گروه های فشار علیه دولت به ریاست جلیلی

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

محمود صادقی: اصلاح‌طلبان در مجلس آینده حضور مقتدرتری دارند

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، در ارزیابی خود از ترکیب مجلس آینده گفت: به نظرم کماکان جامعه خطر افراط و تندروی را در عمق وجودش درک می‌کند. با اینکه عده‌ای گرایش به تحریم و عدم مشارکت در انتخابات دارند و نفی وجود مجلس را مطرح می‌کنند، اصولگرایان هم بر این موج سوار شده‌اند و سعی دارند بدنه اصلاح‌طلبی را به این سمت سوق بدهند. عضو فراکسیون امید مجلس دهم اظهار کرد: اخیراً در دانشگاه شریف به دانشجویان توصیه کردم به جای افزایش هیجان به گفته برخی، هوش هیجانی خود را بالا ببرند و بر هیجانات‌شان مسلط شوند تا به نتیجه برسند. نماینده مردم تهران در خانه ملت پیش‌بینی کرد: به نظرم مجلس آینده ترکیب متعادلی خواهد داشت و برخلاف تصوری که برخی سعی در القای آن دارند، اصلاح‌طلبان موضع مقتدرتری در مجلس یازدهم خواهند داشت. البته غیب‌گویی نباید کرد ولی روند گرایش‌های جامعه بر رد و نفی تندروی است. او ادامه داد: به نظرم مجموعه نظام نیز همراهی خواهد کرد، چرا که به لزوم استفاده از همه جناح‌های سیاسی برای فائق آمدن بر چالش‌های کشور واقف است. تصور می‌کنم چنین درکی در نظام تصمیم‌گیری در حال تقویت شدن است. صادقی ادامه داد: در این باره واقع‌بین هستم و بر اساس واقعیت‌ها معتقدم مجموعه عوامل تصمیم‌گیر نمی‌خواهند تجربه دولت‌های نهم و دهم تکرار شوند، چراکه یکدست شدن سیستم به هیچ وجه به نفع نظام نیست. 

ادعای عجیب دبیرکل جبهه پایداری: خواب دیدم رهبری گل رز ولایتمداری را به من دادند

«مرتضی آقا تهرانی»، دبیرکل جبهه پایداری، در سخنرانی مراسم ۹ دی در مسجد امام صادق تهران گفته است:‌ من دروغ نمی‌گویم الا اینکه از دهنم در برود. ما را دعوت کرده بودند امیرکلا که درباره شهدا صحبت کنیم. او افزود: ظهر رسیدیم و به همسرم گفتم برنامه‌ای است که می‌خواهم مطالعه کنم اما قبلش می‌خوابم و صدایم بزن، خواب دیدم رهبری آمدند و هفت گل رز بزرگ دست آقا بود. گفتند می‌دانید چیست گفتم نه گفت گل است که می‌خواهم جایزه به ولایتمدارترین‌ها بدهم و سومینش را به تو می‌دهم و آقا رفتند و من از خواب پریدم.

جعفرزاده: پیامک به نمایندگان حاوی تهدید و فحاشی است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اعلام اینکه پیامک‌های ارسالی به نمایندگان حاوی تهدید و فحاشی است گفت: با هر اتفاقی که می‌افتد پیامک‌هایی ارسال می‌شود و من با ارسال پیامک و اطلاع از نظر مردم مخالفتی ندارم، اما جالب این است که پیامک‌ها دو یا سه محتوای واحد دارند و عمدتاً تهدید و فحاشی است. او ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد فرستنده پیامک‌ها به دنبال ایجاد رعب و وحشت، تهمت و افترا و برچسب زدن است. در این پیامک‌ها تهدید به رأی ندادن هم می‌کنند. هیچ منطقی در این پیام‌ها حاکم نیست. این پیامک‌ها از یکسری شماره مشخص و با یک متن واحد ارسال می‌شود. انگار یک نفر ۵۰ سیم‌کارت دستش است و تند تند پیامک ارسال می‌کند. این نماینده مجلس تاکید کرد: پیامک‌های ارسالی به نمایندگان سازمان‌یافته است و همه از یک نقطه ارسال می‌شود. یک اتاق فکر تخریب پشت ارسال پیامک علیه بودجه است. در کل هیچ پیامک مثبتی هم نمی‌آید. همیشه پیامک‌ها منفی و علیه مجلس و دولت است. به گفته جعفرزاده این پیامک‌ها کارایی خود را در مجلس از دست داده است و نمایندگان به هوشیاری رسیده‌اند. پیامک‌های ارسالی به نمایندگان مجلس حاصل یک مغز و یک فکر است نه ده‌ها و صدها فکر و نمایندگان از این پیامک‌ها تبعیت نمی‌کنند.او با انتقاد از تخریب علیه بودجه گفت: مگر بودجه این مملکت چه چیز عجیب‌وغریبی دارد که تلاش می‌کنند رد شود؟ ما سعی می‌کنیم در بودجه از منابع موجود حداکثر بهره را ببریم. دولت هم راه دیگری غیر از ارائه این بودجه نداشته و کار دیگری نمی‌توانست انجام دهد. در این شرایط پافشاری‌های زیاد معنایی ندارد

دولت سایه یا گروه فشار؟

جلال میرزایی نماینده ایلام و عضو فراکسیون امید درباره جلسات دولت سایه می‌گوید: «در نظام‌های پارلمانی حزب یا احزابی که در قدرت نیستند یعنی به نوعی در اقلیت هستند برای نظارت بیشتر و انجام وظایف و همچنین در راستای آمادگی و کسب تجربه در مسیر قدرت دولت سایه را تشکیل می‌دهد که کانون فعالیتشان در پارلمان است و رئیس و وزرای آن هم کاملا مشخص است. وی می گوید: «یعنی کاملا شفاف است که در صورت اقبال رای‌دهندگان به آن حزبی که در حال حاضر در اقلیت است چه کسانی در پست‌های وزارت و ... قرار خواهند گرفت. اما در کشور ما آنچه تحت عنوان دولت سایه مطرح می‌شود بیشتر شبیه به گروه فشار است که این گروه فشار اعضا و افراد تشکیل دهنده‌اش نامشخص هستند.» این عضو فراکسیون امید تاکید دارد؛«عجیب هم این است که این گروه فشار یا دولت سایه انتظار دارد دولت مستقر به جای پیگیری و برنامه‌هایی که بابت آن از مردم رای اعتماد گرفته است مطالبات آنها را اجرا کند که این یک بدعتی است.»  میرزایی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای مخالفت با دولت از درون این جلسات را چندان تاثیرگذار نمی داند و می‌گوید: «من بعید می‌دانم این دولت سایه انقدر قدرت داشته باشد که بتواند از عهده این همه کار بربیاید  بحث سامان‌دهی استیضاح وزرایی مانند وزیر نفت و از سوی دیگر فشار به رئیس جمهوری برای استعفا و از سوی دیگر ترتیب دادن مخالفت‌ها برای بودجه و ... به نظر می‌رسد ابهاماتی وجود داشته باشد. اینکه دولت سایه‌ای که آقای جلیلی تشکیل داد مشخص و شفاف نیست» او درباره جلسات نمایندگان مجلس با سعید جلیلی در قالب دولت سایه می‌گوید: «به هر صورت به نظرم اسمی که می‌تواند برای این گروه و جلسات در نظر گرفت بیشتر از آنچه بتوان نام آن را دولت سایه گذاشت می‌توان گروه فشار تعریف کرد.»

کد خبر 403677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.