مفهوم مدرنیته، بی مذهبی و بی وطنی نیست

یک استاد پیشکسوت تاریخ گفت: باید از سنت به سمت مدرنیته حرکت کرد و در این مسئله دانشگاه مسئولیت ارائه تعریف مدرنتیه را برعهده دارد؛ مفهومی که در جامعه ما با بی‌عفتی، بی‌مذهبی و بی وطنی معادل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کیوان در آیین رونمایی از نسخه الکترونیکی مجموعه مقالات "لطف اله هنرفر" که شامگاه گذشته _سه شنبه ۱۹ آذرماه_ در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: هنرفر از نظر رفتار و گفتار انسان مدرن اما از نظر تفکر مردی سنتی بود.

وی با بیان این پرسش که چرا در زمان امروز افرادی بلندتر از سعدی و حافظ پدید نیامده است؟ گفت: ادبیات ما نوستالژیک است. کی زمان آن فرا می‌رسد که از گذشته و با حفظ آن به سوی تجدد حرکت کنیم؟ جامعه باید دوران تجدد را پشت سر بگذارد در حالی که ما هنوز از این دوران گذر نکرده‌ایم. شاید دلیل آن این باشد که سنت به قدری قوی است که اجازه حرکت به سمت تجدد را به ما نداده است. 

این کارشناس تاریخ اضافه کرد: آثار و بناهای تاریخی یکی از منابع مدرنیته و تجدد است. به جا ماندن ملتی که به آثار تاریخی خود نیندیشد و آن را حفظ نکند، فایده‌ای ندارد. حفظ آثار تاریخی جزو تجدد است نه گذشته گرایی. در کشوری مانند ایرلند تکه‌ای از یک دیوار ویرانه که مربوط به زمان رمی‌ها است را با عزت و احترام نگه داشته‌اند.

کیوان با بیان اینکه برخی جوانان ما بسیار بی هویتشده اند در حالی که هویت عامل ماندگاری سلامت نفس و روان آدمی است، گفت: هویت و اصالت مانند اصفهانی بودن یک افتخار است، همانگونه که ساکنان نیویورک و پاریس به نیویورکی و پاریسی بودن خود افتخار می‌کنند ما نیز باید به اصفهانی بودن خود افتخار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مدنیت از اصفهان شکل گرفته است، با این وجود ما ملت فقیری هستیم و تا بوده است نیز فقیر بوده‌ایم. بازگشت به سنت مشکلات ما را حل نمی‌کند، باید از سنت به سمت مدرنیته حرکت کرد و دانشگاه مسئول است که تعریف صحیحی از  مدرنتیه ارائه دهد؛ مفهومی که در جامعه ما با بی‌عفتی، بی‌مذهبی و بی وطنی معادل شده است.

این اصفهان شناس اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی من برای جوانان است. باید بدانید که زندگی تنها خوردن و خوابیدن، خشم و شهوت نیست. انسان به هویت خود وابسته است؛ بی‌هویتی رخداد بسیار بدی است. بورژوازی در برخی نقاط دنیا با مهیا کردن اقتصاد مناسب شرایطی را فراهم کرد تا افراد و مردم به سمت تجدد حرکت کند.

کیوان با بیان اینکه شیوه مبارزه با استبداد و استعمار، شیوه اجرایی حاضر نیست، گفت: شیوه مبارزه با استبداد و استعمار شناخت آن‌ها است. ما شاگردی استعمار را نکردیم، اگر این کار را کرده بودیم به این روز نمی‌افتادیم. رسیدن ژاپن به موقعیت حاضر دلایلی مختلفی دارد که وجود تئوری تمدن یکی از آن‌ها است. در حالی که ما چنین چیزی نداریم.

وی با بیان اینکه اولین نشانه‌های مدرنیته در زمان صفویه در ایران بروز کرد، گفت: به طور کلی چهار نسل را می‌توان برای حرکت به سوی تجدد در نظر گرفت؛ نسل اول با دبستان و دبیرستان و روزنامه، نسل دوم با دبیرستان و آموزشگاه، نسل سوم با سینما و تئاتر و نسل چهارم با دانشگاه و فرنگ آشنا می‌شود. همچنین ابزار این نسل‌های متجدد ما را افرادی مانند مرحوم انصاری یا میرزا حسین تحصیل دار تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایمنا، لطف‌الله هنرفر تاریخ‌دان، اصفهان‌شناس، باستان‌شناس، نویسنده، محقّق و استاد دانشگاه بود و همچنین عضو اتحادیۀ جهانی ایران‌شناسان و عضو انجمن آثار ملّی و شورای حفاظت آثار تاریخی اصفهان بود و از او مقالات متعددی در مجله‌های گوناگون کشور دربارۀ آثار تاریخی اصفهان، به زبان‌های فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده‌است؛ شب گذشته از مجموع مقالات الکترونیکی این باستانشناس که در سال ۱۳۸۵ از دنیا رفته است، رونمایی شد.

کد خبر 400562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.