۳۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی بی‌کیفیت در قم وجود دارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از وجود ۳۰۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی بی‌کیفیت در قم خبر داد.

به گزارش ایمنا، غلامرضا جانقربان با اشاره به انواع بافت‌های مسکونی در قم، اظهار کرد: این شهربا وسعت ۱۳ هزار هکتار محدوده خدماتی و ۳۲ هکتار حریم از جمله شهرهایی است که بافت فرسوده بیشتری نسبت به سایر شهرها دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد که جزئی از یک هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده قم به شمار می‌رود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تصریح کرد: عمده بافت فرسوده قم در مرکز شهر و منطقه هفت شهری است به‌طوری که در این منطقه، ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی بی‌کیفیت در قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: در قم سکونتگاه غیررسمی به معنای واقعی نداریم و بیشتر ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بی‌کیفیت در اطراف شهر است.

جانقربان گفت: با توجه به مهاجرت افراد غیربومی از اوایل انقلاب و در دوران جنگ، این محدوده در حاشیه قم، شکل گرفت و در دو دهه اخیر کنترل‌های شدیدی در شهر قائم و اسماعیل‌آباد اتفاق افتاد تا دیگر بنا و ساختمانی در این محدوده ساخته نشود.

وی افزود: برنامه‌های پنج ساله اخیر شهرداری، تحولاتی را در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز به وجود آورده و نگاه ویژه‌ای به منطقه کم برخوردار و حاشیه‌ای صورت گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار کرد: اختلافات ملکی به دلیل ساخت‌وساز غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای وجود دارد و بعضی از خیابان‌ها پس از آسفالت و جدول‌گذاری موجب شکایت مالکان و دریافت غرامت سنگین می‌شود.

وی عنوان کرد: طرح‌هایی را در جهت ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین قم داریم که به دلیل کمبود اعتبارات برخی از این طرح‌ها باید با نگاه ملی به سرانجام برسد.

کد خبر 395398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.