شهرداری به وظایف خود در قبال معلولان عمل کند/ وجود یک میلیون معلول در تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر شهرداری به وظیفه قانونی خود در قبال معلولان عمل کند بدون شک زمینه ساز بهبود و ارتقاء سطح دسترس پذیری آنان در تهران خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی در یکصد و هشتادمین جلسه شورای شهر تهران، اظهار کرد: عدم تحقق دسترس پذیری شهر برای معلولان، سبب شده است تا این گروه از شهروندان از حق زندگی در شهر به صورت کامل برخوردار نشوند.

وی با بیان اینکه در این شرایط هرچه میزان معلولیت جسمی و حرکتی این افراد بیشتر باشد، مشکلاتشان برای رفت و آمد،کار و زندگی درسطح محله و شهر بیشتر است، اضافه کرد: در چنین شرایطی فراهم نمودن دسترسی، حمل و نقل آسان برای رتق و فتق امور تحصیلی، درمانی و نیازهای حیاتی این عزیزان کمترین خدمتی است که شهرداری از طریق دسترس پذیر نمودن شهر و تسهیل استفاده این افراد از شبکه حمل و نقل عمومی باید ارائه نماید. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر حقوق معلولان در صدور پروانه‌های ساختمانی و پایان کار مورد توجه شهرداری قرار گیرد و شهرداری به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل کند بدون شک زمینه ساز بهبود و ارتقاء سطح دسترس پذیری معلولان در تهران خواهد شد. 

محمدجواد حق شناس در این جلسه تذکر خود را به روز جهانی معلولان اختصاص داد و گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت جوامع را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند و ارزیابی می‌شود بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از جمعیت تهران دارای معلولیت باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمار افراد دارای معلولیت در سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران حذف شده است، تصریح کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از جمعیت این افراد در تهران وجود ندارد. هر چند که در شهر تهران معادل ۱۱۵ هزار نفر دارای پرونده در بهزیستی هستند که این نشانگر اشکال جدی در شناسایی ابعاد مسئله است. به همین دلیل لازم است که مرکز آمار در سال ۱۴۰۰ این قصور غیر قابل قبول را جبران کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران می‌تواند بدون اخذ هزینه‌ای تیزرهای آموزشی در سالن‌های سینما و سایر امکانات رسانه‌ای خود پخش کند، گفت: به شهرداری تهران یادآور می‌شوم نسبت به تحقق این مهم و پیش بینی ساز و کار نحوه استفاده افراد دارای معلولیت از سالن‌های سینما اقدام کند و نتیجه آن را به شورای شهر اعلام کند.

کد خبر 399348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.