اتفاقات مهم میراثی در سال ۲۰۱۹

میراث فرهنگی و طبیعی هم مانند دیگر بخش ها در سال ۲۰۱۹ لحظات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرد، لحظاتی از ناگواری هایی چون آتش و سیل تا اتفاقات مثبتی در جهت کاهش خرید و فروش غیر مجاز آثار تاریخی؛ حال که این سال با همه خوب بد خود به پایان می‌رسد، نگاهی به مهم ترین اتفاقات میراثی در سال ۲۰۱۹ میلادی داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میراث فرهنگی یک عامل برای پیوند بین فرهنگ‌ها و انسان‌های جهان است، عاملی که از گذشته وام گرفته تا در دنیای امروز تبدیل به ارزشی برای نزدیکی مردم جهان شود. در سال ۲۰۱۹ میلادی اتفاقات مهمی در میراث فرهنگی رخ داد که بیشتر آن‌ها رنگ و بوی آتش و نابودی داشت. در این سال بسیاری از مردم جهان در نابودی میراث‌های جهانی و بشری ارزشمند داغ‌دار شدند و به سوگ نشستند. البته شاهد معدود اتفاقات مثبت در زمینه میراث فرهنگی نیز بودیم، اما با این حال زور خبرهای ناامیدکننده بیشتر بود و پررنگ‌تر شدند.

میراث فرهنگی محدود به یک جغرافیا یا قشر خاص نیست، بلکه همانطور که سازمان ملل نیز به آن تاکید دارد میراث فرهنگی برای بشریت است. بدین ترتیب نگاهی داریم به مهم‌ترین اتفاقات میراثی در سال ۲۰۱۹ داشته‌ایم که می‌توانید در ادامه آن را بخوانید:

سوختن کلیسا نوتردام

بی‌شک مهم‌ترین اتفاقی که در سال ۲۰۱۹ برای یک میراث فرهنگی رخ داد، آتش سوزی کلیسا نوتردام بود. کلیسایی که به یک نماد و مظهر برای فرانسه و مهم‌ترین مرکز ملی مذهبی این کشور بود. جاذبه‌ای که در سال ۱۳ میلیون گردشگر از آن بازدید کرده و بسیاری از اتفاقات مهم نظیر جشن ملی سال نو در آن اتفاق می‌افتاد ناگهان درگیر آتشی مهیب شد و در آنی از آن شکوه چند صد ساله چیزی جز داربست‌ها و ساختمانی سوخته باقی نماند.

ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه روز ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۱۳۹۸) بنا بر اعلام منابع غیر رسمی اتصال برق در یکی از کارگاه‌های مرمتی این کلیسا موجب آغاز آتش شد. آتش خیلی سریع زبانه کشید و به سقف و برج اصلی این سازه ۹۰۰ ساله رسید تا چشمان مردم نگران پاریس به جزیره سیته خیره شود. صدها آتش نشان در حال تلاش برای مهار آتش هستند، اما سقف و برج کلیسا فرو می‌ریزد و آسیب جدی به تزئینات داخلی بنا وارد می‌شود. چه کسی باورش می‌شد که کلیسا باشکوهی که در طی ۲۰۰ سال ساخته شد، به این راحتی خراب شود.

این حادثه باعث واکنش‌های متفاوتی از مردم و سیاسمتمداران در سراسر دنیا می‌شود. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به دلیل این آتش سوزی سخنرانی خود را لغو کرد. او سپس در اظهار نظری پس از آتش سوزی قول بازسازی کامل کلیسا نوتردام را داد.

سیل ونیز

مسئله گرمایش کره زمین و بالا رفتن سطح آب‌های آزاد نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. این افزایش سطح آب ممکن است به غرق شدن بسیاری از شهرهای ساحلی و جزایر جهان منجر شود و زندگی میلیون‌ها نفر را مخدوش کند. تصور کنید شهرهایی افسانه‌ای که خود بر روی آب‌ قرار دارند در صورت ادامه همین روند در جهان و افزایش دما هوا، چه سرنوشتی خواهند داشت.

شهروندان و گردشگران حاضر در ونیز تنها یک بخش از تاثیرات تغییرات اقلیمی در جهان در سال ۲۰۱۹ و در جریان سیل بی سابقه در این شهر تجربه کردند. در اواخر سال جاری میلادی بارندگی و بالا آمدن سطح آب‌ها باعث آب گرفتی شدید در شهر توریستی ونیز ایتالیا شد. اتفاقاتی که برای چند روزی به سر خط مهم شبکه‌های خبری تبدیل شد. این سیل که در نوع خود از سال ۱۹۶۶ بی سابقه بوده باعث آسیب به چند بنای تاریخی مهم این شهر نظیر میدان سنت مارک آسیب رساند و این نگرانی را ایجاد کرد که دیوارهای ۹۰۰ ساله این شهر در مجاورت با آب شور آسیب جدی ببینند.

گردشگرانی که در این تاریخ از ونیز بازدید می‌کردند نیز گرفتار و در میان تعطیلی شهر و آب سردرگم ماندند. این سیل در ونیز باعث آغاز دوباره پروژه سد "موزه" (MOSE) در دولت ایتالیا شد. پروژه ساخت این سد سال ۱۹۸۴ میلادی، یعنی ۳۵ سال پیش آغاز شده، اما از آن زمان تاکنون به پایان نرسیده است. این پروژه که بخشی از یک پروژه عظیم عمرانی در ایتالیا بوده چند بار از جمله در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ میلادی به دلیل کمبود بودجه به طور کامل متوقف شده است.

آتش سوزی قلعه شوری

آتش در سال جاری میلادی به جان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ژاپن نیز افتاد. این‌بار شعله‌های آتش در آبان‌ ماه سال جاری مقر پادشاهی امپراطوری ژاپن یعنی قلعه "شوری" را به ورطه نابودی کشاند. این قلعه نمادی از پادشاهی "ریوکیو" و از جمله آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی «یونسکو» است که یکی از جاذبه‌های مهم صنعت گردشگری ژاپن به شمار می‌آید.

براساس اعلام پلیس آتش در ساعت ۲ و ۴۰ بامداد تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۹ آبان ۱۳۹۸) در معبد اصلی دیده شد و به سرعت به تمام بخش‌های قلعه سرایت کرد. قلعه شوری که آن را "چیودا" نیز می‌نامند، در دوران پادشاهی ریوکیو (بین سده‌های ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی)، ساخته شده است. در جنگ جهانی دوم نیز شوری نماد مقاومت ژاپن برابر آمریکا بود و بیش از ۲۰۰ هزار سرباز ژاپنی و آمریکایی در این منطقه جان باختند.

در اثر حملات آمریکا در جنگ جهانی دوم قلعه شوری به طور کامل از بین رفت، اما در بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۲ بازسازی و تبدیل به نماد ملی ژاپنی‌ها شد. این طور که به نظر می‌رسد مردمان سخت‌گوش شرق بار دیگر این میراث ارزشمند را از دست داده‌اند و باید دید که آیا بازسازی دوباره در راه است یا خیر.

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

میراث‌های طبیعی از ارزشمندترین آثار ثبت شده در یونسکو هستند، در ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ اتفاقی مهم برای ایران و منطقه غرب آسیا رخ داد و جنگل‌های هیرکانی که از شمال شرق تا شمال غرب ایران کشیده شده ثبت جهانی شد. جنگل‌های انبوه هیرکانی که قدمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله دارد نقش بزرگی در تامین اکسیژن این منطقه از جهان دارند. ثبت جهانی این جنگل‌ها علی‌رغم اینکه ایران را پیروز مچ‌اندازی با آذربایجان بر سر این جنگل‌های ارزشمند کرد، روزنه امیدی برای حفظ آن‌ها ایجاد نمود.

در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، جنگل‌های هیرکانی که از آستارا در شمال استان گیلان تا گلیداغ در خاور استان گلستان کشیده شده‌است، با نظر موافق اعضای کمیته در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

جنگ فیس بوک با خریداران آثار غیر مجاز

خرید و فروش غیر مجاز آثار موزه‌ای و میراث فرهنگی منقول ریشه در تاریخ دارد. از سال‌های دور قاچاق آثار ارزشمند که ریشه‌های هویتی یک ملت را نشان می‌دادند مرسوم بوده و کشور ایران نیز بسیاری از اثار ارزشمند خود را به این شکل از دست داده است. آثاری که نهایتا سر از موزه های غربی و یا کلکسیون‌های شخصی افراد متمول درمی‌آورند.

اعراب در چند سال اخیر وارد این بازار شده‌اند و با خرید غیرمجاز آثار تاریخی تب دزدیدن و قاچاق آن‌ها حسابی داغ کرده‌اند. بر اساس یک گزارش در حدود ۱۰۰ گروه غیرمجاز از اعراب زبان‌ها در شبکه اجتماعی فیسبوک وجود داشت که تبدیل به بستری مناسب برای خرید و فروش غیرمجاز شده بود. پس از انتشار این گزارش فیسبوک ۴۹ گروه را شناسایی و آن‌ها مسدود کرد.

کد خبر 402532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.