت او توسط فردی ناشناس منتشر شد که شامل ترانه‌های دهه ۱۳۵۰ او بود. مهراد در سال ۱۳۷۷ توانست در هتل شرق تهران کنسرتی را اجرا کند و آلبوم برف را نیز منتشر کرد. وی پس از آن درصدد تهیه آلبومی با نام آمین بود که شامل ترانه‌هایی از کشورها و زبان‌های مختلف بود.

بشنوید: آهنگ بوی عیدی فرهاد

درگذشت فرهاد مهراد

فرهاد مهراد به بیماری هپاتیت سی مبتلا بود و از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری او جدی شد.

فرهاد مهراد

وی درنتیجه عوارض کبدی ناشی از هپاتیت در بهار سال ۱۳۸۱ برای درمان به لیل در فرانسه رفت و در ۹ شهریور همان سال، در سن ۵۹ سالگی در پاریس از دنیا رفت و در گورستان تیه در پاریس دفن شد.

همسر فرهاد مهراد

در اوایل دهه ۱۳۵۰ فرهاد با دختری به نام مونیکا آشنا شد و با او ازدواج کرد اما سرانجام این ازدواج جدایی بود. بعدها یعنی در اواخر دهه هفتاد فرهاد با پوران گلفام ازدواج و تا پایان عمر با او زندگی کرد.

فرهاد مهراد

موزه خانه فرهاد

در سال ۱۳۹۱ به کوشش پوران گلفام (همسر این هنرمند) موزه‌ای از وسایل شخصی فرهاد مهراد تحت عنوان خانه فرهاد در موزه خانه سینما واقع در خیابان ولی‌عصر تهران دایر گردید.

فرهاد مهراد

 عبای شکلاتی، شال گردن سیاه که آن را در بسیاری از اجراهایش بر گردن داشت، بخشی از کتابخانه شخصی‌ و همچنین عینک، ساعت، پیانو، گیتار و دست نوشته‌هایی با خطی خوش و نیز قرآن شخصی‌اش بخشی از آثار موجود در این موزه است.

کد خبر 406358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.