خانه تاریخی شهید مدرس در انتظار آبادانی

خانه تاریخی مرحوم مدرس، خانه ای که روزگاری مأوای مرد بزرگی دارای جایگاه ملی و مذهبی بود، اکنون در انزوا و خاموشی، ترک های ناشی از فرسودگی را بر پیکر خود احساس می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه تاریخی شهید آیت الله سید حسن مدرس مربوط به اواخر دوره قاجار و در شهرستان شهرضا، روستای اسفه واقع شده که در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی  خانه یکی از مفاخر بزرگ سیاسی و دینی ایران و نماینده مردم در مجلس شورای ملی بوده است که این روزها حال و روز خوبی ندارد و از آن شکوه گذشته تنها بنایی مانده که نیمی از آن رو به ویرانی است و اگر وضع به همین منوال پیش برود، در آینده نزدیک به خراب آبادی تبدیل می‌شود.

سال ۸۸ بود که نماینده شهرستان در مجلس قول داد که خانه شهید مدرس تبدیل به یک موزه شود، اما پس از مرمت ها و بازسازی های اولیه، دوباره این خانه به حال خود رها شد و اکنون ۱۰ سالی می شود که خانه مدرس منتظر آبادانی است.

در این سال های اخیر دوباره زمزمه تلاش یک نماینده دیگر برای جان دادن به خانه ای که هنوز هم گویی صدای پای مدرس در آن به گوش می رسد، برخاست؛ سمیه محمودی در پیگیری های مکرر خود و بازدید هایی توانست از مرحله تئوری پروژه را عبور دهد اما هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده و وضعیت خانه عوض نشده است.

دهیار روستای اسفه در خصوص وضعیت فعلی خانه شهید مدرس به خبرنگار ایمنا می گوید: منزل تاریخی شهید آیت الله مدرس در روستای اسفه قرار دارد مکانی که از سن کودکی تا سنی که از همین روستا همسر اختیار می کنند و به مجلس راه می یابند در آن حضور داشتند.

کیوان اسماعیلی ادامه می دهد: منزل آیت الله مدرس دو بخش دارد دو هزار متر آن مسکونی و ۱۰ هزار متر آن به صورت باغ بوده است که در حال حاضر متاسفانه خالی از درخت شده و خشک و بدون آب و بایر است.

وی در خصوص پیگیری هایی که برای مرمت این خانه انجام شده است می گوید: با پیگیری هایی که نماینده مردم شهررضا انجام داد سال ۹۶ دکتر پزشکیان از این محل بازدید کرد و تصاویر و مستنداتی از محل تهیه شد.

اسماعیلی ادامه می دهد: امسال نیز در خرداد ماه آقای محمد حسین کاشانی رییس اداره املاک مجلس شورای اسلامی برای بازدید نهایی به این مکان تاریخی آمد و قول مساعد داده است و منتظریم تا اولین بودجه در قالب مرمت میراث فرهنگی پرداخت و بازسازی این خانه شروع شود.

دهیار روستای اسفه با بیان اینکه در دهه ۸۰ اقداماتی برای بازسازی این خانه انجام شد، اظهار می کند: چند سالی است که به دلیل نبود پیگیری لازم و اختصاص ندادن بودجه برای این خانه تاریخی، اقدامات لازم انجام نشده است و امیدواریم با پیگیری های انجام شده امسال طرح بازسازی این خانه به ثمر بنشیند و روستا به یک منطقه گردشگری و بومگردی تبدیل شود.

وی با اشاره به نوع کاربری خانه تاریخی شهید مدرس پس از بازسازی می گوید: هدف این است که این خانه به یک منطقه بومگردی و همچنین با تصمیمی که مجلس گرفته به یک موزه تبدیل شود چراکه فضای بسیار زیادی در این خانه وجود دارد و می توان از آن استفاده بهینه کرد و امیدواریم هر چه زودتر طرح ها اجرایی شود.

اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است تا رسیدن به مرحله اجرایی خانه تاریخی شهید مدرس بیش از این آسیب ببیند، خاطرنشان می کند: در گذشته اگر ساخت و ساز ها مهندسی نبوده اما چیزی کمتر از سازه های جدید نداشته است و اگر قرار بود این خانه به کل ویران شود در این چندین سال شده بود ولی رسیدگی نکردن به این مکان در نهایت منجر به ویرانی این مکان تاریخی می شود.

دهیار روستای اسفه می افزاید: در حال حاضر نمای ورودی این خانه که یک سردر داشته تخریب شده اما سه سردر دیگه ترمیم شده است و امیدواریم بودجه در قالب مرمت میراث فرهنگی پرداخت شود تا مرمت این خانه زودتر به سرانجام برسد روستای اسفه کوچک است اما بزرگمردان بسیاری داشته و ما امیدواریم با بازسازی این خانه اشتغالزایی و گردشگری در این روستا رونق بگیرد بازسازی خانه شهید مدرس می تواند روستای اسفه را از رکود نجات دهد.

همچنین مهدی میرحاج، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا با بیان اینکه مالکیت خانه تاریخی شهید مدرس در اختیار مجلس است، می گوید: در دهه ۸۰ اداره میراث فرهنگی قسمت هایی از آن را مرمت کرد، این خانه در اختیار مجلس است اما باید توجه داشت که ثبت ملی نیز شده است.

وی ادامه می دهد: نماینده مجلس برای دریافت بودجه لازم در خصوص مرمت و بازسازی بسیار پیگیری کرده است که هنوز محقق نشده است؛ تفاهمنامه ای میان مجلس و سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که با بودجه ای که مجلس در اختیار آن قرار می دهد این خانه مرمت می شود.

حال باید دید خانه ای که امید یک روستا است و به گفته مسئول دفتر سمیه محمودی نماینده مجلس این خانه به فراموشی سپرده نشده و به علت اینکه در وضعیت بدی بود کار را دنبال کرده اند تا به نتیجه مطلوب برسند و اصل موجودیت خانه شهید مدرس از بین نرود، چگونه به ثمر می نشیند؟ خانه ای که اکنون برآورد هزینه های آن انجام شده است و به گفته مسئول دفتر نماینده مجلس آنالیز قیمت انجام و به تهران ارسال شده تا تایید شود و اعتباری را مشروط بر اینکه در شرایط فعلی امکان تخصیص بودجه است به آن بدهند و باید دید آیا خانه تاریخی شهید مدرس که در فهرست آثار ملی ثبت شده است در شرایط فعلی در فهرست بودجه قرار می گیرد یا اینکه این خانه کماکان باید در انتظار آبادانی بماند؟

کد خبر 399223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.