سقف بسیاری از شهرهای جهان در آینده سبز می‌شود!

وجود سقف‌های پوشیده از گیاهان، باغ‌های سبزیجات و شاخ و برگ‌های سرسبز درختان که از پشت‌بام خانه‌ها به سمت پایین آویزان شده است، در حال حاضر از جمله چشم‌اندازهای مشترک بسیاری از شهرهای جهان به حساب می‌آید.  

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طول سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خصوصی، مسئولان محلی و مقامات دولتی اقدام به سرمایه‌گذاری روی پشت‌بام‌های سرسبز کرده‌اند که با مزایایی هم‌چون صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی، کاهش خطر وقوع سیل، به وجود آوردن حیات وحش شهری با ایجاد زیستگاه‌های جانوری، مقابله با آلودگی هوا و گرمای شهری، کم کردن اثر جزایر گرمایی، صرفه‌جویی در مصرف آب، مبارزه با تغییرات اقلیمی و حتی تولید مواد غذایی همراه است.

برطبق جدیدترین بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام گرفته، انگلستان با رشد ۱۷درصدی در بخش ایجاد پشت‌بام‌های سبز مواجه بوده است، در سال ۲۰۲۰ پاریس در حالی که شهرهایی هم‌چون نیویورک و شیکاگو در حال پیاده‌سازی طرح‌های مشابه با آن هستند، میزبان بزرگ‌ترین پشت‌بام سبز دنیا خواهد بود و زمانی که در سنگاپور سقف اتوبوس‌های شهری نیز با گل و گیاهان سرسبز و زنده تزئین شده است، اشتوتگارت در آلمان به عنوان "پایتخت سقف سبز اروپا" شناخته خواهد شد.

این طرح‌‎های شهری نقش بسزایی در کمک به رفع چالش‌های مهم شهرها هم‌چون دسترسی نداشتن به منابع و نبود فضای سبز به دلیل توسعه ساختار شهری دارند چرا که پیشرفت شهرها منجر به نیاز بیشتر به فضاهای مسکونی، تجاری و صنعتی است که در اغلب مواقع این نیاز با کاستن از میزان فضاهای سبز برطرف می‌شود.

با این حال همان‌طور که تحقیق درمورد گزینه‌های مختلفی که با انواع فضاهای پشت‌بامی موجود در شهرها متناسب باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است، حمایت و سرمایه‌گذاری بر این بخش‌ها توسط مقامات شهری، صاحبان مشاغل و سایر مؤسسات برای حصول اطمینان از موفقیت آن‌ها نیز لازم و بسیار مهم است.

برای مثال ساخت این پشت‌بام‌ها در انگلستان پدیده‌ای نسبتا جدید است بنابراین حمایت‌های دولتی و نهادها نقش مهمی در پذیرش وگسترش آن ایفا خواهد کرد. با توجه به سیاست‌های آینده‌نگرانه ۲۰۰۸ لندن که راه را برای اجرای طرح دو برابر شدن مساحت سقف‌های سبز پایتخت هموار کرد، بخش‌ عمده‌ای از این سقف‌ها در لندن مستقر شده است.

علی‌رغم پیموده شدن این مسیر توسط لندن و کسب تجربیات ارزشمند و مفید، در حال حاضر آزمایشگاه‌های زنده‌ای در دانشگاه‌های "شفیلد" و "سالفورد" انگلستان ایجاد شده است که با فراهم آوردن شرایط واقعی در مقیاس‌های کوچکتر به ایجاد تجربیات بیشتر در این زمینه کمک می‌کند

از سوی دیگر تحقیقات مداوم نشان می‌دهد که چگونه می‌توان به‌منظور مدیریت بهتر آب و پایدارسازی محیط ایجاد شده، سقف‌های سبز را با دیوارهای سبز یا همان باغ‌های عمودی و سیستم‌های زهکشی پایدار در زمین مانند درختان خیابانی ادغام کرد. این ادغام نقش بسزایی در پیشگیری از اتلاف ذره‌ای آب و انرژی، همچنین کاهش خطر نرسیدن آب به بعضی از گیاهان و خشک یا نابود شده آن‌ها دارد.

تحقیقات همچنین ارزش اجتماعی سقف‌های سبز را نیز نشان می‌دهد و بیانگر تأثیر دسترسی به حتی ابتدائی‌ترین و ساده‌ترین فضاهای سبز موجود بر ایجاد زندگی بهتر برای مبتلایان به زوال عقل و پیشگیری از چاقی است.

پزشکان نیز هر روز بیش از پیش بر اهمیت گذراندن وقت در فضاهای باز و سرسبز برای بهبود وضعیت بیمارانی با مشکلات افسردگی و اضطراب تأکید می‌کنند. نتایج چنین تحقیقاتی با فراگیری هر چه بیشتر سقف‌های سبز همراه بوده است.

در آمریکای شمالی سقف‌های سبز به یکی از اصلی‌ترین جریانات رایج در شهر تبدیل شده است و در این کشور طیف گسترده‌ای از پشت‌بام‌های گسترده قابل دسترسی و تولیدکننده غذا در ساختمان‌ها دیده می‌شود. در این کشور نیز رهبران سیاسی و مقامات شهری نقش بسزایی در پیشروی جنبش مذکور داشته‌اند و حتی در شهری هم‌چون سانفرانسیسکو سیاستی به‌منظور ایجاد ساختمان‌هایی جدید با سقف‌های سبز اتخاذ شده است.

علاوه بر این شهر تورنتو با وجود سیاست‌هایی در این زمینه که قدمت آن‌ها با دهه ۱۹۹۰ می‌رسد نیز اقدام به ترویج و توسعه مزارع شهری در پشت‌بام منازل و ساختمان‌ها کرده است و از طرح سقف‌های سبز حمایت می‌کند. لازم به ذکر است که ساخت و سازهای ساختمانی جدید در کشورهای ذکر شده که به فراوانی در هر یک دیده می‌شود، ایجاد و پیاده‌سازی طرح‌های سقف سبز را امکان‌پذیرتر کرده است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در ایجاد سقف‌های سبز، خصوصا مواردی با مصارف پرورش مواد غذایی و خوراکی هم‌چون میوه و سبزیجات باید مدنظر قرار داده شود، امکان نگهداری و توزیع صحیح آب برای حفظ و نگهداری گیاهان به حساب می‌آید.

رسیدگی به این بخش در ساختمان‌های جدید که دارای استحکام بیشتر و مقاومت بالاتری است و بعضا مناسب برای پیاده‌سازی طرح مذکور طراحی می‌شود، بسیار آسان‌تر از اجرای آن در بناهای قدیمی است چرا که پیاده‌سازی این طرح در ساختمان‌های قدیمی نیازمند ایجاد بعضی از تغییرات و افزودن گزینه‌های متعدد است تا آن‌ها را برای اجرای طرح آماده کند. علاوه بر این داشتن سقف‌های محکم‌تر برابر است با امکان کاشت گیاهان فراوان‌تر و استفاده از خاک حجیم‌تر که منجر به ریشه دواندن بهتر و رشد بیشتر گیاه نیز می‌شود.

کد خبر 405398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.