سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات کیست؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

علی مطهری و مجید انصاری دو گزینه نهایی سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس؟

محمد رضا راه‌چمنی اظهار کرد: تا زمانی‌که بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات نظارت بر انتخابات تهران و هیات مرکزی نظارت انتخابات مجلس اعلام نشود هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند گزینه‌های نهایی خود را مشخص کند. دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی اضافه کرد: پس از جلسات جبهه اصلاح طلبان، جمع بندی و مشخص شدن معیارهای لازم نامزدها، به نظر می‌رسد لیست نهایی اوایل بهمن ماه مشخص شود. به گفته وی هم اینک بیش از ۵۰ نامزد اصلاح طلب در تهران ثبت نام کرده که پس از انجام مراحل و بررسی لازم لیست اصلاح طلبان از میان این نامزدهای تایید صلاحیت شده مشخص خواهند شد. این افراد به صورت گمانه‌زنی مطرح شده‌اند که باید پس از جلسات احزاب اصلاح طلب سرلیست نهایی مشخص شود.  

راه‌چمنی با بیان اینکه هنوز لیست واحدی برای تهران مشخص نشده است، گفت: لیست نامزدهای نهایی در استان‌ها توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که متشکل از ۳۰ حزب و گروه‌های سیاسی مختلف است، مشخص خواهد شد.  انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۳۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

وی افزود: علی مطهری یا مجید انصاری احتمالا از گزینه اصلی سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه تهران خواهند بود.

ایران دیپلماسی و قدرت خود را جدی بگیرد، احتمال نتیجه گیری وجود دارد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با یادآوری فعال شدن دیپلماسی تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت: بر این باورم که در موضوع رابطه ایران و آمریکا باید واقعی سازی و در عین حال تابوزدایی شود.  نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عقب‌نشینی‌های اخیر آمریکا در قبال ایران افزود: واقعیت این است که عقب‌نشینی های اخیر آمریکا در موضوع دیپلماسی با ایران زمینه واقعی دارد، به عبارتی آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های تحریمی علیه ایران نه تنها نتیجه دلخواه شان را نداشته بلکه منجر به در پیش گرفتن روش های مقاومتی شده به طوری که امروز شاهدیم در بودجه سال آینده کمترین میزان یعنی تنها ۱۰ درصد وابستگی به فروش نفت وجود دارد.

وی ادامه داد: این به آن معنا است که اگر فروش نفت خام کشور به صفر هم برسد تنها ۱۰ درصد بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.  فلاحت پیشه ض۱ؤماسی، واقعی می دانم و معتقدم جمهوری اسلامی ایران هم باید در این زمینه واقع‌گرایانه تر عمل کند. واقعیت این است که به هر میزان که ایران کانالهای اثرگذاری بر سیاست آمریکا را از دست بدهد اثرگذاری دشمنان بیشتر خواهد شد به طوریکه شاهدیم آقای برایان هوک آمار خود درباره تحولات ایران را از منافقین می گیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی در مجلس دهم ادامه داد: آمریکایی ها امروز به خوبی دریافته اند که در داخل ایران مقاومتی شکل گرفته که میتواند نتیجه بخش باشد بنابراین گذشت زمان به ضرر آن هاست.

سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن زمینه‌ساز گره‌گشایی دیپلماتیک و اقتصادی است

مجید انصاری در گفت‌وگویی با بیان اینکه تلاش آقای روحانی و دستگاه دیپلماسی کشور برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و تحریم ظالمانه قابل تقدیر است گفت: با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی این کشور در عمل به توافقنامه جهانی، ایران باید از این فرصت برای تنویر افکار عمومی و در جهت پیشبرد منافع ملی کشور استفاده کند. او سفر رئیس جمهوری به ژاپن را در راستای این مساله عنوان کرد و افزود: دستگاه دیپلماسی باید از هر فرصتی برای گفتگو با جامعه جهانی استفاده کند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران گفت: در این شرایط  تبادلات دوجانبه ایران با کشورهای مختلف از موضع قدرت خواهد بود و از دولت درخواست دارم تا این رویه چه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه با چین و روسیه ادامه داشته باشد. انصاری با ابراز امیدواری نسبت به دستاوردهای سفر رئییس جمهوری به ژاپن اظهار کرد: در حال حاضر تحریم‌های آمریکا که نوعی تروریسم اقتصادی است کشور را با چالش های زیادی رو به رو کرده است و امیداواریم با توجه به حمایت ژاپن از برجام، این دیدارها به کاهش فشارهای اقتصادی منجر شود.

او با بیان اینکه تحریم‌ها جان مردم را نشانه گرفته است به محدودیت واردات دارو اشاره و تصریح کرد: این مشکلات قابل انکار نیست و بر این اساس تلاش رئیس جمهوری کشورمان برای رفع چالش های ناشی از تحریم ها قابل تقدیر است.   عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تلاش برخی رسانه های مخالف دولت گفت: درخواستم از جریانات سیاسی و مخالفان دولت این است در شرایط حساس منافع ملی را بر رقابت جناحی ترجیح دهند و در شرایطی که امیداوری برای کاهش تنش های دیپلماتیک افزایش پیدا می کند با متشنج کردن فضای کشور اقدامات دولت را از بین نبرند؛ چرا که خواسته یا ناخواسته گل به خودی می زنند.  انصاری با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به ژاپن اهمیت زیادی برای کشورمان دارد افزود: امیدواریم این سفر زمینه ساز توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف باشد  و با توجه به حوادث اخیر کشور و همچنین انتخابات پیش رو باید تلاش کنیم تا نتایج مثبت این اقدامات برای افزایش امیدواری مردم حفظ شود.  

خباز: کاهش مشارکت یعنی روی کار آمدن مجلس تندرو

محمدرضا خباز، عضو حزب اعتماد ملی پیرامون انتخابات مجلس  اظهارکرد: همان‌طور که همواره گفته شده است اگر انتخابات با اقبال کمتری  روبه رو شود آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت و این آسیب هم متوجه قوه مقننه و نمایندگان و هم متوجه خود مردم خواهد شد. در هر صورت انتخابات در زمان خود برگزار خواهد شد و اگر مردم اقبالی نشان ندهند، یعنی ناراحتی و نارضایتی به حقی که از شرایط موجود دارند در نیت آنها برای شرکت در انتخابات اثر بگذارد و انتخابات پر شور نباشد طبیعتا نمایندگانی که در انتخابات پیروز می‌شوند با رای کمی راهی مجلس می‌شوند؛ وقتی نماینده‌ای با رای ناچیزی به مجلس راه پیدا کرد اولا خودش احساس پشتیبانی مردمی و احساس خوبی ندارد لذا در بزنگاه‌هایی که می‌خواهد از مردم دفاع کند ممکن است دست و دلش بلرزد. 

از سوی دیگر وقتی انتخابات با کاهش مشارکت مواجه شود با درصد کمتری از حمایت و پشتیبانی جامعه کار خود را آغاز خواهد کرد و وقتی مجلسی از پشتیبانی کمتری برخوردار باشد چه بسا در تصمیم‌گیری‌ها متزلزل باشد و نتواند آن تصمیم جامع  و جازم را بگیرد. این آثار منفی به جامعه باز می‌گردد چراکه کار مجلس کار ریل‌گذاری است و باید ریل را مجلس طراحی کند تا قطار اجرا که به وسیله دولت بر روی آن قرار می‌گیرد بتواند رتق و فتق امور را به عهده بگیرد مسلم است اگر ریل، ریل مناسب و با کیفیتی نباشد باز کار اجرا سامان پیدا نخواهد کرد بنابراین هرچقدر مجلس از پشتوانه مردمی بیشتری برخوردار باشد بهتر می‌تواند و از حقوق مرد دفاع کند و مردم را از این مخمصه‌ها  و گرفتاری‌هایی که دارند نجات دهد.

ترامپ: نانسی پلوسی باید استیضاح شود

دونالد ترامپ، رئیس جهور آمریکا، شخصا در جریان پرونده رسوایی اوکراین از سوی دموکراتها متهم به "گروکشی" از بابت تلاشش برای ممانعت از اعطای کمک های نظامی آمریکا به اوکراین به منظور تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور این کشور برای تحقیق درباره رقیب سیاسی داخلی‌اش جو بایدن شده بود. دونالد ترامپ خواستار آن شد که نانسی پلوسی به جای خودش استیضاح شود. او تصریح کرد: نانسی پلوسی به دنبال یک گروکشی با مجلس سنا است. پس چرا ما او را استیضاح نمی کنیم؟ ترامپ همچنین تاکید کرده پلوسی نسبت به فرستادن لایحه استیضاحش به مجلس سنا و شاهدهایی که ممکن است از سوی جمهوریخواهان در فرآیند محاکمه او احضار شوند بیم دارد. به رغم این گفته دونالد ترامپ،‌ قانون اساسی آمریکا فرآیند استیضاح را صرفا برای رئیس جمهور و قضات و مقامهای دیگر در نظر گرفته اما نمایندگان کنگره آمریکا صرفا از سوی دیگر نمایندگان همین نهاد برکنار می‌شوند و برای آنها استیضاحی در کار نیست. از سوی دیگر نانسی پلوسی تاکید کرد، "ترامپ برای همیشه استیضاح میشود". 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای به آسوشیتدپرس گفت: ترامپ استیضاح شد. او برای همیشه استیضاح خواهد شد. مهم نیست که سنا چه کار کند. او برای همیشه استیضاح شده چون قانون اساسی ما را نقض کرده است. پلوسی تاکید کرد: من اگر هیچ کاری هم نکرده باشم اما او قدرت محاکمه را در آنجا دید. و مساله تنها مربوط به من نبود بلکه مربوط به تمامی نمایندگان ما که تصمیمشان را گرفتند بود.  پلوسی همچنین در گفتگو با پلتیکو در پاسخ به این که آیا از فرستادن پرونده استیضاح ترامپ به مجلس سنا می ترسد گفت: ترس هرگز در قبال من مصداق ندارد. مطمئن باشید. من هرگز نمی‌ترسم و به ندرت غافلگیر می شوم.

کد خبر 402245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.