ارتباط بین آلودگی هوا و اسکیزوفرنی چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که تقریبا ۲۰ میلیون انسان در سراسر دنیا به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا هستند؛ اسکیزوفرنی یک بیماری شدید عصبی روانی است که در آن مرز میان واقعیت و خیال از بین می‌رود. علائم این بیماری شامل توهم، تصورات واهی و دگرگونی‌های رفتاری است. افراد مبتلا به این بیماری بیشتر از سایرین در معرض خطر مرگ زودرس قرار می‌گیرند. محققان هنوز در مورد دلیل قطعی بروز این بیماری مطمئن نیستند، اما معتقد هستند که عوامل محیطی می‌تواند درابتلا به آن تاثیرگذار باشد.

پژوهشگران با انجام مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدند که آلودگی هوا نه تنها باعث بروز مشکلات ریوی مانند سرطان ریه یا آسم می‌شود، بلکه می‌تواند سلامت مغز را نیز به خطر بیندازد. گروهی از محققان دانمارکی به منظور بررسی تاثیر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در دوران کودکی و افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۲۳ هزار و ۳۵۵ فرد را بررسی کردند.

پژوهشگران به اطلاعاتی از قبیل داده‌های ژنتیکی، سلامت روان افراد و اطلاعاتی در مورد میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران کودکی آن‌ها دسترسی داشتند. یافته‌های جدید نشان داد سه هزار و ۵۳۱ نفر از شرکت‌کنندگان به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا شدند. به گفته محققان خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در میان افرادی که در دوران کودکی در معرض آلودگی هوای شدید قرار داشتند، بیشتر از سایرین بود.

نتیجه بررسی‌های جدید حاکی ازاین بود که به ازای هر ۱۰ میکروگرم افزایش آلودگی هوا، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی تقریبا حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین خطر ابتلا به این بیماری در میان کودکانی که روزانه به طور میانگین در معرض بیش از ۲۵ میکروگرم در هر متر مکعب آلودگی هوا قرار گرفتند، ۶۰ درصد بیشتر از کسانی بود که در معرض کمتر از ۱۰ میکروگرم در هر متر مکعب آلودگی بودند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 404948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.