نشستن یا ننشستن برف روی گنبد مهم نیست

مرمتگر گنبد مسجد شیخ لطف الله گفت: اینکه برف روی گنبد ننشیند غیرممکن است و فقط ارتفاع نشستن برف بر روی ترک مرمت شده با دیگر ترک‌ها متفاوت بوده، زیرا قسمت‌های مرمت نشده پر از چین و چروک است و لبه‌های چند سانتی دارد، در حالی که ترک مرمت شده صاف و صیقلی بوده و برف از روی آن به روی پایین لیز می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته برف برای چند ساعتی اصفهان را سفید پوش کرد و بار عصاره بهشتی سفیدی را بر قامت شهر نشاند. اما این برف برای برخی بناها و آثار اصفهان حاشیه ساز نیز بود، گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بار دیگر تعجب عابران را برانگیخت چراکه بر روی تمام سطح گنبد به جز ترک مرمت شده برف نشسته بود. گنبدی که یک بار با دو رنگ شدن حاشیه ساز شد، این بار هم با دیگر بخش‌های گنبد، ساز مخالف زد و حاضر نشد آغوش خود را بر روی سفیدی برف باز کند.

مهدی رضایت، مرمت‌گر گنبد مسجد شیخ لطف الله در گفتگو با ایمنا درباره اینکه چرا برف روی ترک مرمت شده ننشست، اظهار کرد: برف روی گنبد مسجد نشسته بود و برخی تصاویر از اینکه هیچ برفی روی ترک مرمت شده گنبد ننشسته به طور مغرضانه‌ای مشکوک به نظر می رسید. اینکه برف روی گنبد ننشیند غیرممکن است و فقط ارتفاع نشستن برف بر روی ترک مرمت شده با دیگر ترک‌ها متفاوت بوده است. قسمت‌های مرمت نشده پر از چین و چروک است و لبه‌های چند سانتی دارد، در حالی که ترک مرمت شده صاف و صیقلی بوده و برف از روی آن به روی پایین لیز می‌خورد.

وی با بیان این که برفی که روی کل گنبد مسجد امام که به تازگی مرمت شده با ترکی که از گنبد مسجد شیخ لطف الله مرمت شده در یک تراز قرار دارد، خاطرنشان کرد: حتی اگر بتوانیم کاری کنیم که روی یک گنبد برف ننشیند، باید به خودمان دست مریزاد بگوییم. برخی از افراد به صورت کاملا مغرضانه نظر می‌دهند، حتی یک نفر گفته بود این نشان دهنده عدم تنفس گنبد است. بنایی با یک متر سازه‌ آجری و ۴۰ سانتی متر پشت کار کاشی آیا از بند کچ تنفس می‌کند؟

رضایت  با اشاره به استادکاران قدیمی، تجربه را مهم‌ترین اصل در کار مرمت دانست و تاکید کرد: اگر از استادکاران قدیمی بپرسید که با گنبدهای قدیمی چه کار می‌کردند، خواهند گفت که یک پی شتر را هر ساله مرتب به گنبد می‌مالیدند تا سطح آن چرب شود و برف و باران لیز بخورد و به پایین بریزد. در گنبد مسجد شیخ لطف الله هنوز به آن مرحله نرسیدیم و قصد داریم پس از مرمت تمام ترک‌ها با مشاوره اساتید دانشگاه و متخصصان راهکاری برای عایق بندی گنبد پیدا کنیم.

مرمت‌گر گنبد مسجد شیخ لطف الله در پایان تصریح کرد: نشستن یا ننشتن برف روی گنبد خیلی مهم نیست، زیرا بر روی یک سطح صاف نسبت یک سطح ناهموار برف لیز می‌خورد.

کد خبر 405867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.