۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۷
وقتی ساختمان‌ها ایمن نیست

استفاده از دانش و فن‌آوری در زندگی سبب کاهش ریسگ اقدامات انجام شده، کاستن از مخاطرات جانی و مالی، استحکام طرح‌ها و اتقان اقدامات انجام شده می‌شود؛ اما بکاربردن یافته‌ها و دست‌ساخته‌های بشری در زندگی و در فرایند انجام کارها، نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و وضع مقررات جامع است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مقدمه مبحث سوم از مقررات ملی ساختمان که با هدف حفاظت سازه‌ها در مقابل حریق تدوین شده آمده است: "محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی از ابعاد ایمنی جانی، مالی و منافع ملی از ضروری‌ترین نیازها و الزامات در طرح و اجرای ساختمان‌ها است. علوم و مهندسی ایمنی در برابر آتش از موضوعات مهمی محسوب می‌شود که در دهه‌های اخیر در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است."

متاسفانه در بسیاری از ساخت و سازی‌ها آن اندازه که به طراحی و کیفیت و زیبایی مصالح در نمای برج‌ها توجه می‌شود به کاهش ریسک اطفای حریق و کنترل آن توجه نمی‌شود. ضعف سیستم‌های ایمنی و اطفای حریق  ساختمان‌ها بارها موجب بروز خسارات جانی و مالی فراوانی شده است، اما بی‌توجهی معماران، بنّایان و مالکان به اصول و مقررات موجود در این زمینه همچنان ادامه داد، البته بسیاری از این موارد نیز ناشی از ضعف و نارسایی مقررات و قوانین موجود است.

بر اساس ضوابط، مقررات و استانداردهای حاکم بر احداث ساختمان‌های بلندمرتبه، ایجاد امکانات و پیش‌بینی تمهیدات برای ایمنی و حفاظت ساختمان در برابر حریق ضروری است، اما ساز و کار مناسب برای الزام مالکان و طراحان نقشه‌های ساختمان به پیش‌بینی این تاسیسات در زمان طراحی نقشه‌های شهری در همه شهرداری‌ها از جمله شهرداری فریدن وجود ندارد.

امکانات آتش‌نشانی کافی نیست

احمدرضا محسنی، شهردار فریدن اظهار می‌کند: از ابتدای امسال عملیات حریق و امداد و نجات توسط آتش‌نشانان فریدنی انجام شده است شامل ۱۵ مورد تصادفات واژگونی، ۱۴ مورد اطفای حریق کپسول بوتان و پیک نیک، پنج مورد نجات از چاه، ۱۵ مورد اطفای حریق اوراقی لوازم خودرو و ۱۰ مورد نجات از حبس در منزل و ۱۵ مورد زنده گیری حیوانان وحشی بوده است.

وی می‌گوید: در شش ماه نخست امسال حوادث حریق نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است، دراین مدت با برگزاری مانور و کلاس آموزش اطفای حریق برای دستگاه‌های دولتی و مدارس تعداد یک‌هزار و 500 نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

شهردار فریدن تصریح می‌کند: آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فریدن به ست امداد و نجات تجهیز شده است،

محسنی می‌افزاید: در شهر فریدن با وجود پراکندگی واحدهای مسکونی فقط یک ایستگاه آتش نشانی با سه دستگاه آتش‌نشانی و یک دستگاه آبرسان و شش نیروی آتش‌نشان به خدمات‌رسانی برای هموطنان فریدنی مشغول هستند به همین دلیل در مواقع بحران حاد با کمبود امکانات مواجه هستیم.

ضوابط و مقررات ایمنی ساختمان ناقص است

مجید طاهری دمنه، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن می‌گوید: یکی از کاربردترین و مهم‌ترین سیستم‌های کنترل و ایمنی در صنعت ساختمان‌سازی تجهیزات سیستم کنترل حریق است و بر اساس قانون برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در ساختمان‌ها، شهرداری‌ موظف است در مرحله صدور پروانه ساخت نصب آن را مطالبه کند.

وی می‌افزاید: واحد فنی پیشگیری از حریق، باید از تایید نقشه ساختمان‌های فاقد سیستم ایمنی اطفای حریق خودداری و نقشه را برای بررسی مجدد به نظام مهندسی ارجاع کند.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن می‌گوید: طراحی ساختمان باید به گونه‌ای باشد که هنگام حریق آتش شعله‌ور نشود و آتش از طریق پنجره‌ها به طبقات فوقانی سرایت نکند.

طاهری‌دمنه می‌افزاید: واحد فنی پیشگیری از حریق در شهرداری‌ شهرهای کوچک وجود ندارد تا در هنگام صدور پروانه ساختمان به مالک برای نصب نکردن سیستم جلوگیری از حریق در ساختمان و به طراح نقشه ایراد گیرد و این مسئله معضلی بزرگ در ساختمان‌سازی این مناطق است.

وی تصریح می‌کند: امروزه در هنگام حریق بسیاری از مشکلات ناشی از ضعف امکانات سیستم کنترل حریق است، لازم است مهندسان طراح نقشه و یا سازنده ساختمان حدالامکان تجهیز این سیستم را اجباری کنند، البته ممکن است از نظر مالک اقدامی هزینه‌بر تلقی شود.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن می‌افزاید: اگر واحد فنی پیشگیری از حریق در شهرداری تأسیس شود این امکان وجود دارد که در مرحله صدور پروانه ساخت نقشه برای مشخص شدن مکان سیستم اطفای حریق که به ایمنی و مصونیت ساختمان کمک می‌کند، برگردانده ‌شود.

طاهری دمنه می‌گوید: در شهرهای بزرگ نقشه‌ طراحی ساختمان در مرحله صدور پروانه ساخت بررسی می‌شود تا ساختمان‌ها مصونیت لازم را داشته باشند، ساختمان شش طبقه نیاز به تجهیزات خاص اطفای حریق دارد تا در این مواقع حریق به راحتی مهار شود.

وی تأکید می‌کند: در قانون تشکیلات شهرسازی، ایجاد تأسیسات ایمنی و فنی ساختمان تعریف شده است، اما به دلیل هزینه‌بر بودن و نبود کارشناس مربوطه در شهرداری شهرهای کوچک، واحد فنی پیشگیری از حریق تأسیس نشده است.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن تصریح می‌کند: اگر در یکی از ساختمان‌ها آتش‌سوزی اتفاق بیفتد متاسفانه به دلیل ضعف ضوابط و تجهیزات اطفای حریق در هنگام ساخت و نبود پله فرار، تخلیه ساختمان کارآسانی نیست.

طاهری دمنه می‌افزاید: ساکنان پس از حریق متوجه می‌شوند که ضعف امکانات سیستم فنی حریق در ساختمان چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت، همان گونه که ساختمان پلاسکو با وجود این که در قلب تهران بود به دلیل ضعف امکانات مهار حریق مدت‌ها طول کشید.

کد خبر 405622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.