سقوط های پرتکرار دی ماه

سالروز دو سانحه هوایی در ایران همزمان با سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی شد. پیش تر نیز در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۹ آسمان ایران شاهد دو حادثه دلخراش بود

به گزارش ایمنا نوزدهم دی‌ماه یک روز معمولی برای صنعت هواپیمایی ایران نیست چراکه در این ایام سه سانحه سقوط هواپیما در شهرهای مختلف اتفاق افتاده است، با سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷  اوکراینی در ۱۸ دی‌ماه که نسبت به دو مورد گذشته با تلفات بیشتری همراه بود، شاید بتوان این ماه را ماهی غیرمعمول در تاریخ حوادث هوایی ایران نامید.

نخستین حادثه: سقوط  داسو فالکون ۲۰ 

ساعت ۹:۳۰ صبح روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۸۴  برابر با ۹  ژانویه  ۲۰۰۶، یک فروند هواپیمای فالکن ۲۰ متعلق به  نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در شمال غرب ایران و در حدود ۱۰ کیلومتری فرودگاه ارومیه سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن درگذشتند، سپاه پاسداران دلیل سقوط این فالکن را نقص فنی در هر دو موتور اعلام کرد، این هواپیما حامل سردار احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سعید مهتدی فرمانده لشکر پیاده مکانیزم ۲۷ محمد رسول‌الله و ۹ نفر دیگر از همراهان بود که عازم مأموریت عملیاتی بودند .

سقوط

احمد کاظمی کیست؟

احمد کاظمی متولد ١ تیر ۱۳۳۷  در شهرستان نجف‌آباد  استان اصفهان که در طول  جنگ ایران و عراق  به‌عنوان فرمانده لشکر ۸ نجف در  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  فعالیت می‌کرد و در اغلب عملیات‌های نظامی، حضوری فعال داشت، وی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ فرمانده قرارگاه حمزه بود و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرماندهی لشکر ۱۴ امام‌حسینی را بر عهده داشت. کاظمی در فاصله ساله‌ای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان فرمانده  نیروی هوایی سپاه پاسداران  فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۸۴ به فرماندهی  نیروی زمینی سپاه پاسداران  منصوب شد . وی در ۱۹ دی ۱۳۸۴  سانحه هوایی سقوط هواپیمای  داسو فالکن ۲۰  در نزدیکی  ارومیه  به شهادت رسید پیکر وی بنا به وصیتش در جوار  شهید حسین خرازی، در گلستان شهدا در  تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

داسو فالکون چیست؟

داسو فالکون ۲۰  (Dassault Falcon ۲۰)  یک جت تجاری فرانسوی ساخت  شرکت هوانوردی داسو  است که از ۲ موتور توربوفن  بهره می‌گیرد.

سقوط

تاریخ اولین پرواز این هواپیما ۴ می ۱۹۶۳ است، این هواپیما ۲ نفر خدمه دارد یک نفر خلبان و یک نفر کمک‌خلبان و ظرفیت مسافر آن ۸ تا ۱۴ نفر است، برد پروازی این هواپیما سه هزار و ۳۵۰ کیلومتر و سقف ارتفاع آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ متر است و حداکثر سرعت این هواپیما ۸۶۲ کیلومتر و سرعت کروز آن ۷۵۰ کیلومتر است.

دومین حادثه: سقوط بوئینگ ۷۲۷ هواپیمایی ایران ایر

ساعت ۱۶ روز ۱۹ دی‌ماه ۱۳۸۹ خلبان فریدون دادرس با اعلام اینکه میدان دید ۸۰۰ متر است تصمیم درست را می‌گیرد و پرواز او انجام نمی‌شود، دو پرواز دیگر به مقصد ارومیه در آن روز لغو شده بود و برخی از مسافران ارومیه بلیت هواپیمای تبریز را تهیه کردده بودند، سرانجام حدود ساعت ۱۸ خلبان شرایط را برای پرواز مساعد تشخیص می دهد.

سقوط

بوئینگ ۷۲۷ که بیش از ۳۶ سال عمر دارد با ۹۴ مسافر و ۱۱ خدمه از تهران به سمت ارومیه پرواز می‌کند، بر فراز آسمان برفی ارومیه ناگهان موتور شماره یک و سه هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر از کار می‌افتد ، سوخت تخلیه‌شده هواپیما در آسمان این معنی را می‌دهد که خلبان باتجربه می‌دانسته سقوط هواپیما حتمی است . این هواپیما که با یک ساعت تأخیر از تهران به مقصد ارومیه پرواز کرده بود به علت اوضاع نامساعد جوی و مه شدید ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه ۱۹ دی ۱۳۸۹ در دشت نزدیک به روستای  کلیسا کندی  ارومیه سقوط می‌کند و در ابتدا ۷۷ نفر کشته و ۳۳ نفر هم مجروح می‌شوند و بعدتر تعداد کشته‌شدگان به ۸۰ نفر می‌رسد، بعد از وقوع حادثه درحالی‌که به دلیل بارش سنگین برف در منطقه، ماشین‌های امدادی به‌موقع در محل حضور نیافتند مردم محلی اقدام به خارج کردن اجساد و مجروحین کردند، به گفته وزیر راه، بارش برف، تخلیه به‌موقع سوخت و سرمای هوا، مانع از انفجار هواپیما بعد از برخورد به زمین شد.

تاریخچه پروازی بوئینگ ۷۲۷

 هواپیمای  بوئینگ ۷۲۷ ‎ - ۲۸۶ سقوط کرده  نخستین پرواز خود را به تاریخ دوازدهم ژوئن ۱۹۷۴ انجام داده بود، در زمان حادثه ۳۶ سال و ۷ ماه عمر داشته است و صد و دوازدهمین بوئینگ ۷۲۷ ای بود که در تاریخ سوانح هوایی جهان از بین رفت. کارشناسان فنی یک سال قبل از سقوط نظر به خروج این هواپیما از ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور داشته‌اند، اما این هواپیما پس از تعمیر اساسی به خط پروازی بازگردانده شد. این بوئینگ ۱۰ سال قبل  باز نشدن چرخ جلو و فرود با دماغه در  فرودگاه شیراز  را تجربه کرده بود و اتحادیه اروپا  ورود آن را به آسمان خود به دلیل فرسودگی ممنوع ساخته بود.

بازماندگان سانحه

یکی از بازماندگان این سقوط که کمربند خود را نبسته بود و ۴۸ روز در کما بود به آفتاب ارومیه گفت: ما حس کردیم که چراغ‌های کابین خاموش شده است، درحالی‌که چراغی خاموش نشده، بلکه همه ما بی‌هوش شده بودیم. در این حال صدای شدید برخوردی را شنیدم. هواپیما پنج تکه شده بود. درحالی‌که کابین گرم بود یک‌لحظه احساس کردم که داخل آب سردی افتاده‌ام. بله من پس از سقوط به روی گل‌وبرف و آب افتاده بودم...  وی گفت:  بعدازاین ماجرا، همه بازماندگان به استرس و افسردگی حاد مبتلا هستند. یک ریال بابت هزینه‌های درمان و عمل‌های جراحی پرداخت‌نشده است یکی از بازماندگان هم که یک پزشک بود پس از چند بار خودکشی به زندگی خود پایان داد.

دلایل سقوط بوئینگ ۷۲۷

سازمان بازرسی کشور دلایل سانحه سقوط پرواز شماره ۲۷۷ هواپیمایی ایران ایر را هوای نامناسب، یخ‌زدگی باله‌ها و عمل نکردن دی‌آیسرها و هواپیمای از رده خارج اعلام کرد.

سقوط


حمید بهبهانی  وزیر راه وقت چند ساعت پس از حادثه از محل آن بازدید کرد و در مورد آن چنین اظهارنظر کرد: الحمدالله تلفات در این سانحه کم است. با توجه به اینکه هیچ‌گونه آتش‌سوزی برای این هواپیما رخ نداده، تلفات در این حادثه کم است. در این سانحه تعدادی از مسافران سالم هستند که می‌توانند بگویند چه مشکلی پیش‌آمده است .

سومین حادثه: سقوط بوئینگ ۷۳۷  (۸۰۰) اوکراینی

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) فرودگاه امام خمینی تهران را ترک کرد و دقیقا بعد از ۶ دقیقه پرواز در منطقه صباشهر بین شهریار و پرند دچار سانحه شد و سقوط کرد، محل سقوط این هواپیما نزدیک به منطقه مسکونی بود و افراد در دقایق اولیه در محل سقوط حضور یافتند، با حضور امدادگران و مسئولین مشخص شد این هواپیما با   ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه از تهران عازم شهر کی‌یف اوکراین بود که همه جان خود را از دست دادند و ۱۴۷ نفر از آنان ایرانی بودند تعدادی از مسافران این پرواز دانشجویان ایرانی خارج از کشور بودند.

سقوط


هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که قرار بود در ساعت ۵:۱۵ بامداد پرواز کند با یک ساعت تأخیر پرواز کرده است و هنوز دلیل این تأخیر اعلام‌نشده است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس تاکنون چند سقوط به دلایل فنی داشته است ولی بوئینگ سری ۸۰۰ از جمله بی نقص ترین بوئینگ‌های تولیدی است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس

بوئینگ ۷۳۷ مکس  ( Boeing ۷۳۷ MAX ) یک  هواپیمای  ساختِ کارخانه ٔ  هواپیماهای تجاری بوئینگ  در کشور  ایالات‌متحده آمریکا  است. بوئینگ ۷۳۷ مکس چهارمین نسل از هواپیماهای سری ۷۳۷ بوئینگ است  در اواخر ژانویه ۲۰۱۶ بوئینگ ۷۳۷ مکس نخستین پرواز خود را با موفقیت انجام داد .

سقوط

پیش‌ازاین دو فروند بوئینگ ۷۳۷ سقوط کرده بودند: در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ (۷ آبان ۱۳۹۷)، یک فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ متعلق به شرکت لاین‌ایر در دریای جاوه، اندونزی سقوط کرد و تمامی ۱۸۹ سرنشین این هواپیما که از جاکارتا عازم پانگ‌کال پینانگ، اندونزی بودند، در این حادثه جان باختند.

در ۱۰ مارس ۲۰۱۹ (۱۹ اسفند ۱۳۹۷) دومین هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ متعلق به خطوط هوایی اتیوپی که عازم کنیا بود،  ۸ دقیقه پس از پرواز از آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی  دچار سانحه شد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن (از سی‌وسه ملیت مختلف) جان باختند.

کد خبر 404823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.