۴۰ بیمارستان اصفهان بالای ۲۰ سال قدمت دارد

رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ بیمارستان با قدمت بالای ۲۰ سال در استان اصفهان وجود دارد و قدیمی‌ترین بیمارستان استان اصفهان بیمارستان عیسی بن مریم است که در سال ۱۲۸۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

امین صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تعداد و وضعیت بیمارستان‌های استان، اظهار کرد:  ۵۸ بیمارستان شامل ۱۱ بیمارستان آموزشی درمانی، ۲۷ بیمارستان درمانی دانشگاهی، هشت بیمارستان خصوصی، چهار بیمارستان خیریه و هشت بیمارستان وابسته به ارگان‌ها در استان اصفهان مشغول خدمات دهی به بیماران هستند.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ بیمارستان با قدمت بالای ۲۰ سال در استان داریم و قدیمی‌ترین بیمارستان استان بیمارستان عیسی بن مریم است که در سال ۱۲۸۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۲ دستورالعمل برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت ابلاغ شد، تصریح کرد: مجموعه دستورالعمل‌های برنامه تحول نظام سلامت و اختصاص اعتبار با تعیین محورهای اصلی ساختمان و تأسیسات، تجهیزات و امکانات و خدمات رفاهی در بیمارستان‌های مشمول، تا حدود زیادی کیفیت هتلینگ مراکز درمانی را ارتقا داد.

وی در خصوص سرانه تخت بیمارستانی در استان، اظهار کرد: جمعیت استان در سال ۹۷ طبق آمار وزارت بهداشت چهار میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۵ نفر بوده است که به ازای هر ۹۲۳ نفر یک تخت فعال در بخش دانشگاهی و به ازای هر ۶۰۵ نفر یک تخت فعال در بخش غیردانشگاهی وجود دارد که در کل چهار هزار و ۵۷۲ تخت فعال دانشگاهی بدون احتساب تخت‌های اورژانس بستری در استان وجود دارد.

اصفهان بیش از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد

صالحی در خصوص آمار تخت‌های لازم در سال ۱۴۰۴، گفت: طبق برآوردها جمعیت سال ۱۴۰۴ به پنج میلیون و ۴۳ هزار و ۶۸۰ نفر می‌رسد که باید به ازای هر ۵۸۰ نفر یک تخت فعال در بخش دانشگاهی، به ازای هر ۳۱۱ نفر یک تخت فعال در بخش غیردانشگاهی ایجاد شود، که پیش‌بینی می‌شود هشت هزار و ۶۹۵ تخت تا سال ۱۴۰۴ در بخش دانشگاهی باید ایجاد شود و کل تخت‌های مورد نیاز تا سال ۱۴۰۴ حدود ۱۶ هزار و ۲۳۹ تخت است.

وی در خصوص وضعیت بیمارستان‌های اصفهان، تصریح کرد: نظام اعتباربخشی در مورد بیمارستان‌ها معیار است و تاکنون سه دوره بیمارستان‌ها اعتباربخشی شده و گواهینامه برای آنها از سوی وزارت بهداشت صادر شده است، در حال حاضر نیز نسل چهارم اعتباربخشی از سوی وزارت متبوع ابلاغ شده و قرار است ارزیابی دور چهارم بیمارستان‌ها از نیمه دی ماه سال جاری آغاز گردد.

رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مکان‌یابی بیمارستان‌های اصفهان گفت: معیار مکان یابی بیمارستان‌ها تراکم جمعیت، وضعیت آب وهوایی و اقلیمی است و در برنامه‌های آتی نیز توسعه بیمارستانی در شرق و شمال شهر مدنظر است.

وی در خصوص تعداد بیمارستان بیماری‌های اعصاب و روان در اصفهان، اظهار کرد: بیمارستان‌های مدرس و شهید رجایی نجف‌آباد مختص بیماران اعصاب و روان است و در برخی دیگر از بیمارستان‌ها از جمله فارابی، نور و حضرت علی اصغر(ع) و الزهرا بخش‌های روانپزشکی وجود دارد.

صالحی درباره کیفیت خدمات بیمارستانی و استاندارد میزان بستری و پذیرش بیمار، خاطرنشان کرد: شاخص گردش تخت بستگی به نوع بیمارستان از نظر گرایش و نوع بخش دارد و با متوسط طول اقامت بیماران رابطه مستقیم دارد، این شاخص به تنهایی دارای یک ارزش مطلق نیست و باید همراه با شاخص‌های دیگر مثل متوسط اقامت بیمار و درصد اشغال تخت سنجیده شود ولی معمولا در بیمارستان‌ها یا بخش‌هایی که بیماران اقامت کوتاهتری دارند مانند بخش‌های زنان و زایمان، میزان چرخه اشغال تخت بالاتر از بیمارستان‌هایی است که بیماران مدت اقامت بیشتری دارند از طرفی امروزه توسعه و پیشرفت علم، تکنولوژی و تجهیزات پزشکی باعث کوتاه شدن طول اقامت بیماران و در نتیجه بالا رفتن میزان شاخص گردش تخت شده است.

کد خبر 403151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.