آیا تغییر نام و نام خانوادگی امکان پذیر است؟

به موجب ماده ۴۰ قانون ثبت احوال تغییر نام خانوادگی اشخاص منحصراً با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضاییه، اشخاص زیر می‌توانند درخواست تغییر نام خانوادگی نمایند:

۱- نام خانوادگی بیش از دو کلمه و یا بیش از یک کلمه و یک حرف یا عدد یا پسوند و یا بطور مطلق یا مضاف نام محل باشد.

۲- نام خانوادگی از واژه‌های ناپسند ترکیب شده باشد.

۳- نام خانوادگی از واژه‌های خارجی مانند وانوشکا، ژاکاردو باشد.

۴- نام خانوادگی‌ مذموم و مغایر ارزشهای فرهنگ اسلامی مانند چنگیز، عبد العزی باشد.

۵- واژه‌هایی که از القاب و اسامی مربوط به عناوین علمی اعم از درجات و مؤسسات علمی مانند دکتر، دانشگاه و یا مناصب دولتی از لشکری و کشوری بصورت مطلق باشد و مواردی دیگر که در قانون ذکر شده‌اند.

در خصوص تغییر نام کوچک باید گفت در پاره‌ای موارد شخص متقاضی می‌تواند تقاضای تغییر نام کوچک خود را بنماید. این موارد عبارتند از نامهای ممنوع یعنی نام‌هایی که مستهجن و یا موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی شوند، عناوین و القاب قدیم مانند امین‌الدوله، نام‌های زننده یا نامتناسب با جنس مانند نصرت، عزّت، افسر برای اناث و یا انتخاب نام اشرف و یا اکرم برای افراد ذکور، اسامی افراد همنام در خانواده.

همچنین است در مورد کسانی‌ که به موجب تبصره ۶ ماده ۲۰ قانون ثبت احوال با تائید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف شده باشند و یا اینکه در نام کوچک چیزی زائد و غیرضروری و یا ناشی از اشتباه اشخاص وجود داشته باشد در این صورت مرجع صالح برای تغییر نام، هیات حل اختلاف اداره ثبت احوال است اما در سایر موارد دیگر در صلاحیت محاکم دادگستری است.

قابل ذکر است که بر روی سایت سازمان ثبت احوال یک سری اسامی اعم از نام کوچک و نام خانوادگی اعلام شده که متقاضیان می‌توانند بدون نیاز مراجعه به دادگاه به روش مذکور تغییر دهند.

کد خبر 405052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.