دردهای عصبی و روش‌های درمان آن

دردهای عصبی، دردهای شدیدی است که در مسیر یکی از عصب‌های انسان به وجود می‌آید؛ علت این دردها ممکن است آسیب یا تحریک عصبی بوده و یا در بسیاری موارد علت آن نامعلوم باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد به شیوه‌های مختلف دردهای عصبی را احساس می‌کنند؛ برخی این دردها را به صورت درد تیز و شدید در نیمه شب تجربه می‌کنند و برخی دیگر دچار علائمی مانند سوزن سوزن شدن مزمن، مور مور شدن یا سوزش دست‌ها و پاها می‌شوند. متاسفانه تحمل کردن دردهای عصبی غیر قابل کنترل، بسیار دشوار است، اما با روش‌های درمانی متفاوت می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. در ادامه شما را با دردهای عصبی و روش‌های درمان آن‌ها آشنا می‌کنیم:

چه زمانی دچار درد عصبی می‌شویم؟

به نظر می‌رسد درد عصبی یک نوع هشدار باشد، زمانی که شما دست خود را به بخاری نزدیک می‌کنید، عصب‌ها پیغام درد به مغز ارسال می‌کنند؛ بنابراین قبل از اینکه بسوزید، دست خود را عقب می‌کشید، اما زمانی که به عصب‌ها آسیب وارد شود، این سیستم به خوبی عمل نمی‌کند. ممکن است عصب‌های آسیب دیده، پیغام‌های اشتباه به مغز ارسال کند و شما بدون هیج دلیلی احساس درد کنید، در بعضی مواقع نیز ممکن است با وجود آسیب دیدگی احساس درد نکنید. بعضی فعالیت‌ها یا موقعیت‌های بدنی مانند ایستادن در صف یا راه رفتن نیز ممکن است درد عصبی ایجاد کند. همچنین گاهی اوقات درد عصبی باعث می‌شود بدن انسان بیش از حد حساس شود، به طوری که افراد مبتلا به این درد حتی زمانی که رو تختی سبکی را به آرامی روی بدن خود می‌اندازند، احساس درد می‌کنند.

از دست دادن حس لامسه

آسیب‌های عصبی ممکن است باعث شود فرد حس لامسه خود را از دست بدهد یا نوک انگشتانش بی‌حس شود؛ در این صورت انجام دادن کارهای روزمره با دست مانند تایپ کردن، بستن بند کفش و بافندگی برای فرد بسیار دشوار خواهد شد. همچنین حس لامسه در بسیاری از مبتلایان به آسیب‌های عصبی بسیار کاهش یافته و مانند زمانی است که دستکش در دست فرد است و می‌خواهد کاری را با دست انجام دهد.

دردهای عصبی و اختلالات خواب

اغلب اوقات درد عصبی هنگام شب تشدید پیدا می‌کند؛ اگر درد عصبی فرد آنقدر زیاد است که نمی‌تواند بخوابد باید حتماً به پزشک خود اطلاع دهد. در چنین مواقعی فشار پتو یا موقعیت بدن، ممکن است باعث تشدید درد و ناراحتی شود. تغییر دادن عادت‌های سبک زندگی یا مصرف دارو می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

از دست دادن تعادل

آسیب عصبی علاوه بر کاهش حس لامسه، می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود یا بر حس تعادل اثر منفی بگذارد. هر کدام از این مشکلات می‌تواند باعث شود فرد زمین بخورد؛ ابزارهای کمکی مانند واکر و عصا برای حفظ تعادل مفید است. فیزیوتراپی و کار درمانی نیز از دیگر اقدامات موثر برای رفع ضعف عضلانی است.

دردهای عصبی را چگونه درمان کنیم؟

پزشک ممکن است در ابتدا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا دیگر داروهای ضد درد مانند استامینوفن را برای تسکین درد توصیه کند. همچنین مبتلایان به دردهای عصبی می‌توانند از پمادها، روغن‌ها، ژل‌ها و اسپری‌های ضد درد که روی پوست ماساژ داده می‌شود، استفاده کنند. معمولاً داروهایی که برای درمان افسردگی و صرع مصرف می‌شود، برای تسکین درد عصبی نیز تجویز می‌شود.

درمان طبیعی دردهای عصبی

درمان‌های مکمل یا جایگزین می‌تواند به تسکین دردهای عصبی کمک کند. نتایج مطالعات زیادی نشان داده است که طب سوزنی می‌تواند نقش مهمی در کاهش دردهای عصبی داشته باشد. در بعضی مواقع، کمبود ویتامین B۱۲ در بدن، باعث ایجاد درد عصبی می‌شود؛ در این صورت فرد باید با مشورت پزشک، مکمل‌های دارویی مصرف کند. علاوه بر این، بهتر است مبتلایان به دردهای عصبی به طور منظم ورزش کنند، وزن خود را متعادل نگه داشته و رژیم غذایی خود را بهبود بخشند.

کد خبر 405975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.