انتقاد تند محمود صادقی از اظهارات حسن عباسی

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد: 

انتقاد تند محمود صادقی از اظهارات حسن عباسی درباره جانباختگان اعتراضات اخیر

محمود صادقی امروز در نطق میان دستور خود درباره نحوه تصمیم‌گیری و اجرای مصوبه سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین و مدیریت حوادث پس از آن گفت: این اتفاق نمونه‌ای آشکار از ضعف، برهم‌ریختگی، ناهماهنگی و عدم انسجام بین اجزای نظام حکمرانی است. نماینده مرم تهران تاکید کرد: این شیوه عمل، باعث پایین آمدن سطح اعتماد عمومی به تمام اجزای حاکمیت و در تمام لایه‌های آن شد. شورایی که به نام هماهنگی بین سران قوا تشکیل شده به نمادی برای ناهماهنگی تبدیل شد این چه هماهنگی است که هیچ یک از سران قوا مسئولیت تصمیمات مشترک خود را نمی‌پذیرند این شیوه عمل هم کارآمدی دولت را زیر سوال برد و هم مجلس را در برابر مردم سنگ روی یخ کرد و هم سیلی از پرونده‌های قضایی جدید را روانه دستگاه قضایی کرد. همچنین شمار زیادی از مادران و پدران و فرزندان رنجدیده این سرزمین را داغدار کرد. وی ادامه داد :چه کسی مسئولیت پیامدهای زیان‌بار و غیر قابل جبران این تصمیم غلط را می‌پذیرد از وزیر کشور می‌پرسیم چرا نتوانستید پیامدهای اجرای این تصمیم را پیش بینی و پیشگیری کنید. می‌گویید قبلا چند بار قیمت‌ها را اصلاح کرده‌ بودیم و حادثه مهمی رخ نداده بود. آیا مسئولی که قادر به درک تغییر شرایط محیطی نیست و با نیاز به گذشته و بدون در نظر گرفتن تغییر شرایط تصمیم می‌گیرد و حاضر به عذرخواهی نیست و حاضر به قبول مسئولیت خود نیست، شایستگی سکانداری امور مختلف را دارد؟. صادقی تاکید کرد: آیا با این ادعا که ۸۵ درصد جانباختگان در اعتراضات حضور نداشتند یا با سلاح غیرسازمانی کشته شده‌اند می‌توانیم پاسخ خون‌های مظلوم به ناحق ریخته شده را بدهیم. شگفتا که برخی از مسئولان این حوادث تلخ را که خسارات فراوان جانی و مالی و حیثیتی جبران ناپذیری برای نظام و کشور داشت فرصتی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اعلام می‌کنند. وی افزود: برخی از فرومایگان نیز از آن به عنوان حجامت نظام تعبیر می‌کنند شرم بر ما. شرم بر شما که ریخته شدن خون جوانان معترضی که در اثر سیاست‌های غلط اقتصادی هیچ امیدی به آینده ندارند را حجامت نظام تلقی می‌کنید. (اشاره صادقی به اظهارات حسن عباسی، فعال سیاسی اصولگراست که گفته بود در حوادث آبان امسال نظام حجامت شد. یه مختصر خون کذایی در بدنش بود که حجامت شد؛ مثل لبنان که در ماه پیش حجامت شد؛ مثل عراق که ماه پیش حجامت شد. این اتفاقات را بد ندانید!.)

واکنش حزب اتحاد ملت به پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور 

جلسه هفتگی دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران  شب گذشته، ۲۵ آذرماه در محل دفتر مرکزی حزب و به ریاست علی شکوری‌راد، دبیرکل برگزار شد.  در این جلسه ضمن بحث و بررسی اخبار روز، موضوع استیضاح وزیر کشور توسط نمایندگان مجلس با دریافت آخرین اخبار مربوط به این موضوع مورد بحث واقع شد. جمع بندی مباحث در این جلسه‌ آن بود که وزیر کشور در خصوص نحوه اعلام سهمیه بندی بنزین مناسب عمل نکرده و در مدیریت بحران پیش آمده پس از افزایش قیمت بنزین و کاهش تبعات آن مدیریت قابل قبولی نداشته است.  از این رو اعضای دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت با توجه به ابعاد خسارت‌های جانی و مالی، استیضاح رحمانی فضلی، وزیر کشور، را اقدام مناسبی برای روشن شدن سیر و ابعاد ماجرا و شفاف شدن مسئولیت‌ها در دولت و نهادهای ذیربط و نیز پاسخ به انتظارات به حق معترضین و آسیب دیدگان دانسته و همراهی حزب را با نمایندگان مجلس در این موضوع اعلام کردند. همچنین در این جلسه خبر پیشنهاد استعفای روحانی توسط یکی از صاحب‌نظران سیاسی و واکنش‌ها نسبت به آن مورد توجه قرار گرفت. اعضاء دفتر سیاسی تأکید کردند که موضع حزب علی‌رغم انتقادات جدی نسبت به عملکرد روحانی و دولت همچنان «اتحاد و انتقاد» است و نه تنها کنار رفتن روحانی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه ممکن است بر مشکلات کشور و سختی معیشت مردم بیافزاید. بنابراین ضمن بیان انتقادات نسبت به دولت باید کمک و حمایت شود تا قدم‌های روحانی در عرصه بین‌الملل برای کاهش و رفع تحریم‌ها به نتیجه برسد و فشار اقتصادی بر کشور و مردم کاهش یابد.

واکنش سلیمی‌نمین به اظهارات سردار جعفری درباره ردصلاحیت‌ کاندیداها 

عباس سلیمی‌نمین با اشاره به اظهارنظر سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه مبنی بر اینکه شورای نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها باید مبانی فکری کاندیداها را لحاظ کند اظهار داشت: شورای محترم نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها اعتقاد و باور به قانون اساسی را لحاظ می‌کند. قانون اساسی برای راهیابی افراد به مراکز تصمیم‌سازی، قانون‌گذاری یا اجرا قطعاً کفایت می‌کند و فراتر از این نمی‌توانیم از شورای نگهبان مطالبه‌ای داشته باشیم.  مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه سخنانش گفت: اگر افراد در راه‌حل‌ها نظر متفاوتی داشتند، مشکلی پیش نمی‌آید و هیچ الزامی نیست که همه برای حل مسائل یک راه‌حل مشترک داشته باشند. اساساً تضاد رأی لازمه راهکار است و انتخابات هم رقابت بین سلیقه‌هاست. اگر غیر از این باشد، اصلاً برگزاری انتخابات بی‌معنی است. همچنین باید تاکید داشت نظام اسلامی اختلاف نظر را به رسمیت می‌شناسد.  این چهره اصولگرا در ادامه توضیح داد: شورای نگهبان نمی‌تواند به راه‌حل‌های افراد ورود کند. البته نظر سردار جعفری چندان دقیق نیست، اما نباید ورود نظامیان به سیاست تلقی شود. به هر حال همه می‌توانند نظرشان را در هر زمینه‌ای به نوعی مطرح کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند به دلیل اختلاف سلیقه افراد را از نظر دادن باز دارد.  او همچنین با اشاره به صحبت چند وقت اخیر شهاب نادری نماینده مجلس که از «تلاش برای ساقط کردن دولت» خبر داده بود گفت: انتظار ابتدایی از یک نماینده مجلس این است که درک صحیحی از شرایط اجتماعی و سیاسی کشور داشته باشد. بالاتر از این باید درک دقیقی از مسائل حوزه بین‌الملل داشته باشد. این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که ایران در سال‌های اخیر موقعیت مطلوبی در جهان به دست آورده است که مجلس‌نشین‌ها بیشتر از دیگران باید برای حفظ چنین موقعیتی احساس مسئولیت کنند.

 مصری گفت مگر من سرباز لاریجانی هستم، خودش اعلام وصول کند

علی مطهری نماینده مردم تهران درباره استیضاح رحمانی‌فضلی گفت: استیضاح وزیر کشور امضای کافی برای اعلام وصول داشت و این مطلب مورد تأیید آقای لاریجانی رئیس مجلس هم قرار گرفت. ما اصرار داشتیم تا خود ایشان اداره جلسه را دارد استیضاح اعلام وصول شود، ایشان به ما قول داد که این کار انجام شود، ولی ایشان جلسه را ترک کرد و آقای مصری به جای ایشان نشست. وی افزود: آقای لاریجانی به آقای مصری گفت که استیضاح امضای لازم را دارد آن را اعلام وصول کنید. ما به آقای مصری گفتیم دستور بدهید استیضاح اعلام وصول شود اما ایشان گفت مگر من سرباز آقای لاریجانی هستم؟ چرا خودش این کار را نکرد؟ چرا این موضوع به نام من تمام شود؟. طراح استیضاح وزیر کشور اشاره کرد: متأسفانه این استیضاح امروز اعلام وصول نشد اما به ما قول دادند یکشنبه آینده آن‌ را اعلام وصول کنند و اگر این کار انجام نشود من شخصا تصمیم مقتضی را در این باره خواهم گرفت.

پس لرزه‌های پیشنهاد عباس عبدی برای استعفای روحانی

یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره بحث استعفای رئیس‌جمهور در روزهای اخیر از سوی برخی چهره‌های نزدیک به جریان اصلاحات از جمله عباس عبدی مطرح شده است، گفت: در شرایطی که کشور زیر فشار شدید اقتصادی و به نوعی در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار دارد، آنچه که می‌تواند به ما برای برون‌رفت از این شرایط کمک کند، انسجام و وحدت داخلی است. وی افزود: کسانی که در شرایط فعلی کشور چه به دلیل محدودیت رئیس‌جمهور و از سر  دلسوزی به آقای روحانی توصیه استعفا می‌کنند و چه به دلیل ناکارآمدی دولت این توصیه را  مطرح می‌کنند، در هر حال توجهی به مصلحت کشور کرده‌اند، بنابراین لازم است که این افراد در توصیه خود تجدید نظر کنند. این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: امروز بیش‌ از هر چیز نیازمند آن هستیم که  ارکان نظام مقتدرانه  در میدان حضور داشته  و از حمایت مردم برخوردار باشند، اینکه برخی‌ها با اظهارنظرهای خود، جایگاه مسئولان عالی‌رتبه نظام را مورد تزلزل قرار می‌دهند، قطعاً بر فشارهای بیرونی و ناپایداری نظام دامن خواهد زد.   طاهرنژاد تأکید کرد: با وجود اینکه انتقادات جدی به آقای روحانی و عملکرد دولت دارم، اما مسئله استعفای رئیس‌جمهور را به صلاح‌ کشور نمی‌دانم و معتقدم که همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید علاوه بر روحیه نقادی، از هیچ کمکی به دولت برای عبور از وضعیت فعلی دریغ نکنند. 

کد خبر 401656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.