بیماری‌های التهابی روده (IBD) و غذاهای مفید برای آن

بیماری‌های التهاب روده، نوعی بیماری خودایمنی غیرقابل‌ درمان و نام گروهی از بیماری‌ها است که سبب التهاب جدار روده بزرگ و روده باریک می‌شود؛ شایع‌ترین این بیماری‌ها شامل بیماری کولیت زخمی و کرون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنگام ابتلا به بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسروز، گاهی افراد با حمله ناگهانی بیماری و گاهی بهبود آن مواجه می‌شوند، اما لازم است افراد محرک‌های این بیماری را شناسایی و از خوردن آن‌ها پرهیز کنند. در ادامه شما را با بعضی از مواد غذایی مؤثر در بهبود بیماری‌های التهابی روده آشنا می‌کنیم:

 آب ‌میوه و سبزیجات

بعد از تشدید ناگهانی بیماری کرون(Crohn) یا کولیت اولسروز، ممکن است میل زیادی به خوردن نداشته باشید، اما بدن به کالری و مواد مغذی نیاز دارد. نوشیدن آب میوه و سبزیجات در هنگام بی‌اشتهایی، گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود و بدون ایجاد ناراحتی، در تأمین ویتامین‌ها و آبرسانی بدن مؤثر است. موضوع قابل توجه اینکه فیبر موجود در میوه‌ها و سزیجات ممکن است باعث درد شکم یا نفخ آن شود.

 سیب

این میوه بی‌شک به عنوان اولین غذایی است که می‌توان بعد از ابتلا به بیماری مصرف کرد. سیب به‌ راحتی هضم می‌شود و دارای فیبر غیرمحلول اندکی است. به‌علاوه، پوره سیب‌ دارای مواد مغذی زیادی مانند پتاسیم و ویتامین C است.

 تخم‌مرغ آب‌پز

هضم تخم‌مرغ آب‌پز و کاملاً سفت معمولاً آسان است؛ این غذا سرشاز از پروتئین، آهن و ویتامین  Dبوده و بهترین خوراکی‌ است که درست بعد از تشدید و حمله بیماری می‌توان مصرف کرد. به عقیده کارشناسان، بعد از آغاز بیماری باید افراد به جای وعده‌های بزرگ ناهار و شام، وعده‎های غذایی کوچک‌تر را هر سه یا چهار ساعت یکبار مصرف کنند.

 هویج و لوبیای سبز پخته‌شده

مصرف این مواد غذایی راهکاری هوشمندانه برای مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده است. توصیه میشود این افراد قبل از امتحان کردن مواد غذایی سخت، رژیم خود را ‌با مواد جامد نرم شروع کنند. توصیه می‌شود آن‌ها قبل از اینکه سایر مواد غذایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنند، به نحوه واکنش بدن‌ خود به رژیم غذایی‌ توجه کنند و در مورد مصرف دوباره فیبرها، خیلی آرام و محتاط باشند. سبزیجات پخته‌شده سبک و بدون دانه مانند هویج و لوبیا سبز، آغاز خوبی برای این بیماران محسوب می‌شود.

گوشت مرغ

گوشت مرغ دارای پروتئین، ویتامین‌های گروه B و روی است؛ ماده‌ای معدنی که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ماده غذایی انتخاب خوبی برای روزهای اول پس از بروز بیماری است، اما مطمئن شوید که به سس آغشته نشده باشد؛ غذاهای پرادویه علائم را در اکثر مبتلایان به بیماری کرون و کولیت اولسروز وخیم‌تر می‌کند.

 ماهی بخارپز

از خوردن غذاهای سرخ‌شده پرهیز کنید، زیرا مشکلات معده را بدتر می‌کند. اما ماهی‌هایی مثل ساردین، ​​ماهی قزل‌آلا و ماهی خال‌مخالی، گزینه‌های خوبی برای آب‌پز یا بخارپز کردن است. این غذاها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده، با التهاب مبارزه کرده و در جذب پروتئین و ویتامین D مؤثر است.

کره بادام زمینی

مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده باید از مصرف نوع جامد کره بادام زمینی پرهیز کنند؛ تکه‌های سخت بادام زمینی می‌تواند تحریک‌کننده باشد. کره بادام زمینی و بادام، خوراکی‌های خوشمزه‌ای برای جذب پروتئین محسوب می‌شود و مصرف آن پس از بروز بیماری بی‌خطر است.

 طالبی

هضم این میوه‌ آسان و فیبر نامحلول آن‌ اندک است، بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید آن‌ را مصرف کنید. طالبی‌ سرشار از ویتامین C و A است و همچنین حدود ۹۰ درصد آب دارد، به این معنی که به آبرسانی بدن نیز کمک خواهد کرد. سیب زمینی‌ از دیگر مواد غذایی مفید برای مبتلایان به این بیماری است. مصرف این ماده غذایی به ‌صورت پوره سالم‌تر بوده و دارای مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و ویتامین C است.

کد خبر 404986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.