عیدی: به دنبال شهروندان مسئولیت‌جو هستیم

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: باید به‌جای شهروند مسئولیت‌پذیر به دنبال شهروند مسئولیت‌جو باشیم و شهروندان نیز باید در امر مدیریت شهر ورود پیدا کنند تا سرزندگی به شهر بازگردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی در همایش "مهر بی منت" که به مناسبت روز داوطلبی برگزار شد با بیان اینکه قصد داریم اصفهان نه کلانشهر و نه شهر جهانی بلکه یک جهانشهر شود، اظهار کرد: هر شهری که مرکز مبادلات جهانی باشد، شهر جهانی نام دارد و شهرهای بالای یک میلیون نفر نیز کلانشهر نامیده می‌شوند اما در جهانشهر دو ویژگی ملموس خواهد بود؛ یکی تازگی که از خلاقیت آن ناشی می‌شود و دیگری آشنایی است که از هویت آن برمی‌خیزد.

وی افزود: جهانشهرها دو خصلت را بروز می‌دهند؛ هم قابلیت آن را دارند که ظرفیت‌های بومی خود را تبدیل به امری جهانی کنند هم نیازهای فرهنگی شهروندان را پاسخی جهانی دهند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان عصر سلجوقی و عصر صفوی این دو خصلت را بروز داده‌اند، تصریح کرد: برای بازتولید جهانشهر، باید درپی ایجاد شهر فرهنگی باشیم تا برای هنر، اقتصاد و فرهنگ زیست پذیر، انسان محور و معناگرا باشد بنابراین اگر شهر به نیاز انسان پاسخ ندهد، عدم توازن میان انسان و شهر به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: اندیشمندان معتقد هستند برای تحقق چنین جهانشهری، نیازمند گسترش مشارکت‌ جویی شهروندان هستیم.

عیدی خاطرنشان کرد: گاهی در سیاست‌های شهری، شهروندان را مشارکت پذیر نگاه می‌کنیم یعنی تصمیم‌ها را می‌گیریم و سپس شهروندان را موظف به مشارکت می‌کنیم و گاهی شهروندان مشارکت جو خواهند بود یعنی از بدو فرایند شکل‌گیری، در تصمیمات مشارکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: باید به‌جای شهروند مسئولیت‌پذیر به دنبال شهروند مسئولیت‌جو باشیم و شهروندان نیز باید در امر مدیریت شهر ورود پیدا کنند تا سرزندگی به شهر بازگردد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در ادبیات جهانی در حوزه مطالعات شهروندی بهزیستی فرهنگی مولفه مهمی است که مورد مطالعه قرار می‌گیرد و تعریف آن اجماع بر سر اهداف در یک شهر بین نهادهای مدنی و رسمی است.

وی افزود: نشاط فرهنگی، مولفه دیگری است که مترادف لاابالی‌گری و خنده بی دلیل نیست، بلکه ناشی از مشارکت نهادهای مدنی برای تحقق اهداف شهر به‌طور خودانگیخته است.

عیدی اظهار کرد: ساختار مدیریت شهری دست نیاز به طرف تمام حوزه‌هایی که به‌صورت داوطلبانه می‌توانند فضای شهری را زیست پذیرتر کنند دراز کرده است زیرا بال پرواز باید به نهادهای مدنی داده شود تا امور بهتر و دلسوزانه‌تر انجام شود.

کد خبر 399695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.