حمایت آیت الله سیستانی از خواسته معترضین

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

وزارت کشور عراق: آمار کشته‌های تظاهرات‌ها دقیق نیست

 سرتیپ خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق در سخنانی در واکنش به آمار منتشر شده درباره کشته‌های تظاهرات کشورش اظهار کرد که این عدد و ارقام دقیق نیست.\ وی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی عراق به معترضان حمله نمی‌کنند و دستگاه‌های امنیتی هیچ نگرانی نسبت به فراخوان‌ها برای برگزاری تظاهرات امروز (جمعه) ندارند. از سوی دیگر، سعد الحدیثی، سخنگوی کابینه عراق اعلام کرد که دولت این کشور ۱۶۵۰ معترض را که در جریان تظاهرات بازداشت شده بودند، آزاد کرد. وی افزود: پرونده ۶۶ افسر نیز به دادگاه ارجاع داده شده‌ است. الحدیثی در ادامه تصریح کرد: گروه‌های مسلح از اوضاع حاکم بر کشور برای ربودن شهروندان سوء استفاده می‌کنند و دولت متعهد به پیگیری این اقدام و مجازات ناقضان حقوق بشر است.

قدرت نظامی روسیه برای توازن در جهان ضروری است

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مصاحبه با شبکه "روسیا ۲۴" و خبرگزاری "روسیا سودنیا" درباره توافق روسیه و ترکیه پیرامون شمال این کشور اظهار کرد: ما توافق روسیه و ترکیه را مثبت ارزیابی می‌کنیم، نه به دلیل اعتماد به طرف ترکیه‌ای، بلکه به این دلیل که ورود روسیه به این موضوع جنبه‌های مثبتی دارد، چراکه این کشور در باطل کردن بهانه یا استدلال کردها برای آماده سازی اوضاع در راستای عقب نشینی ترکیه نقش دارد. آمریکا به صورت مستقیم از داعش برای ضربه زدن به ارتش سوریه استفاده می‌کرد وی افزود: تروریسم مرز ندارد، امروز می‌تواند در سوریه یا در دور دست‌ترین مناطق آسیا باشد و یا حتی در اروپا فعالیت کند. داعش به خواست آمریکا به وجود آمد و فعالیت‌هایش را تحت پوشش آمریکا انجام داد، ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد آمریکا به صورت مستقیم از داعش برای ضربه زدن به ارتش سوریه و پراکنده کردن نیروهایی استفاده می‌کرد که با تروریسم مبارزه می‌کردند. بشار اسد گفت: بعد از گذشت ۹ سال از جنگ، گمان می‌کنم که بیشتر مردم بدون توجه به اختلافات سیاسی، اهمیت اتحاد با دولت را درک کرده‌اند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: حضور نظامی روسیه در سوریه در چارچوب ایجاد توازن جهانی است، چراکه جهان امروز در مقابل معیارهای قدرت سر تعظیم فرود می‌آورد نه معیارهای قانونی. قدرت نظامی روسیه برای توازن در جهان ضروری است، این یک جنبه از آن است و جنبه دیگر مقابله با تروریسم است. این مقام سوری در ادامه خاطرنشان کرد: روسیه یک ابر قدرت است و وظایف و مسئولیت‌هایی در جهان دارد که به جهان و خود روسیه و ملت آن سود می‌رساند. روسیه تنها یک گزینه دارد؛ یا باید نقش ابر قدرت را ایفا کند و یا باید کوشه گیری کرده و به یک کشور عادی تبدیل شود که این به هیچ وجه برای جهان خوب نیست. وی در ادامه با اشاره به حضور نیروهای آمریکا در سوریه و مستقر شدن دوباره آنها در اطراف میادین نفتی در مناطق شمالی این کشور، عنوان کرد: حضور آمریکا در سوریه باعث ایجاد مقاومت نظامی می‌شود که خسارت‌هایی را برای آمریکایی‌ها به همراه خواهد داشت و منجر به خروج آنها از سوریه می‌شود. بشار اسد همچنین با اشاره به حمله ترکیه به مناطق شمالی کشورش، تأکید کرد: پس از دستیابی به توافق سوچی الان باید به ترکیه بگوییم که باید شروع به خروج از خاک سوریه کند.

کره شمالی: اگر سئول پافشاری کند، تاسیسات منطقه گردشگری را از بین می‌بریم

کره جنوبی به کره شمالی پیشنهاد داده که درباره رسیدگی و اداره تاسیسات واقع در منطقه گردشگری کوهستانی "کومگانگ" مذاکره کنند که زمانی نمونه بی‌سابقه همکاری بین دو کشور بود اما کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی ماه گذشته میلادی اعلام کرد که می‌خواهد در بحبوحه سرد شدن روابط بین دو کره تاسیسات متعلق به کره جنوبی را از بین ببرد و خودش آنها را بسازد. کره شمالی اعلام کرده که نه با گفتگو بلکه از طریق مکتوب می‌خواهد درباره این تاسیسات صحبت کند اما سئول اعلام کرده که به دنبال یک راه‌حل خلاقانه است و حفاظت از املاکش در منطقه یک اولویت محسوب می‌شود. خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز گزارش داد: در ۱۱ نوامبر، ما یک اولتیماتوم به کره جنوبی دادیم و هشدار دادیم که اگر مقام‌های این کشور بر مذاکرات پافشاری کنند، ما به صورت یکجانبه تصمیم‌گیری و تاسیسات متعلق به کره جنوبی را تخریب می‌کنیم. این خبرگزاری اکتبر سال جاری میلادی گزارش داده بود: کیم جونگ اون تاسیسات کره جنوبی را که بیش از یک دهه قدمت دارند، کاپیتالیستی و فرسوده توصیف کرده و دستور داده تا این منطقه بازسازی شود. در همین حال، سخنگوی وزارت اتحاد مجدد کره جنوبی نیز گفت، سئول با آرامش و بر اساس وضعیت موجود بین دو کره و توافقات دو جانبه مشترک بین دو کشور به این مساله پاسخ می‌دهد. وی به این مساله اشاره نکرد که در صورت تخریب تاسیسات کره جنوبی، این کشور چه واکنشی خواهد داشت. منطقه گردشگری کوهستان کومگانگ واقع در ساحل شرقی کره شمالی و کمی آنطرف‌تر از منطقه غیرنظامی شده دو کره است.

پوتین: S-۴۰۰ طبق برنامه به هند تحویل داده می‌شود

ولادیمیر پوتین از تحویل سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ به هند طبق برنامه تعیین شده خبر داد. هند سال گذشته میلادی برای خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ با روسیه به توافق رسید. این خرید به رغم هشدارهای آمریکا مبنی بر اینکه چنین اقدامی می‌تواند تحریم‌هایی را علیه این کشور به دنبال داشته باشد، صورت گرفت. هند گفته است برای تقویت تدابیر دفاعی‌اش علیه چین، به این سامانه نیازمند است. به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به خبرنگاران حاضر در نشست بریکس که در برزیل برگزار می‌شود، گفت: درخصوص تحویل سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. همکاران هندی ما خواستار سرعت بخشیدن به این روند نشده‌اند و همه‌چیز خوب پیش می‌رود.

مرجعیت عالی عراق: خواسته‌های معترضان آنطور که باید، محقق نشده است

احمد الصافی، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت عالی دینی عراق بیانیه ایشان را در خطبه نماز جمعه امروز نقل کرد. در این بیانیه آمده است: نباید اجازه مداخله طرف خارجی در تظاهرات عراق داده شود. مداخله خارجی هشداری را نسبت به خطرات بزرگ ایجاد می‌کند. الصافی تصریح کرد: خواسته‌های معترضان به ویژه تعقیب فاسدان اصلی، آنطور که باید، تا به امروز محقق نشده است. تردیدهایی نسبت به میزان جدیت گروه‌های سیاسی به اجرای خواسته‌های تظاهرکنندگان وجود دارد. ما مخالف تعلل ورزیدن از سوی دولت در اجرای خواسته‌های تظاهرکنندگان هستیم. در این بیانیه، مرجعیت خواهان قانون انتخابات منصفانه و غیرجانبدارانه‌ای برای "تغییر قدرت‌های حاکم" شده است. وی تاکید کرد: تمامی گروه‌های سیاسی، کشور را به غنیمتی برای خود تبدیل کرده‌اند و مردم به تنهائی وارد نبرد برای تحقق اصلاحات شده‌اند. تظاهرکنندگان برای رهایی از فساد و خرابی، راهی جز تظاهرات پیدا نکردند. مرجعیت عالی دینی در عراق در این خطبه تاکید کرد: آنچه بعد از اعتراضات رخ خواهد داد، همانند قبل از آن نخواهد بود. ما اعتراضات را تایید کرده و بر پایبندی به مسالمت آمیز بودن آن تاکید می‌کنیم. مرجعیت عالی دینی همچنین حمله به تظاهرکنندگان را محکوم کرده و خواهان مجازات عاملان این امر شد. در این بیانیه آمده است: دولت مشروعیت خود را از مردم و نه طرف دیگری می‌گیرد. مرجعیت بر تدوین قانون جدیدی برای کمیساریای انتخابات تاکید و اعلام کرد: چشم پوشی برخی از فساد برخی دیگر به حدی رسیده است که دیگر قابلیت تحمل ندارد.

ژاپن خواستار "واکنش منطقی" کره جنوبی در زمینه شراکت اطلاعاتی شد

یک مقام ارشد ژاپنی امروز، جمعه خواستار "واکنش منطقی" همتای خود در کره جنوبی در زمینه تصمیم سئول برای عدم تمدید پیمان شراکت اطلاعاتی شد. کره جنوبی در ماه اوت تصمیم گرفت پیمان شراکت اطلاعاتی با ژاپن را تمدید نکند. اعتبار این پیمان طی یک هفته پیش رو منقضی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویتز، یک مقام وزارت امور خارجه ژاپن پس از نشستی میان شیگکی تاکیزاکی، مدیر کل امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ژاپن با مدیر کل امور آسیا و پاسیفیک وزارت امور خارجه کره جنوبی، به خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط امنیتی فعلی، طرف ژاپنی خواستار واکنش منطقی کره جنوبی (در زمینه پیمان شراکت اطلاعاتی میان دو کشور) شد.

کد خبر 396948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.