خطر عفونت چشم هنگام استفاده از لنزهای اجاره‌ای

۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند، عوارض آلودگی هوا برای سلامت استخوان‌ها، فواید و مضرات قره قروت، خطر عفونت چشمی هنگام استفاده از لنزهای اجاره ای و تأثیر آلودگی هوا بر تکامل تیروئید در جنین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رییس مرکز مدیریت پیوند ‌و درمان بیماری‌های ‌وزارت بهداشت، گفت: ‌سیزدهمین ‌عملیات ‌هوایی ‌انتقال ‌قلب ‌در کشور انجام شد ‌که ‌در این عملیات قلب مردی ۳۴ ساله که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، به مردی ۵۰ ساله و نیازمند پیوند قلب، در بیمارستان امام خمینی ‌(س) تهران پیوند شد.

مهدی شادنوش، افزود: این سیزدهمین ‌انتقال هوایی قلب ‌بود که با موفقیت ‌انجام شد. در عین ‌حال دانشگاه‌های علوم پزشکی ‌مختلف ‌در حال پیوستن به این اقدام هستند ‌تا انتقال هوایی عضو در کشور نهادیه شود. تاکنون از استان‌های یزد، گیلان، بوشهر و تبریز انتقال هوایی عضو انجام شده است. از استان‌های دیگر هم خواسته‌ایم که مراقبت کنند ‌تا ‌حد امکان هیچ عضو مفید و قابل پیوندی ‌به ‌خاک سپرده نشود ‌و ‌حتی اگر مشکلی در انتقال عضو وجود دارد با هماهنگی ‌در سطح وزارت بهداشت ‌و هماهنگی‌های کشوری، تلاش می‌کنیم که به سرعت بتوانیم آن را منتقل کنیم و در اختیار بیماران نیازمند قرار دهیم.

وی ‌با بیان اینکه از هر فرد مرگ مغزی هشت ‌عضو قابل اهدا است، تصریح کرد: علاوه بر این از یک بیمار مرگ مغزی می‌توان ۵۳ بافت و نسج نیز اهدا کرد که می‌تواند زندگی بهتر و با کیفیت‌تری را برای بیماران نیازمند پیوند به ارمغان آورد. باید توجه کرد که در موارد مختلف از سوختگی‌ها گرفته تا اشکالات بافت و نسج و پیوند قرنیه که می‌تواند از نابینایی افراد جلوگیری کند، ‌ می‌توان از بافت‌ها و نسوج فرد دچار مرگ مغزی برای نجات زندگی سایر بیماران استفاده کرد و  چشم آنها را رو به دنیا باز نگه داشت و در این حوزه‌ها امکان پیوند وجود دارد.

شادنوش ‌با ‌تاکید به اینکه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند ‌عضو قرار دارند، گفت: متاسفانه روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر  به دلیل نبود عضو از بین می‌روند. بر این اساس هر سه ساعت یک نفر به دلیل نبود عضو اهدایی از دنیا می‌رود.  با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای و بروز مرگ‌مغزی در کشور، ‌ مساله بسیار مهم فرهنگ ‌سازی برای اهدای عضو است. بنابراین این موضوع وظیفه مراجع اجتماعی را دوچندان می‌کند ‌تا با فرهنگ سازی اطلاعات خانواده‌ها را نسبت به مرگ مغزی ارتقاء دهند.

خطر عفونت چشمی هنگام استفاده از لنزهای اجاره ای

دبیر انجمن چشم پزشکی ایران ‌با اشاره به تبعات و عوارض استفاده از لنزهای چشمی ‌عرضه شده در آرایشگاه ها، اظهار کرد: شاهد هستیم که برخی آرایشگاه‌ها برای زیبایی به مراجعین خود لنز پیشنهاد می‌کنند که در اکثر موارد این لنزها استاندارد نیستند ‌و باعث آسیب جدی به چشم‌ها می‌شوند.

علی ‌صادقی ‌طاری با بیان اینکه لنز چشمی به عنوان وسیله‌ای شناخته می‌شود که کاربرد پزشکی دارد، افزود: ممکن است در موارد خاص برای زیبایی از لنز استفاده شود که در این صورت نیز، می‌بایست با چشم پزشک مشورت شود.

وی با انتقاد از عرضه لنزهای چشمی در هر مؤسسات غیر چشم پزشکی و آرایشگاهی، گفت: لنز چشمی را نمی‌توان همه جا تجویز کرد، زیرا برای استفاده از این لنزها می‌بایست از سلامت چشم اطمینان داشت.

دبیر انجمن ‌چشم پزشکی ایران، تاکید کرد: برای استفاده از لنز، چشم باید عاری از هر نوع بیماری باشد. بنابراین، لازم است که افراد قبل از اینکه بخواهند از لنز چشمی استفاده کنند، حتی برای زیبایی، می‌بایست توسط چشم پزشک معاینه شوند.

دبیر انجمن ‌چشم پزشکی ایران، به لنزهای اجاره‌ای اشاره کرد و افزود: عفونت‌های چشمی ‌از تبعات استفاده از لنزهای اجاره‌ای است که سلامت ‌بینایی افراد را تهدید می‌کند. معاینه چشم قبل از استفاده از لنز، خیلی مهم است، بطوریکه فردی که خشکی چشم دارد، نمی‌تواند از لنزهای چشمی استفاده کند.

عوارض آلودگی هوا برای سلامت استخوان‌ها

نتایج ‌یک مطالعه ‌پزشکی در هند نشان می‌دهد آلودگی هوا نه تنها خطر ابتلا به سرطان ریه، سکته مغزی و بیماری‌های ‌تنفسی را افزایش می‌دهد بلکه برای سلامت ‌استخوان‌ها نیز ضرر دارد. در این مطالعه سوابق پزشکی مربوط به بیش از ۳۷۰۰ نفر از ۲۸ روستا در حومه شهر حیدرآباد مورد بررسی قرار گرفت. متخصصان میزان قرار گرفتن ‌این افراد در معرض ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را ارزیابی کرده و در مورد نوع سوخت مصرفی برای طبخ غذا در این مناطق اطلاعاتی جمع‌آوری کردند.

آنها ‌با ‌بیان ‌اینکه ‌سطح ذرات ‌معلق ‌کمتر از ۲.۵ میکرون بیش ‌از میزان ‌توصیه ‌شده ‌سازمان ‌جهانی ‌بهداشت ‌(WHO) بوده، اظهار داشتند: ‌این ‌اطلاعات ‌با ‌تراکم ‌استخوانی شرکت‌ کنندگان مقایسه شد. نتایج بدست آمده نشان داد قرار گرفتن در معرض ‌سطح بالایی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ‌با کاهش تراکم استخوانی مرتبط است. به گفته محققان استنشاق ذرات آلاینده از طریق فشار اکسیداتیو و التهاب ناشی از آلودگی هوا به کاهش تراکم استخوانی ‌منجر می‌شود.

فواید و مضرات قره قروت

خوشمزه‌ترین ماده غذایی ‌در بین خوراکی‌ها قره قروت است که از لبنیات گرفته می‌شود. این ماده خوراکی از خواص بی نظیری برخوردار است. قره قروت از حرارت دادن آب ماست، کشک یا دوغ به مدت زیاد به دست می آید. یکی از مهم‌ترین فواید قره‌قروت این است که برخلاف بقیه ترشی‌ها پایه لبنی دارد. بسیاری از افراد به دلیل مزه ترش آن است که به خوردن آن علاقمند هستند. قره ‌قروت مانند دیگر لبنیات برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. زیرا ‌حاوی پروتئین، کربوهیدرات ‌و چربی زیادی است.

باید بدانید هر ۱۰۰ گرم قره‌قروت حاوی۲۴۰ کیلوکالری مقداری است که می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن به ویژه عضلات دارد، به رشد و نمو هم کمک می‌کند. قند موجود در قره‌ قروت از نوع لاکتوز است که از بهترین قندهای طبیعی است ‌و انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند تولید قره‌قروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل می‌شود، بنابراین مصرف قره ‌قروت برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

سایر املاح و مواد مغذی موجود در این فرآورده نیز در فعال‌سازی آنزیم‌ها و ویتامین‌ها، مقاومت بدن ‌در برابر بیماری‌های عفونی نقش موثری دارند. از آنجایی ‌که قره‌قروت حاوی اسیدهای آلی است، ضدعفونی‌ کننده لوله گوارش بوده و باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در لوله گوارش می‌شود.

از آنجایی که برای تهیه قره قروت نمک زیادی مصرف می‌شود، خوردن آن برای افراد دارای فشار خون بالا خطرناک است. میزان اسیدیته قره قروت است ‌و زیاده روی در مصرف آن به مینای دندان آسیب خواهد زد و باعث خرابی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. اسیدی کردن خون از مهمترین مضرات زیاده روی در مصرف قره قروت بوده که باعث مشکلاتی نظیر ناراحتی‌های قلبی عروقی، مشکلات مغزی از جمله ضعف حافظه و نیز مشکلات گوارشی، ناراحتی‌های معده می‌شود.

اسید لاکتیک موجود در قره قروت، فعالیت نرون‌های مغزی را به شدت کاهش می‌دهد و چون این ماده غذایی ‌حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک بوده، افراط در مصرف آن برای مغز انسان بسیار مضر است. با مصرف زیاد و بی رویه آن افراد ممکن است به انواع بیماری‌های قلب و عروق، خورده شدن دیواره سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها، ضعف حافظه، آلزایمر، دیابت، سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های سیستم عصبی مانند بیماری خطرناک MS، پوکی استخوان، خرابی و فساد دندان‌ها، لقی دندان‌ها، ضعف اعصاب و تشنج دچار شود.

تأثیر آلودگی هوا بر تکامل تیروئید در جنین

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا نه فقط برای بالغین و کودکان، بلکه برای جنین در حال رشد هم زیانبار است.

فهیمه ‌سهیلی‌پور، افزود: تاثیرات منفی آلودگی هوا بر رشد جنین و ایجاد برخی نقائص مادرزادی مدتها است که در مطالعات مختلف و مقالات علمی مورد توجه واقع شده است. در برخی از مقالات جدید، ارتباطی بین آلودگی هوا با اختلال در عملکرد تیروئید جنین هم نشان داده شده است. این اختلال ‌به ‌هایپو تیروئیدی مادرزادی منتهی می‌شود که ممکن است نیازمند سال‌ها پیگیری و درمان کودک باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: شیوع جهانی کم‌کاری مادرزادی تیروئید حدود یک مورد در هر دو هزار تا چهار هزار تولد زنده است ولی متاسفانه در کشور ما بسیار بالاتر است و در برخی از آمارها و بعضی از استان‌های ایران به ۱۰ برابر این مقدار هم می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر چه بخش عمده‌ای از بروز قابل توجه هایپو تیروئیدی مادرزادی به بالا بودن میزان ازدواج‌های فامیلی در جمعیت ایرانی مربوط می شود، اما نقش عوامل محیطی مثل آلودگی هوا و تاثیر منفی آن بر تکامل جنین را هم نباید نادیده گرفت.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان، تاکید کرد: کم کاری مادرزادی تیروئید چنانچه به موقع و به درستی درمان نشود عوارض پایدار و خطرناکی در رشد ‌و تکامل کودکان خواهد داشت، تا آنجا که کم کاری تیروئید، شایعترین علت قابل پیشگیری عقب افتادگی ذهنی در کودکان دانسته شده است. خوشبختانه با توجه به اجرای موفق برنامه بیماریابی ‌کم کاری مادرزادی تیروئید، این مشکل اغلب به موقع تشخیص داده می‌شود.

وی ‌خاطرنشان کرد: چنانچه درمان موارد قطعی و تشخیص داده شده به درستی انجام شود عواقب بسیار شدید این بیماری کاملاً قابل پیشگیری خواهد بود.

کد خبر 404204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.