تبلت هوشمند ویژه نابینایان تولید شد

محققان کشور با استفاده از دانش بومی و با ارائه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای خاص، توانسته‌اند فعالیت نابینایان آسان‌تر را کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای نخستین بار در کشور توانسته است "برجسته نگار هوشمند همراه" را تولید و به بازار عرضه کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره محصول تولیدی خود گفت: "برجسته نگار هوشمند همراه"، یک تبلت هوشمند ویژه نابینایان است که ورودی آن یک صفحه کلید بریل و خروجی آن صوت فارسی و خط بریل خواهد بود.

وی تصریح کرد: این دستگاه دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بدون نیاز به اتصال کامپیوتر، این امکان را برای افراد نابینا فراهم می‌کند که متون را به صورت صوتی و بریل بخوانند.

این فعال فناور درباره خصوصیات بیشتر برجسته نگار هوشمند همراه گفت: نابینایان می‌توانند به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنند، موسیقی و فایل‌های صوتی خود را گوش دهند و به گوشی همراه با سیستم عامل اندروید خود متصل شوند.

وی ادامه داد: این دستگاه درهفت کشور دنیا تولید می‌شود که در قاره آسیا، کره جنوبی و ایران دو کشوری هستند که به دانش تولید آن دست یافته‌اند، اما دستگاه ساخته شده توسط محققان کره جنوبی، قابلیت پوشش زبان فارسی را ندارد. بنابراین "برجسته نگار هوشمند همراه" شرکت ایرانی به لحاظ پوشش دادن زبان فارسی منحصر به فرد است.

مدیرعامل این شرکت درباره فراهم کردن خدمات بانکی برای افراد نابینا هم توضیح داد: دریافت خدمات بانکی مانند افتتاح حساب بانکی، واریز نقدی و برداشت وجه برای نابینایان امکان پذیر شده است.

وی درباره سیستم ارائه خدمات بانکی به نابینایان گفت: این تجهیزات به صورت نرم‌افزار و سخت‌افزار ارائه شده است. سخت افزار شامل کیبورد بریل و مانیتور بریل و نرم‌افزار شامل متن‌خوان فارسی می‌شود.

این فعال فناور در توضیح چگونگی عملکرد این سیستم بیان کرد:  در این سیستم تمامی فرم‌هایی که برای افراد عادی و بینا در شعب بانک ارائه می‌شود برای نابینایان به صورت صوت و بریل در اختیار این افراد قرا می‌گیرد. فرد نابینا با استفاده از این تجهیزات، اطلاعات درخواست‌شده در فرم را کامل می‌کند. سپس این اطلاعات به چاپگر متصدی بانک ارسال و چاپ می‌شود. 

مدیرعامل شرکت پکتوس گفت: دسترس‌پذیر کردن خدمات شعب بانکی برای نابینایان برای اولین بار توسط این شرکت انجام شده و در حال حاضر، ۱۶۳ شعبه از ۲۲ بانک کشور به این سامانه تجهیز شده است.

وی افزود: دسترس‌پذیر کردن وب‌سایت‌های اینترنتی و برنامه‌های پرکاربرد اندرویدی نیز از دیگر اقدامات جاری شرکت پکتوس است که مهم‌ترین آن، دسترس‌پذیری کامل سایت درگاه ملی خدمات دولت هوشمند و وب‌سایت فروشگاه مجازی شهروند است.

کد خبر 398162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.