بازیِ انتخاباتی فرزندان مصباح‌ یزدی در قم

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

پس‌لرزه‌های لیست جنجالی

چندی پیش احمد امیرآبادی، نماینده قم و از اعضای باقیمانده این جبهه در پارلمان از لیستی رونمایی کرد که بنا به گفته او لیست جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم برای انتخابات مجلس بود. لیستی که نام خودش، ذوالنوری و از همه جالبتر علیرضا زاکانی در آن گنجانده شده بود. به ادعای او جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم که با حضور شش حزب اصولگرای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تشکیل شده این سه فرد را به عنوان نامزدهای اصولگرایان برای انتخابات مجلس معرفی کرده است. حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان   هرگونه اطلاع رسانی به تشکل‌های اصولگرایی در رابطه با لیست مذکور در قم را تکذیب کرد و گفت:«من اطلاعی در این‌باره ندارم و هماهنگی با ما در این‌باره انجام نشد. ممکن است نام‌ تشکل‌های اصولگرایی تنها برای کسب اعتبار این لیست مطرح شده باشد.» وی درباره چرایی قرار گرفتن نام زاکانی در لیست انتخاباتی قم نیز ابراز بی اطلاعی کرد.

قبول استعفای وزیر کشاورزی از سوی روحانی

اسدالله عباسی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از موافقت حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با استعفای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور امروز نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه و در آن اعلام کرد که رئیس جمهور با استعفای وزیر جهاد کشاورزی موافقت کرده و خواست تا مجلس نیز طرح استیضاح وزیر جهاد را از دستور کار خود خارج کند سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: به این ترتیب و بعد از نامه‌ای که معاون پارلمانی رئیس جمهور ارائه داد، هیئت رئیسه مجلس نیز طرح استیضاح حجتی را از دستور کار خارج کرد.

اصلاح‌طلبان به دنبال ممانعت از پخش اعترافات در تلویزیون

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس، درباره طرح فراکسیون امید مبنی بر ممنوعیت پخش اعترافات از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری گفت: طی سال‌های گذشته شاهد پخش اعترافات از افرادی بودیم که بعدها مشخص شد یا واقعی نبودند یا این که همه آن چیزی که باید گفته نشده است. نماینده مردم تهران با بیان این‌که چنین اقداماتی به نوعی قابل پذیرش در افکار عمومی نیست، عنوان کرد: گفته می‌شود به افرادی که کاری انجام نداده‌اند گفته شده شما بگویید فلان کار یا عمل را انجام داده‌ام تا مسئله حل شود. گاهی هم مشاهده می‌کنیم هنگام پخش همین دست اعترافات همه آن چیزی که باید پخش نشده که این ضایع کردن حق متهم است. اگر در جامعه تمام حقیقت گفته نشود مشخص است که در افکار عمومی یک برداشت غلط جا می‌افتد. مازنی با اشاره به اینکه در دین، حقوق بشر و قانون مجازات‌های اسلامی، مصوبه و قانونی به اسم پخش اعترافات متهم در فرآیند رسیدگی به پرونده نداریم،‌ گفت: طبق قانون هنگامی که متهم بازداشت می‌شود ابتدا تفهیم اتهام می‌کنند و اگر وارد باشد مابقی مراحل قضایی طی می‌شود؛ اما اعترافات کجای رسیدگی به پرونده یک فرد است که از طریق صدا و سیما پخش شود من نمی‌دانم!   وی افزود: ممکن است یک فرد جانی و قاتل باشد و مرتکب هر عملی شده که برایش سنگین‌ترین مجازات در نظر گرفته شده باشد، امام (ره) در این باب می‌فرماید اگر یک سیلی قبل اعدام به متهم بزنید او می‌تواند تقاضای قصاص کند و طرف مقابل هم فرقی نمی‌کند قاضی، پاسدار و یا روحانی است باید به همان اندازه سیلی زده شود.  مازنی ادامه داد: حال فردی ابزاری در دست دشمن برای جاسوسی بوده است و از او استفاده شده در دادگاه باید به اتهامات او رسیدگی شود و مجازاتش در همان جا هم صادر شود. اگر ما می‌خواهیم حرف‌های او را بشنویم باید دادگاهش را به طور علنی پخش کنیم همان چیزی که قانون اساسی به ما می‌گوید. وی با بیان این که قانون اساسی می‌گوید باید دادگاه علنی باشد نه اینکه اعترافات تلویزیونی پخش کنیم،‌ اظهار کرد: قانون اساسی که عنوان می‌کند دادگاه باید علنی باشد را زیر پا می‌گذاریم و غیرعلنی‌اش می‌کنیم و یا اگر هم علنی برگزار می‌کنیم فقط به برخی از رسانه‌ها اجازه انتشار می‌دهیم که این امر درست نیست و یا این که خارج از دادگاه یک حرف‌هایی را از افراد ضبط و پخش می‌کنیم این کار با کدام قانون جور در می‌آید؟ وی با تاکید بر اینکه 80 میلیون نفر در صدا وسیما حق دارند، گفت: در رسانه‌ای مانند صدا و سیما نباید رفتارهای خلاف موازین شرعی، عقلی و حقوقی صورت گیرد. رسانه ملی در برخی مواقع حق الناس را رعایت نمی‌کند و بعضی از دستگاه‌ها این رسانه را ابزار خودشان کرده‌اند.

امیری: حجتی ۶ ماه پیش استعفا داده بود

حسینعلی امیری درباره دلیل استعفای محمود حجتی اظهار کرد: حجتی از وزرای باسابقه، با تجربه و انسانی مومن است که به یک خانواده شهیدپرور تعلق دارد که در وزارت جهاد کشاورزی دولت‌های یازدهم و دوازدهم عملکرد موفقی داشت  وی ادامه داد: حجتی از پنج – شش ماهه پیش به خاطر کسالت جسمی چند بار درخواست استعفا داده بود ولی رئیس‌جمهور با توجه به موفقیت‌های وی با استعفایش موافقت نکرد و از او خواست تا به کارش ادامه دهد اما از یک ماه پیش که کسالت جسمانی حجتی بیشتر شد، وی بر استعفایش اصرار کرد و رئیس‌جمهور هم آن را پذیرفت. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه استعفای حجتی ربطی به موضوع استیضاحش در مجلس نداشت، تصریح کرد: من از پنج – شش ماه پیش در دولت شاهد بودم که حجتی اصرار داشت که رئیس‌جمهور استعفایش را بپذیرد. امیری درباره آخرین وضعیت تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: گزارش تشکیل این وزارتخانه در کمیسیون اجتماعی مجلس است و پس از بررسی به صحن مجلس می‌آید. در شرایط تحریمی تشکیل این وزارتخانه برای کشور مهم است و امیدوارم که نمایندگان به تشکیل این وزارتخانه رای مثبت بدهند.

فاطمه حسینی: طرح آزادی اجتماعات هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد 

 سیده فاطمه حسینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی به دولت گفت: ۶ سال فرصت سوزی در اجرای قانون برنامه برای افزایش تدریجی قیمت‌های حامل‌های انرژی را با سیاست ناگهانی افزایش قیمت بنزین و بدون در نظر گرفتن افکار عمومی، شفاف سازی به اجرا درآوردید تا هزینه گزافی را رقم بزنید. وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت نظارت فعال و اتخاذ تدابیر لازم جهت تنظیم بازار کالاهای اساسی با توجه به اصل فراوانی را جدی بگیرد. چنین اقدامی بدون سامانه یکپارچه امکان‌پذیر نیست.  نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: توجه جدی دولت باید به استقرار و پوشش کامل و جامع بسته معیشتی و هدف‌گذاری آن باید به سمت کودکان باشد. مطالعات دانشگاهی نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب غذایی در برخی شهرها و روستاها است که سلامت آنها را به صورت جدی به خطر می‌اندازد. وی با استناد به اصل ۱۱۳ قانون اساسی خطاب به رئیس جمهور گفت: شما مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارید. چرا برای اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی که بیان می‌کند تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح آزاد است، اقدامی نکردید؟ قطعاً صف مردم ناراضی و معترض از افرادی که به غارت اموال عمومی دست می‌زنند، جدا است. اما شرایط برای اعتراض مسالمت آمیز باید توسط دولت فراهم می‌شد. حسنی در پایان تذکر خود تاکید کرد: توجه جدی به فضای امن و آزاد در دانشگاه‌ها برای ابراز عقاید، حمایت و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی حیاتی است. ازهیأت رئیسه مجلس درخواست می‌کنم که هر چه سریع‌تر گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی پیرامون طرح آزادی اجتماعات در دستور کار مجلس قرار گیرد.

آمریکا عملیات نظامی در شمال سوریه را از سر گرفت

روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز دوشنبه به نقل از مقام‌های نظامی آمریکایی از آغاز دوباره عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه با مشارکت شبه نظامیان کرد خبر داده است. این عملیات‌ها که به بهانه مبارزه با داعش انجام می‌شود، از مهر ماه امسال و در پی توافق رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه، متوقف شده بود. بنا بر این گزارش، روز جمعه نظامیان آمریکایی و صدها نفر از شبه نظامیان کرد بار دیگر با یکدیگر همراه شده‌اند و در استان دیرالزور سوریه، واقع در حدود ۲۰۰ کیلومتری مرز ترکیه، علیه آنچه پنتاگون نیروهای داعش خوانده، عملیات انجام داده‌اند. ژنرال «کنث مکنزی» فرمانده مقر آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در حاشیه اجلاس «گفت‌وگوی امنیتی منامه» در بحرین، به گروهی از خبرنگاران گفته است: «در طول روزها و هفته‌های آینده، سرعت [عملیات‌ها] علیه باقی‌مانده‌های داعش بیشتر می‌شود.» این در حالی است که بر اساس توافق مهر ماه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، قرار بود تمام ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی که در شمال و شمال شرق سوریه مستقر بودند، این منطقه را ترک کنند.  با این وجود، به گفته مکنزی، اکنون قرار شده است که ۵۰۰ نظامی آمریکایی همچنان در این منطقه بمانند و به عملیات مشترک با کردها ادامه دهند.

کرملین: پوتین اوایل ژانویه به ترکیه سفر می‌کند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز در گفتگو با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌های ترکیه‌ای مبنی بر سفر احتمالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه ژانویه به ترکیه به هدف شرکت در مراسم ویژه آغاز به کار خط لوله انتقال گاز ترک‌استریم اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی، اخیرا در یکی از گفتگوهای تلفنی خود توافق کرده‌اند بخش زمینی پروژه خط لوله انتقال گاز ترک‌استریم اوایل ماه ژانویه در ترکیه آماده خواهد بود و آنها درباره امکان این که ولادیمیر پوتین به ترکیه سفر کند بحث کرده‌اند. یک چنین سفری در دست تدارک است. پروژه ترک‌استریم به عنوان یک خط لوله دوگانه به طول 570 مایل برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به ترکیه و همچنین به جنوب و جنوب شرق اروپا در نظر گرفته شده است. این خط لوله حداکثر ظرفیت انتقال 31.5 میلیارد متر مکعب گاز در هر سال را قرار است داشته باشد.

کد خبر 398131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.