اعتبارات فعلی جوابگوی هزینه‌های بازسازی قنوات نیست

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال توانستیم ۷۹ رشته قنات در استان را مرمت و بازسازی کنیم هر چند در این زمینه نیازمند اعتبارات ویژه هستیم زیرا اعتبارات فعلی جوابگوی هزینه‌های بازسازی قنوات نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند ظهر امروز در نشست خبری هجدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی در استان اصفهان، اظهار کرد: نمایشگاه صنایع کشاورزی در دو قسمت شامل تولیدات کشاورزی و دام و طیور به طور جداگانه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بارش نزولات آسمانی در سال زراعی قبل وضعیت بهتری را در بخش کشاورزی استان رقم زد، افزود: برگزاری این نمایشگاه از تأثیرگذارترین رویدادهای نمایشگاهی کشور است زیرا اصفهان یکی از قطب‌های اصلی تولید کشاورزی، باغی، گلخانه ای و دامی است که در بخش‌های بسیاری از این صنعت رتبه اول یا دوم کشوری را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر وجود تنوع اقلیمی در استان اصفهان، تصریح کرد: تنوع اقلیمی سردسیری و گرمسیری زمینه تولید محصولات متنوعی را ایجاد کرده است که رشد و شکوفایی کشاورزی را در برداشته و در تولید محصولات کشاورزی استان اصفهان پتانسیل خوبی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان قطب صنعت آبزی پروری کشور است، افزود: منابع آبی متنوعی شامل قنوات، چشمه ها و چاه های سطحی و عمیق همچنین استخرهای ذخیره آب کشاورزی را در استان داریم که می توانیم در تولید ماهیان گرمابی و سردابی از آنها استفاده کنیم.

مرادمند هدف برگزاری نمایشگاه را شناسایی شرکت‌های معتبر در زمینه تولیدات کشاورزی دانست و افزود: این نمایشگاه باعث می‌شود فعالان بخش کشاورزی در فضایی ایده‌آل به تبادل اطلاعات لازم بپردازند و بتوانند در روزهای محدود اطلاعات بسیار و ارتباطات خوبی داشته باشند که این امر به افزایش و کیفی شدن سطح کشاورزی کمک می کند.

وی با تأکید براینکه رشد کیفی محصولات از مهمترین هدف‌های این سازمان است، اظهار کرد: افزایش کیفیت محصولات کشاورزی بسیار مهم است همچنین رسیدن به استانداردهای جهانی با برگزاری چنین نمایشگاه هایی امکان‌پذیر خواهد بود علاوه بر آن در امر بازاریابی و فروش محصولات هم می توانیم در این نمایشگاه موفق باشیم.

۷۹ رشته قنات در استان را مرمت و بازسازی شد

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه صادرات محور کردن محصولات کشاورزی نیازمند برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر است، گفت: در حاشیه این نمایشگاه سمینارهای آموزشی خوبی برای همه فعالان بخش کشاورزی اعم از کشاورزان، دامداران، دانشجویان، اساتید علمی و تولیدکنندگان نهاده های کشاورزی و دامی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان، استان دوم در استفاده از آبیاری‌های نوین است، گفت: در این زمینه استان فارس رتبه اول را دارد و اصفهان توانسته ۱۷ هزار و ۶۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری را اجرا کند و از ابتدای بحث تجهیز به آبیاری‌های نوین، بیش از ۱۲۹ هکتار از اراضی به این سامانه مجهز شده است، همچنین درخصوص احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی بالغ بر ۹۰ هکتار شبکه آبیاری اجرایی شده است.

مرادمند درخصوص مرمت و بازسازی قنوات، افزود: امسال توانستیم ۷۹ رشته قنات در استان را مرمت و بازسازی کنیم هر چند در این زمینه نیازمند اعتبارات ویژه هستیم زیرا اعتبارات فعلی جوابگوی هزینه‌های بازسازی قنوات نیست.

وی سطح زیر کشت باغبانی استان را حدود ۷۴ هزار و ۵۰۰ هکتار دانست و گفت: در تولید محصولات باغی با میزان ۴۵۰ هزار تن در سال یکی از استان‌های شاخص کشور هستیم و تلاش می‌کنیم باغات استان را به سمت سیستم باغداری مقاوم در برابر خشکسالی ببریم و کشت محصولاتی مانند انار، انگور، پسته، زعفران، قارچ و گیاهان گلخانه‌ای را ترویج کنیم.

اصفهان قطب تولید نهال‌های شناسنامه‌دار است

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص وضعیت گلخانه‌های استان، گفت: یک هزار و ۸۴۰ هکتار سطح گلخانه‌های استان است که از این میزان یک هزار و ۶۷۴ هکتار به کشت سبزی و صیفی اختصاص دارد و مابقی آن زیر کشت گیاهان زینتی است، در زمینه قارچ خوراکی هم ۱۲ هزارو ۵۰۰ تن تولید قارچ و ۴۰ هزار تن کمپوست یا بستر پرورش قارچ در استان انجام می شود که بیش از نیمی از این رقم به سایر استان های کشور ارسال می‌شود.

وی در خصوص وضعیت کشت گیاهان دارویی، گفت: سالانه ۴۸ هزار تن انواع گیاهان دارویی مانند زعفران، زرشک، بابونه، زیره و سیاهدانه در استان کشت می‌شود همچنین در زمینه احداث باغات تولید نهال شناسنامه‌دار و اصیل هم اقدام کرده‌ایم زیرا یکی از مشکلات اساسی کشور تولید نهال‌های بدون شناسنامه بود که استان اصفهان به عنوان اولین استان احداث باغ نهال مادری با تولید پنج میلیون نهال اصیل در سال به این حوزه وارد شد.

مرادمند در حوزه زراعت و میزان کشت دیم و آبی در استان، اظهار کرد: ۶۰ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی، ۱۸ هزار و ۲۷۰ هکتار گندم دیم، ۴۶ هزار و ۴۰۰ هکتار جوی آبی، دو هزار و ۴۱۰ هکتار جوی دیم جزو محصولات زراعی امسال بوده است همچنین در تلاش هستیم تا زمان کشت برخی محصولات زراعی مانند پیاز پاییزه و چغندرقند را از بهار به زمستان منتقل کنیم که مزایای این نوع کشت آبیاری کمتر و زمان کوتاه‌تر برداشت محصول را در بر خواهد داشت.

الگوی کشت در استان تا حد زیادی رعایت می‌شود

وی تولید بذر کشاورزی را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان دانست و گفت: تولید بذر سیب زمینی یکی از این اقدامات است که باعث افزایش بهره وری و کاهش میزان آفت و بیماری در گیاهان است، میزان مازاد این بذرها را به دیگر استان‌ها ارسال شده، ضمن اینکه این بذرها در مقابل شوری آب و خشکی زمین مقاوم بوده و تنها استانی هستیم که تمام بذرهای اصلاح شده تولید شده را در خود استان جذب و کشت کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سال زراعی قبل محصول گوجه فرنگی خرید تضمینی شد، گفت: الگوی کشت در استان رعایت می‌شود اما پنج تا ۱۰ درصد ممکن است نوسان در الگوی کشت دیده شود و این میزان به قدری نیست که استان را دچار بحران کند و سطح زیر کشت هر محصول مانند هندوانه یا پیاز مشخص است و مشکلات به وجود آمده برای کشاورزان به دلیل کشت محصول در شهرهای دیگر بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هشت هزار تن گوجه فرنگی در استان به صورت حمایتی خریداری شد، گفت: این محصول امکان فرآوری را داشت و از آن یک هزار و ۴۰۰ تن رب گوجه فرنگی اسپتیک استحصال شد، این رب قابلیت نگهداری دو ساله دارد و برنامه ریزی لازم برای صادرات و فروش داخلی آن شده است.

صدور مجوزها به صورت سامانه‌ای انجام می‌شود

مرادمند در پاسخ به خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه اخذ مجوز صنایع تبدیلی به صورت ثبت نام سامانه ای انجام می شود، افزود: مراحل اخذ مجوز با وجود ثبت نام سامانه ای و الکترونیکی به کوتاه ترین زمان تقلیل یافته همچنین در خصوص سیب سمیرم حدود ۱۰ نوع مجوز فرآوری و صنایع تبدیلی را می توانیم داشته باشیم که این امر نیازمند همیاری و همکاری تشکل های کشاورزی و کشاورزان منطقه است.

وی در ادامه این پاسخ تصریح کرد: در مورد محصول چغندرقند متأسفانه مانند محصول گندم پیشنهادات دولت درخصوص قیمت گذاری و خرید آن انجام نشد درحالی که جهاد کشاورزی برای تأمین نهاده ها و حمایت از آنها مشکلی نداشت و کشاورزان غرب استان تاحدودی در زمینه برداشت چغندرقند دچار مشکل شدند که تلاش می‌کنیم کشت این محصول را هم از بهاره به پاییزه منتقل کنیم و در این زمینه همکاری کارخانه‌های قند در خرید محصول را می‌خواهیم.

کد خبر 401061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.