خروج نیروهای آمریکایی از مناطق شیعه‌نشین عراق

برخی منابع عراقی مدعی شده اند که نیروهای آمریکایی در حال خروج از پایگاه‌های خود در مناطق شیعه‌نشین عراق هستند.

به گزارش ایمنا، منابع نظامی و سیاسی در بغداد می‌گویند که نیروهای آمریکایی شروع به خروج از مناطق شیعه‌نشین در عراق و انتقال به مناطق کردی و سنی‌نشین کرده‌اند.

منابع نظامی در بغداد به وبگاه ایندپندنت عربی گفته‌اند که نیروهای آمریکایی عملیات جابه‌جایی محدودی را از پایگاه‌های خود در نزدیکی بغداد انجام داده تا برای مرحله رویارویی با نیروهای مقاومت در عراق آماده باشد.

این منابع گفتند که آمریکایی‌ها از صبح روز شنبه انتقال نیروها و تجهیزات خود را از پایگاه‌های نظامی در شمال و غرب بغداد آغاز کرده بودند و امروز صبح (سه‌شنبه) این کار به پایان رسیده است.

در این راستا با پرواز وسیع بالگردها، ساکنین پایتخت عراق شامگاه دوشنبه مدام می‌پرسیدند که در آسمان بغداد چه خبر است؟ در آن شب سندی منتشر شد که نشان می‌داد ائتلاف آمریکایی به دولت عراق اطلاع داده که قصد خروج از عراق را دارد و پس از آن پرواز بالگردها به خروج آمریکا از عراق تفسیر شد، اما بسیاری از مردم این تفسیر را باور نکردند؛ به خصوص اینکه آمریکایی‌ها نیز وجود چنین نامه‌ای را تکذیب کردند.

به نوشته ایندیپندنت، با اینکه این نامه تکذیب شد اما حقیقت این است که فعلا نیروهای آمریکایی برخی پایگاه‌های خود نزدیک بغداد را ترک کرده‌اند.

نیروهای آمریکایی همچنین پایگاه هوایی بلد در جنوب استان صلاح‌الدین را نیز تخلیه کرده‌‌اند. پایگاهی که چندی پیش هدف حملات راکتی قرار گرفت. هرچند این حمله تلفاتی از آمریکایی‌ها در پی نداشت و موجب مجروحیت سه نظامی عراقی شد اما به آمریکایی‌ها فهماند که نیروهای مقاومت بر این پایگاه تمرکز کرده‌اند.

«فائق الشیخ علی» نماینده پارلمان عراق در این خصوص به ایندپندنت عربی گفت که نیروهای آمریکایی عملیات عقب‌نشینی از مناطق شیعه‌نشین و انتقال به منطق کردی و سنی‌نشین را آغاز کرده‌اند. 

امروز یک مقام ناتو نیز به خبرگزاری «رویترز» گفت که این سازمان موقتا مأموریت خود در عراق را متوقف و برخی از نیروهای خود را به مناطق مختلف چه در داخل و چه خارج از عراق منتقل کرده‌ است.

از سوی دیگر نظامیان ایتالیایی مستقر در پایگاه  نظامی «یونیون ۳» نیز در بغداد شب گذشته این مکان را ترک کردند. وزارت دفاع آلمان هم از انتقال ۳۵ نظامی این کشور از عراق به کشورهای اردن و کویت خبر داد.

منبع: فارس

کد خبر 404759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.