ایدز و اعتیاد حاشیه‌های اصفهان را تهدید می‌کند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: کسانی که تحت تاثیر مصرف قرص‌های رونگردان هستند احتمال رفتارهای پرخطر جنسی در آنها بیشتر است که احتمال انتقال ویروس ایدز از این راه هم بسیار بالاست.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دلایل افزایش ایدز در بیماران مصرف کننده قرص‌های روان گردان، اظهار کرد: بین مصرف مواد رونگردان و ابتلا به ایدز به دو دلیل ارتباط و همبستگی وجود دارد.

وی در تشریح این موضوع افزود: برخی مصرف کنندگان شیوه مصرف تزریقی دارند که این افراد احتمال استفاده از سرنگ مشترک که یکی از عوامل اصلی انتقال ایدز است را دارند که این سرنگ مشترک خود باعث آلودگی‌های عفونی دیگری همچون هپاتیت هم می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص بالا بودن رفتارهای پرخطر در مصرف کنندگان روانگردان‌ها، تصریح کرد: کسانی که تحت تاثیر مصرف قرص‌های رونگردان هستند احتمال رفتارهای پرخطر جنسی در آنها بیشتر است و منظور از رفتار جنسی پرخطر، رفتار جنسی محافظت نشده است که احتمال انتقال ویروس ایدز از این راه بسیار بالاست.

لزوم کنترل بیماران ایدز در مراکز اقامتی ترک اعتیاد

وی در خصوص لزوم مراقبت بیشتر از افراد دارای بیماری ایدز در کمپ‌ها و مراکز اقامتی اعتیاد، گفت: در این مراکز به دلیل تجمع افراد مصرف کننده، ممکن است رفتارهای بی‌مبالاتی جنسی انجام شود و ویروس بیماری منتشر شود هرچند این احتمال در زندان، مراکز اقامتی شبانه‌روزی، خوابگاه‌ها، سربازخانه‌ها و هر جای دیگری که تجمع جمعیتی باشد ممکن است رخ دهد.

ناجی با تاکید بر اهمیت توجه به بیماران خاص عفونی در کمپ‌ها و مراکز اقامتی ترک اعتیاد، افزود: این مراکز به دو دلیل باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند چرا که این افراد به دلیل سابقه اعتیاد احتمال ابتلا داشته‌اند و دوم اینکه ممکن است رفتارهای پرخطری تحت تاثیر استرس‌ها و فشارهای عصبی داشته باشند که باید توجه لازم ایمنی و بهداشتی در این مراکز صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه تدابیر لازم در کمپ‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: آزمایشات لازم و تست‌های تشخیصی سریع در مراکز اقامتی انجام می‌شود و گام اول در این مراکز بیماریابی و شناسایی افراد مبتلا به ویروس ایدز است و بعد از شناسایی، اقدام در زمینه کنترل، درمان و احتمال سرایت به دیگر گروه‌ها انجام می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه اعتیاد در مراکز حاشیه‌ای شهرها افزایش دارد، افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با به صورت زنجیروار با همدیگر ارتباط دارند و با هم یا در راستای هم اتفاق می‌افتند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع حاشیه نشینی به وقوع دیگر آسیب‌های اجتماعی هم منجر می‌شود، خاطرنشان کرد: در این نوع محیط‌ها به دلیل عدم دسترسی به امکانات اجتماعی، درمانی و بهداشتی افراد بیشتر در خطر هستند و به نوعی شیوع مصرف موادمخدر در این مناطق بیشتر است و احتمال تزریق مشترک و رفتارهای پرخطر جنسی هم وجود دارد که این رفتارها خود افزایش دهنده بیماری ایدز است.

ناجی با بیان اینکه مناطق حاشیه‌ای به نحوی گروه‌های در معرض آسیب هستند، گفت: کودکان در این مناطق ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند یا با برخورد سرنگ‌های آلوده مواجه شوند و ناخواسته در معرض آلودگی‌هایی که محل انتقال آنها سرایت از محیط یا مادر باردار به فرزند است چرا که این ویروس از طریق مادر به جنین می‌شود که باید توجهات لازم به این مناطق در دستور کار باشد.

کد خبر 399077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.