کاهش تصادفات با طراحی دستگاه شبیه‌ساز رانندگی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از مرکز طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر، گفت: یکی از مزایای طراحی این دستگاه در کشور، ارتقای کیفیت رانندگی و کاهش تصادفات است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این بازدید منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سردار سید تیمور حسینی، رییس پلیس راه ناجا و مجریان طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیر حضور داشتند.

دستگاه شبیه‌ساز رانندگی که به دست متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است، یکی از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده‌ محسوب می‌شود که در کشورهای پیشرفته همانند اتحادیه اروپا و آمریکا استفاده شده و نتیجه آن کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تصادفات است.

ایران که در لیست کشورهای حادثه‌خیز رانندگی قرار دارد به طراحی و تولید چنین دستگاهی نیاز دارد؛ در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طراحی شبیه ساز رانندگی در دانشگاه  خواجه نصیر طوسی حمایت و در تکمیل و توسعه آن کمک کرده است.

از جمله مشخصات شبیه‌ساز رانندگی اتوبوس درون‌شهری می‌توان به اتاق و بدنه کامل تا پشت سر راننده شامل داشبورد، آمپرها، صندلی راننده، کمربند ایمنی، فرمان، دکمه‌های دنده خودکار، کلیدهای باز و بست درها، ترمزدستی، شیشه‌ها، درب بازی ورودی مسافر و راننده و غیره اشاره کرد. در طراحی جدید کل فضای راننده به صورت واقعی ایجاد شده و در صفحه تلویزیون روبروی راننده، عملیات کامل رانندگی و عملکرد توسط راننده و مربی قابل مشاهده است.

به گفته منطقی، این دستگاه با همکاری بخش‌های مختلفی مانند دانشگاه خواجه نصیر طوسی، شرکت واحد اتوبوسرانی، بخش خصوصی و اداره راهنمایی و رانندگی تولید شده و در اختیار شرکت اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت. منطقی معتقد است که یکی از مباحث مهم ایمنی، استفاده از فناوری‌های هوشمندساز در محصولات جاده‌ای است که تاکنون دستاوردهای زیادی در این زمینه توسط محققان کشور به دست آمده است.

وی در ادامه با اشاره به ساخت شبیه‌ساز پرواز در کشور، گفت: ما در ایران تجربه ساخت شبیه‌ساز در حوزه هوایی را داریم و از این تجربه برای طراحی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی پیشرفته‌تر هم می‌توانیم بهره‌برداری کنیم؛ امیدوارهستیم که این فناوری‌ها بتواند کیفیت صنعت حمل‌ونقل را در کشور ارتقا دهد.

طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی و خودروهای سبک و سنگین، طراحی و ساخت شبیه‌ساز با سکوی متحرک و سیستم فرمان با پسخورد نیرویی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان اتوبوسرانی تهران با استفاده از شبیه‌ساز بومی شده، از جمله خدمات مرکز شبیه‌ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیر طوسی است.

کد خبر 404154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.