آنفلوآنزا، بیماران بخش ICU را افزایش داد

عضو انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به اینکه در برخی از شهرها همچون خراسان رضوی و مشهد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بخش های مراقبت‌های ویژه را بیماران مبتلا به آنفلوآنزای شدید تشکیل می دهند، گفت: آمار مرگ و میر این بیماران بستگی به بیماری‌های زمینه‌ای، سن و شدت درگیری‌های تنفسی و قلبی آنان دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از انجمن مراقبت های ویژه ایران، شهرام امینی اظهار کرد: با پذیرش این بیماران در بخش های ویژه و اقدامات درمانی مناسب تحت نظر متخصصان مراقبت های ویژه تا حد زیادی مرگ و میر این بیماران کاهش یافته است. این بیماری در زنان باردار مخاطرات بیشتری هم برای جنین و هم مادر به همراه دارد که امیدواریم وزارت بهداشت اقدامات لازم برای تجهیز بخش های ویژه به دستگاه های حمایتی قلبی ریوی نظیر اکمو برای کاهش میزان مرگ و میر این بیماران به خصوص مادران باردار را انجام دهد.

وی افزود: نارسایی شدید تنفسی یا درگیری قلبی به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا علت عمده بستری این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه یا icu  بیمارستان‌ها است و میزان مرگ و میر این بیماران بستگی به بیماری زمینه‌ای، سن بیمار و وضعیت عملکرد اعضای حیاتی بیماران دارد.

امینی در مورد آمار مرگ و میر بیماران در بخش های مراقبت ویژه ادامه داد: این مسئله تا حد زیادی بستگی به بیماری زمینه‌ای بیماران و شرایط حاد اولیه آنها و نارسایی ارگان های حیاتی بیماران دارد که بیشترین مرگ و میر در بخش های مراقبت ویژه داخلی و کمترین آن مربوط به بخش های مراقبت ویژه جراحی است چرا که اکثر بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه داخلی بیماری‌های زمینه‌ای زیادی داشته و سن بالاتری دارند که احتمال فوت آنان را بیشتر می کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش های مراقبت سوختگی میزان مرگ و میر به ویژه در شرایطی که درصد سوختگی بیمار بسیار بالاست بیشتر است و به طور کلی این مسئله نه به دلیل متبحر نبودن پزشکان بلکه به دلیل شرایط حاد اولیه بیمار رخ می‌دهد.

امینی تصریح کرد: در سال های اخیر با تربیت پزشکان مراقبت های ویژه و اداره بخش های ویژه توسط آنان نه تنها میزان مرگ و میر بیماران تا حد زیادی کاهش یافته بلکه مدت بستری بیماران در بخش های icu و نیز هزینه های درمانی نیز به طور چشمگیری کمتر شده است.

به گفته وی، بهبود بیشتر کیفیت خدمات درمانی در بخش های مراقبت های ویژه نیازمند توجه ویژه مسئولین ذیربط و تجهیز این بخش ها به تجهیزات پیشرفته تشخیصی و درمانی و بکارگیری متخصصین مراقبت های ویژه در این بخش ها دارد.

هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران هجدهم تا بیستم دی ماه سال جاری با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در حوزه مراقبت‌های ویژه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

موضوعاتی همچون مراقبت ویژه در بیماران با مشکلات مغزی، قلبی، ریوی و کلیوی همچنین بیماران مبتلا به مشکلات عفونی مانند آنفلوآنزا در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. همچنین امسال مبحث مراقبت‌های ویژه در بیماران سوختگی، اطفال، اعصاب و تصویربرداری نیز به مباحث اصلی اضافه شده و به موضوعاتی در این راستا پرداخته خواهد شد.

کد خبر 400352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.