تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی اصفهان تدوین می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در تلاش هستیم تا تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی اصفهان را تدوین کنیم و در این راستا اقدامات لازم آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی صبح امروز (یکشنبه) در یکصدمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص "گزارش شهرداری اصفهان از اقدامات صورت گرفته در ماه های محرم و صفر" با اشاره به حضور سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در ستاد شهر حسینی اظهار کرد: رویدادهای این ایام مردمی است و وظیفه ما تسهیلگری این حرکت مردمی با حفظ اصالت این آیین‌ها و ایده گرفتن از مردم برای اقدامات فرهنگی در حوزه شهر است.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه‌های محرم و صفر با شش رویکرد و در قالب ۲۰۰ عنوان برنامه در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری طرح‌ریزی شد، افزود: سعی شد در حد امکان امکاناتی که در اختیار داشتیم مانند ورزشگاه‌های امین و کردآباد را برای عزاداری در اختیار هیئت‌های مذهبی بگذاریم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از ویژه برنامه‌های تدارک دیده شد در این ایام در قالب ظرفیت هنری تعریف شد تابهتر و بیشتر دیده شود، تصریح کرد: ویژه برنامه آئینه داران که این بار در قالب کارنامه یکی از اساتید مرشد برگزار شد، سوگواره تعزیه و هنرهای آیینی، شکوه حماسه و تا بی نهایت زیر یک خیمه را از جمله برنامه‌های هنری ویژه ماه محرم بودند.

وی ادامه داد: تعریف برنامه‌های علمی برای بهره‌مندی بیشتر از گفتمان عاشورایی در فرایند فرهنگسازی از دیگر رویکردهای ویژه برنامه‌های محرم بود که در قالب حکایت نو در بازنمایی گفتمان کربلا در سوگواری ایرانیان و نیز دولت‌های شبه مدرن ایران و مناسک عزاداری را شامل می‌شد. ثبت داشته‌ها و جمع‌آوری آرشیو کامل این مجموعه نیز با موضوع میراث فرهنگی و تاریخ شفاهی انجام خواهد شد.

عیدی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی اجتماعی در تلاش است تا تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی اصفهان را تدوین کند که در این راستا اقدامات لازم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از قالب‌های هنری برای آموزه‌های مذهبی خصوصا در قالب تئاتر نیز مورد توجه بوده است، اضافه کرد: نمایش مرشد عباس، آوا سردادن قلندر شیدا، اسب‌هایی که در خواب می‌دوند، نمایش شاهرخ و تئاترهای خیابانی که با این موضوع شناخته شدند بخشی از فعالیت‌ها مبتنی بر هنر بودند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: دسته دیگر برنامه‌ها با هدف اینکه پاسخی برای نیاز امروز داشته باشند با محوریت مناسبت‌های مذهبی مانند عاشورا با توجه به اقتضائات زمان و مکان و با محوریت تقویت مسئولیت اجتماعی و فرهنگ شهروندی طرح‌ریزی شدند.

وی با اشاره به مشارکت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تشکل‌های مردمی در این برنامه‌ها، گفت: نمایشگاهی ویژه تصویرسازان جوان شهر با موضوع رخدادهای محرم و صفر نیز برگزار شد و حاصل آن ۱۰۰ تابلو شهری بود که به نوعی گالری شهری عاشورا را تشکیل دادند.

عیدی ویژه برنامه نوجوانان و گفتن از ناگفته‌ها، قبیله نور، بی نشان ها و کربلا جاریست را برنامه‌های شاخص این ایام قلمداد کرد و ادامه داد: در مجموع چند صد برنامه در این ایام در قالب حدود ۱۵۰ عنوان به اجرا درآمد.

کد خبر 395422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.