صداوسیما تریبون جناح های خاص

وضعیت تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص، استعفای نخست‌وزیر لبنان و چهار خروجی اضطراری بازار ملک از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه هشتم آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «ویترین ایران را خراب نکنیم» درگفت وگو با مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف پرداخت و در ادامه نوشته است: گروه ویژه اقدام مالی یا همان  اف‌ای‌تی‌اف حدود ۴۰ توصیه به کشورهای مختلف عضو دارد برای مبارزه با پولشویی، تروریسم، جرایم سازمان یافته مثل قاچاق انسان یا مواد مخدر و...  این توصیه‌ها صرف نظر از احتمال برخورد دوگانه با آنها در مسائل بین‌المللی می‌تواند مفید باشد. یعنی اگر برخوردهای جامعه بین‌الملل با این موارد برخوردی واقعی باشد و اقدامات مشترکی در جهت مبارزه با این پدیده‌ها انجام شود حتماً مفید فایده خواهد بود.

به هر حال این پدیده‌ها و آسیب‌های مترتب بر آنها قابل انکار نیست بخصوص برای کشورهایی که از سیستم‌های نظارتی و شفافیت‌سازی مشخصی هم برخوردار نیستند. مشکل اما برخوردهای دوگانه‌ای است که در این مسیر وجود دارد. مثلاً برخی کشورها که به این کنوانسیون‌ها هم پیوسته‌اند و چه بسا خودشان هم به چنین جرایمی آلوده هستند برخود قاطعی با آنها نمی‌شود چون در دایره نفوذ برخی قدرت‌های بزرگ هستند. مثال مشخص این مهم برخورد دوگانه امریکا با موضوع تروریسم در قبال ایران و عربستان است که مصداق بارز آن هم عربستانی بودن متهمان حمله تروریستی به برج‌های دوقلو در امریکا و ماجرای ۱۱ سپتامبر است. بنابراین اصل این توصیه‌ها موارد بسیار مفید و کارگشایی هستند به شرط اینکه در برخوردها استانداردهای دوگانه حاکم نباشد.

برخی از این توصیه‌ها چون به نفع کشور بوده در قوانین داخلی ما تصویب شده مثل قانون مبارزه با پولشویی. اما درباره دو لایحه محل بحث یعنی پالرمو و سی اف تی باید منافع و مضار احتمالی هر کدام مد نظر باشد. در روابط بین‌الملل ما منفعت صد درصدی و حتی شر مطلق و صد درصدی نداریم. مثل عضویت ما در سازمان ملل که به هر حال ممکن است محدودیت‌هایی را برای کشور در پی داشته باشد اما حتماً منافع آن بیشتر از مضار آن بوده که به عضویت آن درآمده‌ایم و در مواقعی به هر روی توانسته‌ایم از این تریبون برای دفاع از منافع ملی خود استفاده ببریم. همچنین است سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که بر اساس همین چارچوب ارزیابی منافع و مضار، به آنها پیوسته‌ایم و در آینده هم چه بسا عضو آنها شویم. در ماجرای اف ای تی اف هم قابل انکار نیست که پذیرفتن آن محدودیت‌هایی را در پی خواهد داشت بخصوص از رهگذر شفاف‌سازی ممکن است مشکلاتی را برای ما به وجود آورد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر«بن‌بست حریری» به بررسی استعفای نخست‌وزیر لبنان پرداخت و نوشت: آرامش از لبنان رخت بسته و اعتراض‌های عمومی به چهاردهمین روز خود رسیده است. در حالی که دامنه اعتراض‌ها هر روز وسیع‌تر از قبل می‌شود و تداوم اعتراض‌ها زمینه را برای ورود بازیگران غیرلبنانی اعم از دولتی و غیردولتی به صحنه بحران فراهم کرده است، همچنان دولت نتوانسته به نقشه راه مشخصی برای فرونشاندن آتش اعتراض‌ها دست پیدا کند و به نظر می‌رسد که استعفا برای برخی چهره‌های حاضر در دولت به ساده‌ترین فرمول برای فرار از مسوولیت تبدیل شده است. روز گذشته در حالی که خیابان‌های بیروت شاهد درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی به علاوه درگیری دسته‌ای از معترضان با جمعیت دیگری بود، خبر رسید که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان خود را برای استعفا آماده می‌کند.

خبری که به نقل از منابع آگاه جای خود را در فضای رسانه‌ای بین‌المللی باز کرد و بر ابهام موجود در فضای سیاسی لبنان افزود. در حالی که هیچ لیست مشخص و پایداری از مطالبه‌های معترضان در دست نیست، برخی احزاب به خصوص احزاب وابسته به جریان ۱۴ مارس در لبنان تاکید دارند که نقشه راه برای عبور از بحران یا باید برکناری دولت فعلی را در بربگیرد یا تغییرات اساسی در کابینه که تغییر برخی وزرا هم شامل حال آن شود. با این‌همه چهره‌ای مانند نبیه بری، رییس پارلمان لبنان سرسختانه اعتقاد دارد که خانه‌تکانی سیاسی در دولت نمی‌تواند متضمن پایان اعتراض‌ها باشد، چرا که دامنه مطالبه‌های معترضان از اقتصادی تا سیاسی بسیار وسیع است و مشخص نیست که حد سقف این اعتراض‌های خیابانی کجا خواهد بود.

در گعده سیاسیون لبنانی کم نیستند چهره‌هایی مانند نبیه‌بری که نسبت به خلأ قدرت در لبنان هشدار می‌دهند و تاکید دارند که اگر شاکله دولت فعلی از هم پاشیده شود نه تنها مطالبه‌های امروز معترضان بی‌پاسخ می‌ماند بلکه باید انتظار بحران سیاسی در کنار گرفتاری‌های بیشتر اقتصادی را هم داشت. با این‌همه برخی از منابع نزدیک به حریری پیش از سخنرانی او که ساعت ۱۶ به وقت محلی برگزار شد تهدید کردند که اگر رییس‌جمهور با تغییراتی که نخست‌وزیر می‌خواهد موافقت نکند باید شاهد استعفای حریری باشد. بحث استعفای حریری از نخستین روزهای آغاز اعتراض‌های عمومی در لبنان مطرح بود اما چهره‌ای مانند سیدحسن نصرالله هم مخالفت خود را با آن اعلام کرده و البته گفته می‌شد که برآیند مجموع رایزنی‌ها میان نخست‌وزیر، رییس‌جمهور و رییس‌پارلمان این است که استعفای حریری نمی‌تواند کلید این قفل باشد. برخی از منابع خبری می‌گویند که عربستان سعودی خواهان استعفای دولت حریری به منظور بهره‌برداری از آن علیه حزب‌الله لبنان و ایران است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مناظره جنجالی» به بررسی مناضره محمود صادقی و محمدعلی پورمختار نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: محمود صادقی و محمدعلی پورمختار هر دو از نمایندگان مجلس هستند که یکی با گرایش اصلاح‌طلبی و دیگری با گرایش اصولگرایی چندی پیش درباره موضوع تخریب مجلس و نمایندگان مجلس به مناظره نشستند. خبرآنلاین نوشت؛ صحبت به میدان‌داری مداحان در منابر و رویکرد صداوسیما که رسید اختلاف عقیده این دو نماینده هم بیشتر نمایان شد.

صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در این مناظره گفت: قرآن به پیامبر می‌فرماید که مردم را به سمت پروردگارت با موعظه حسنه فرا بخوان و هم چنین قرآن جدالی که توام با مغلطه است را قبول ندارد یعنی حتی جدال هم که می‌کنید جدال به احسن باشد یعنی دروغ نگویید، مغالطه نکنید و این است که باید هدایت شود چون منبر هم برای هدایت است، منبر نباید تریبون جناح بشود بلکه باید جایگاه پیامبر باشد، متاسفانه بعضی از خطبا این جایگاه را با تریبون سیاسی اشتباه گرفته‌اند. صداوسیما گاهی اوقات تریبون این‌هاست، زنده پخش می‌کند مثلا آن مداحی که اهانت به خلفا کرده بود و از شبکه پنج پخش شد در حالی که مخالف صریح سیاست‌های امام و رهبری است. امام و رهبری گرایششان به وحدت است ولی با این وجود صداوسیما تریبون صدایی می‌شود که هیچ توجهی به این‌ها ندارد. وی افزود: فایده‌ای هم ندارد، بحث رسانه است و رسانه ملی بیشتر رسانه میلی است و ما از صندوق توسعه حدود دویست میلیون دلار در سال گذشته پول داده‌ایم یعنی می‌خواهم بگویم که بودجه دلاری به آن می‌دهیم، صد و بیست شبکه داخلی و ده‌ها شبکه خارجی دارد و ما انتظار زیاد از آن داریم. در فضای بین‌المللی نمی‌تواند زیاد دروغ بگوید و بازتاب بهتری دارد. ما وظیفه داریم که صداوسیما را به چالش بکشیم و اصلاحش بکنیم.

در ادامه محمدعلی پورمختار اظهار کرد: نه من قبول ندارم که جناحی به موضوعات نگاه می‌کند، بالاخره ببینید جریان کلی صداوسیما در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی و انتشار اخبار یک جریان روشن از ابتدای انقلاب تا کنون است فلذا ما نمی‌توانیم بگوییم که امروز وضعش خیلی خراب است چون به جناح ما نمی‌پردازد. نگاه صداوسیما مبتنی بر حفظ ارزش‌هاست و هرکه از ارزش دفاع بکند مورد توجه صداوسیما است و به آن تریبون می‌دهند، سیاست صداوسیما مبتنی بر انقلابی‌گری است و هرکسی که حرف انقلاب را بزند آنجا جایگاه دارد، مبتنی بر دشمن ستیزی است یعنی ببینید شکل معلوم و شناخته شده است و بر همین اساس دارد پیش می‌رود منتهی ممکن است یک روز به من بزند و یک روز به شما بزند و یک روز هم به کل مجلس بزند. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «حال ناخوش هفت شاخص مسکن» به بررسی چهار خروجی اضطراری بازار ملک پرداخت و در ادامه نوشت:وضعیت ناخوش ۷ شاخص کلیدی بازار مسکن با هدف آسیب‌شناسی سیاست‌ها تصویر شد. حسین عبده‌تبریزی با ارائه نتایج یک مطالعه درباره اوضاع بازار ملک در جمع گروهی از کارشناسان و جمعی از سیاست‌گذاران اعلام کرد: بازار مسکن ایران در مقایسه با ۹۴ کشور به لحاظ دو شاخص «استطاعت خرید خانه» و «طول انتظار برای صاحب‌خانه شدن»، به ترتیب در جایگاه ۶۷ و ۹۰ قرار دارد. این بازار همچنین به لحاظ هزینه مسکن خانوار، جمعیت اجاره‌نشین و کارکرد بازار زمین، با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.

هر چند آمارها از بازار ملک -تعداد واحدها و مقایسه آن با تعداد خانوار- ظاهر مناسب را نمایش می‌دهد، اما عملکرد متغیرها نامناسب است. یافته‌ها درباره راه‌های خروج اضطراری بازار مسکن از شرایط فعلی، مجموعه‌ای از سیاست‌های صحیح همچون «گسترش دسترسی به تامین مالی خرید مسکن در استطاعت» و «به رسمیت‌شناختن سکونت‌گاه‌های غیررسمی» را معرفی می‌کند. در این مسیر لازم است سیاست‌گذار و متولی بخش مسکن در دولت، زاویه دید خود را از جهت سنتی و در عین حال غلط تغییر دهد و به جای آنکه در نقش بخش خصوصی سرگرم خانه‌سازی شود، شرایط ورود بخش‌خصوصی به این بازار را تسهیل کند. در این نشست، شرط تنظیم بازار مسکن،‌ اصلاح سیاست‌های پولی و مالی عنوان شد.

کد خبر 394888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.