تامین آب برج‌های مسکونی پاشنه آشیل تهران است

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: هرکس ساختمانی ساخته است، وزارت نیرو وظیفه آبرسانی و برق‌رسانی به آن را بر عهده دارد و این خود پاشنه آشیلی برای شهر تهران است

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناهید خداکرمی شب گذشته در پنل نخست همایش "آب، فضای سبز ومدیریت شهری" با اشاره به اینکه بحث کمبود آب یک بحران جهانی است، اظهار کرد: اغلب شهرهایی که امروز با کمبود بحران آب مواجه هستند، در کنار دریا قرار دارند اما در شهر تهران حتی حاشیه‌نشینانش هم به آب آشامیدنی دسترسی دارند.

وی افزود: با این دسترسی وظیفه‌ای بزرگ را برای خود تعریف کرده‌ایم، بدون آنکه از عواقب آن با خبر باشیم. یعنی هرکس ساختمانی ساخته است، وزارت نیرو وظیفه آبرسانی و برق‌رسانی به آن را بر عهده دارد و این خود پاشنه آشیلی برای شهر تهران است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مسئله آب در دنیا در کنار مسائل اقتصادی، می‌تواند باعث نابودی کشورها شود، تصریح کرد: نکته این است که ما معمولا شعار مدیریت یکپارچه شهری را سر می‌دهیم اما حتی در درون شهرداری هم معمولا مدیریت یکپارچه را نداریم. وقتی درباره آب و فضای سبز صحبت می‌کنیم، نمی‌شود همه چیز را از چشم و وظیفه معاونت فضای سبز شهرداری دید و شهرسازی و معماری و بخش عمرانی نقشی نداشته باشند.

وی ادامه داد: اگر ما یک برنامه شهرسازی و عمرانی داریم، قطعا باید پیوست آب داشته باشد و بدانیم آیا می‌توانیم با تکنیک‌های نوآورانه حداقل در پروژه های همراهی و ساختمان‌های جدید بازچرخانی آب را داشته باشیم؟ آیا می‌توانیم منابع انرژی خود را حفظ کنیم؟ ‌

خداکرمی خاطرنشان کرد: امروز هر برجی که در تهران سبز می‌شود، یعنی آب لوله کشی و فضای سبز آن برج باید تامین شود و خود این مساله می‌تواند برای آینده زنگ خطری باشد.

وی استفاده از آب باران و آب خاکستری و بازچرخانی پساب را یکی از چاره‌های اصلی حل بحران آب دانست و افزود: در این دوسال باقیمانده باید به این برسیم که در جای جای تهران چگونه منابع آبی را حفظ کنیم و در عین حال شهرمان را سبز نگه داریم.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شاید به این نتیجه برسیم که نه تنها رنگ سبز را که رنگ قهوه‌ای را هم دوست داشته باشیم و از گیاهانی استفاده کنیم که رنگ تیره داشته باشند، چه اشکالی دارد وقتی منابع آب مهم است و ما در مضیقه هستیم.

وی گفت: اگر رسیدن به منابع پایدار مهم است باید تک تک مردم تهران را در نگه‌داری از منابع آبی مشارکت دهیم، از همین من که می‌خواهم ماشینم را شستشو کنم باید حواسم به مصرف آب باشد تا کسی که برنامه کلانی برای شهر می‌نویسد تا کمربند سبز راگسترش دهد.

خداکرمی با تاکید بر لزوم ایجاد حس تعلق به شهر و منابع آن در شهروندان، اظهار کرد: نقشی که شهرداران نواحی بر اساس موقعیت منطقه خود می‌توانند در این زمینه ایفا کنند، بسیار حائز اهمیت است و باید آن را جدی گرفت.

کد خبر 399227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.