توقف آموزش نظامی به نیروهای سعودی توسط آمریکا

آمریکا اعلام کرده که برنامه آموزش نظامی به نیروهای سعودی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

به گزارش ایمنا، پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد که دوره های آموزش نظامی به نیروهای مسلح عربستان را تا اطلاع بعدی متوقف می کند.

به گزارش رویترز، این تصمیم پنتاگون پس از آن اعلام شد که یک ستوان نیروی هوایی عربستان هفته گذشته در یک پایگاه دریایی در ایالت فلوریدا اقدام به تیراندازی کرد که در این حادثه، سه آمریکائی کشته شدند.

این تصمیم پنتاگون تأثیراتی گسترده بر نیروهای مسلح سعودی از جمله 300 دانشجوی هوانوردی ارتش عربستان در آمریکا خواهد داشت.

گفتنی است که پنتاگون با تأیید گزارش رویترز در مورد توقف آموزش نظامی دانشجویان هوانوردی، اعلام  کرد که این تصمیم پرسنل پیاده نظام و همچنین سایر دوره های آموزشی برای پرسنل نظامی را دربر می گیرد.

دو روز پیش، پلیس فدرال آمریکا تأیید کرد که تیراندازی مرگبار روز جمعه در پایگاه نظامی «پنساکولا» در ایالت فلوریدا را یک «اقدام تروریستی» فرض می کند.

همچنین اف بی آی روز شنبه هویت فرد ضارب را مشخص کرد: «محمد الشمرانی» 21 ساله دانشجوی دانشکده نظامی عربستان که در پایگاه هوایی دریایی پنساکولا تحت آموزش نظامی قرار داشت.

علاوه بر این به دنبال حادثه اخیر تیراندازی یک تبعه سعودی در پایگاه دریایی آمریکا در فلوریدا و کشته شدن چند تن، دو قانونگذار آمریکایی تعلیق موقت آموزش نظامیان خارجی در این کشور را خواستار شده بودند.

«مت گیتس» از قانونگذاران جمهوریخواه  آمریکای اهل فلوریدا در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی»، گفت: «باید این برنامه را متوقف کنیم. ما نباید دانشجویان نظامی عربستانی را تا اطمینان کامل از روند بررسی‌ها پذیرش کنیم.»

این قانونگذار آمریکایی از گفت‌وگو با سفیر عربستان در آمریکا بعد از این حادثه خبر داد و گفت: «از دولت سعودی خواسته‌ایم در این ماجرا دخالت نکند، چون این حادثه مربوط به آن گروه از عربستانی‌هایی است که ما از آن‌ها اطلاعاتی داریم. اگر افرادی از این کشور به طور احتمالی از طریق برنامه ریزی، مالی و غیره در این حادثه دست داشته باشند، آنگاه انتظار داریم دستگاه اطلاعاتی سعودی‌ با ما همکاری کند.»

به نوشته بلومبرگ، «لینزی گراهام» سناتور جموری خواه ایالت کارولینای جنوبی نیز خواهان توقف برنامه آموزش نظامیان خارجی برای انجام تحقیقات در زمینه حادثه رخ داده در پایگاه نظامی فلوریدا شد.

گراهام در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «عربستان متحد ماست، اما اینجا اتفاق بدی افتاده و لازم است تا این برنامه‌ را کاهش داده و در آن تجدید نظر بکنیم.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 400628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.