شناسایی سوخت قاچاق به ارزش ۱۹۶۹ میلیارد ریال در گمرکات اصفهان

مدیرکل گمرکات استان اصفهان از شناسایی یکهزار و ۹۶۹ میلیارد ریال محموله قاچاق با مشابهت ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی با بنزین و نفت سفید و تحویل آن به شرکت ملی نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول کوهستانی پزوه امروز چهارشنبه_ ششم آذرماه_ در نشست خبری با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر، اظهار کرد: در هشت ماه ابتدایی امسال، ۸۱۱ پرونده به ظن قاچاق توسط سازمان های کاشف در این گمرک به ارزش ۵۲۳ میلیارد ریال تشکیل شده است که از این تعداد ۹۵ فقره برائت و ۱۶۹ فقره محکومیت و مابقی در جریان رسیدگی است که عمده اقلام مکشوفه نیز شامل ماینر، موتور سیکلت، لودر، پارچه، لوازم یدکی لاستیک، مواد غذایی و کاغذ بوده است.

وی با اشاره به اینکه گمرک اصفهان یکی از گمرکات مجاز به صادرات فرآورده ها و مشتقات نفتی است، گفت:  درهمین راستا یکی از مهمترین پرونده های تشکیل شده در ماه گذشته، پرونده قاچاق سازمان یافته سوخت (مافیایی) است.

مدیر کل گمرکات استان اصفهان تصریح کرد: یک شرکت ظاهرا تولیدی با اخذ مجوزهای قانونی از سال ۱۳۹۵ اقدام به صادرات مشتقات نفتی تحت عنوان هیدروکربن سبک و سنگین کرده است. این شرکت در آن سال ۶۶ فقره اظهارنامه صادراتی داشته که بر اساس نتایج حاصل از آزمون بدون مشکل بوده است.  همین شرکت در سال ۱۳۹۶ نیز ۱۲۱ فقره اظهارنامه صادراتی تحت عنوان هیدروکربن سبک و سنگین داشته که تنها ۱۴ فقره مشمول پرداخت مابه التفاوت شده است.

کوهستانی پزوه در سال گذشته ۱۴۳ فقره اظهارنامه و در سال ۹۸ نیز ۵۲ فقره اظهارنامه صادراتی توسط این شرکت اعلام شده که تنها ۴۱ مورد بدون مشکل شناسایی شده است. ضمن اینکه از ۱۵۴ فقره اظهارنامه که به دست گمرک رسیده تاکنون نتایج آزمون ها بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مشابهت محموله های صادراتی با بنزین، نفت سفید و گازوئیل داشته است. آخرین محموله این شرکت نیز شامل ۲۲ تانکر بوده که با هماهنگی واحدهای نظارتی توقیف و از آنجا که این محموله بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد با بنزین و نفت سفید مشابهت داشت، به شرکت ملی نفت تحویل شده است. 

وی افزود: در این خصوص پرونده قاچاق تشکیل و به دلیل سازمان یافته بودن قاچاق فرآورده های نفتی، پرونده به دادسرا ارسال شده است.

مدیر کل گمرکات استان اصفهان تصریح کرد: در این ۱۰۰ فقره، ۱۹ میلیون و ۳۵ هزار و ۲۲۱ کیلوگرم نفت سفید به ارزش ۱۱ میلیون دلار و ۸۲ هزار و ۸۷۶ دلار، شش میلیون و ۲۰۶ هزار و ۴۲۳ کیلوگرم  بنزین به ازرش سه میلیون و ۸۳۵ هزار و ۹۰۲ دلار و چهار میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸۸۳ کیلوگرم نفت گاز به ارزش بالغ بر دو میلیون و ۳۵۸ هزار و ۳۰۱ دلار شناسایی شده است. ارزش ریالی کل محموله کشف شده نیز برابر با یک‌هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال است.

کوهستانی پزوه درباره میزان کشفیات مواد مخدر در گمرک نیز گفت: با هوشیاری ماموران گمرک و با استفاده از دستگاه ایکس ری و با ارزیابی فیزیکی در گمرک امانات پستی در جاسازی ۷۹ بسته لواشک ارسالی به آلمان، مقدار ۵۵۷ شیره تریاک و مقدار ۷۶۰ گرم تریاک از جاسازی سه بسته گز ارسالی به استرالیا کشف، پرونده تشکیل و به مراجع ذی ربط ارسال شده است.

وی خاطر نشان کرد: رصد کالاها و تلاش برای کشف کالای قاچاق در گلوگاه‌های استان مانند گلوگاه شهید شرافت و شهید امامی شهرضا با استفاده از دستگاه های اکس ری یک شرکت دانش بنیان اصفهان انجام می شود.

مدیر کل گمرکات استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اداره کل موظف به اجرای حدود ۵۰ قانون و کنوانسیون بوده و در همین راستا با بیش از ۱۸ وزارتخانه و دستگاه دولتی ارتباط و تعامل دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و قرار گرفتن آن در شاهراه حیاتی در کریدور شمال و جنوب و همچنین گرایش به قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق در این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کوهستانی پزوه افزود: در همین راستا، گمرک در دو گلوگاه شهید شرافت نایین و شهید امامی شهرضا دارای نمایندگانی جهت بررسی استاد و کنترل کالاهای وارداتی و عبوری از استان اصفهان است و در این خصوص همکاری تنگاتنگی با نیروی انتظامی دارد.

کد خبر 398355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.