خواص ‌شگفت انگیز زعفران/ خطرات آلودگی صوتی برای ‌سلامتی

علائم سندرم ‌خستگی مزمن در جوانان، خطرات آلودگی ‌صوتی برای سلامتی، مهم ‌ترین اهداف درمان ارتودنسی، خواص شگفت انگیز زعفران و ‌خوراکی ‌های مفید برای ‌چشم را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ‌ایمنا؛ ‌استاد ‌بخش ‌ارتودنسی ‌دانشکده ‌دندانپزشکی ‌دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی ‌تهران، ‌در ‌آستانه ‌برگزاری ‌هفدهمین ‌گردهمایی ‌سالانه ‌و ‌چهاردهمین ‌کنگره ‌بین المللی ارتودنتیست‌های ایران، اظهارکرد: هدف درمان‌های ارتودنسی را رسیدن به رابطه صحیح فک، صورت و دندان‌ها برای ایجاد فانکشن‌های درست مضغ، بلع، تکلم و تنفس برشمرد.

طاهره ‌حسین زاده‌ نیک، افزود: هدف اصلی از برگزاری این کنگره ‌که باعنوان افق‌های جدید ‌در درمان‌های ارتودنسی ‌برگزار می‌شود، ارائه روش‌های نوین ‌و مطالب ‌علمی ‌جدید در رشته ارتودنسی ‌است.

وی ‌در مورد تحولات مهم درمانی رشته ارتودنسی، گفت: یکی از این موارد استفاده از وسایلی که کمتر قابل رویت باشند. پلاکهای شفاف ارتودنسی یکی از این موارد است که با وجود اینکه سالهاست ارائه شده اما هنوز کارایی کامل ‌در درمان همه مشکلات را ندارند و این روش درمانی ‌در حال پیشرفت است.

دبیر ‌علمی ‌چهاردهمین ‌کنگره ‌بین ‌المللی ‌ارتودنتیست‌های ‌ایران، ‌ادامه ‌داد: ‌در ‌این ‌کنگره ‌علاوه ‌بر ‌پرداختن ‌به ‌این ‌مورد ‌در ‌قسمت ‌سخنرانی‌ها ‌در ‌خصوص ‌نقش ‌مهم ارتودنتیست در پیشبرد صحیح این روش و محدودیت های آن، کارگاهی برای ارتودنتیست‌ها تدارک دیده شده است.

وی ‌تصریح کرد: از موارد مهم دیگر که امروزه در حیطه علم ارتودنسی ‌به آن پرداخته می شود تلاش در جهت استفاده از روشهایی است که باعث سرعت بخشیدن ‌به ‌نتایج درمانی می شود و ما در این کنگره به این مسئله خواهیم پرداخت.

حسین زاده‌نیک ‌هدف ‌از درمان‌های ارتودنسی را رسیدن به رابطه صحیح فک، صورت و دندان‌ها برای ایجاد فانکشن‌های ‌درست بلع، تکلم، مضغ و تنفس ‌برشمرد ‌و گفت: البته بیماران مراجعه کننده به ما تمایل دارند که ‌پس از رسیدن به این اهداف صورت و لبخند زیبایی ‌داشته باشند.

خواص شگفت انگیز زعفران

زعفران ‌یا زَرپَران ‌گیاهی است از تیرهٔ زنبقیان، سردهٔ زعفران که ‌خواص ‌زیادی ‌از قبیل دارویی ‌و رنگ غذایی ‌دارد. زعفران یکی ازادویه‌ها و چاشنی‌هاست که عطرش همه ‌غذاها را جادو  ‌و طعم شان را ماندگار می کند.

طلای ‌سرخ شفادهنده

کروکوس ‌ساتیووس، که معمولا به عنوان زعفران ‌شناخته شده‌است، مواد ‌خام یکی از ادویه‌جات بسیار گران قیمت ‌در جهان است ‌و اکنون به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد استفاده می‌شود، همچنین تاثیر آن در درمان نقص‌های شناختی بررسی شده‌است. استفاده‌های دیگر زعفران ‌در طب سنتی عبارت است ‌از سقط جنین و درمان اسپاسم، تب، سرماخوردگی، برونشیت و بی‌خوابی است. در طب سنتی ‌و طب آیورودا، از این گیاه ‌به عنوان یک خلط‌آور و ضد سرفه (اکسپکتورانت)، آرام بخش، ضد آسم، آداپتوژن (سازش‌زا) یا قاعدگی‌آور (دارو یا هر چیزی که برای تسریع یا تشدید خون‌روش در قاعدگی به کار می‌رود) استفاده می‌شود ‌و در طول قرن ۱۶ تا ۱۹ برای تهیه‌ ترکیبات مختلف دارویی ‌جهت ‌تسکین درد مورد استفاده بوده است.

روشن‌شدن ‌پوست

زعفران ‌به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌هایی ‌که دارد به درمان لکه‌های تیره پوست کمک کرده و باعث روشن‌تر و سفید تر شدن رنگ پوست می‌شود.

آکنه ‌و ‌جوش ‌صورت

زعفران ‌به ‌دلیل خواص ‌ضد باکتریایی ‌قوی که دارد برای پیشگیری از آکنه ‌و جوش صورت ‌و همچنین درمان ‌جای جوش مفید ‌است.

درمان ‌آفتاب ‌سوختگی

اگر ‌به تازگی ‌مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اید یا برنزه کرده‌اید، مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب بخیسانید. بعد از این مدت با انگشت آن را به ‌پوست برنزه شده بزنید. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد ‌و همچنین درخشندگی  به پوست می دهد .

درمان ریزش مو

زعفران ‌به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها ‌و مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول‌های مو و به درمان ریزش مو و طاسی کمک می‌کند.

قاعدگی

حدود ۸۵ درصد زنان از سندروم پیش ‌از قاعدگی رنج می‌برند. زعفران یک ضد اسپاسم طبیعی ‌است ‌و ‌تحقیقات نشان ‌داده ‌که استفاده از دمنوش زعفران ‌دو بار در روز به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کرده و کمر درد و دل درد پریود را بهبود بخشد.

کم خونی

زعفران ‌حاوی مقادیر بالای آهن است که با افزایش گلبول‌های قرمز به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و کم‌خونی و علائم آن را بهبود می‌بخشد.

درمان بی‌خوابی

زعفران دارای خواص آرام‌بخش طبیعی است و گفته می‌شود که مصرف شربت زعفران قبل از خواب به بهبود کیفییت خواب کمک کرده و بی‌خوابی شبانه را درمان می‌کند.

سرطان

تحقیقات ‌نشان ‌داده ‌که ‌زعفران ‌یکی ‌از ‌بهترین ‌داروهای ‌گیاهی ‌حاوی ‌مقادیر ‌بالای ‌آنتی‌اکسیدان‌هاست ‌که ‌به ‌کاهش ‌رادیکال‌های ‌آزاد ‌بدن ‌کمک ‌کرده ‌و ‌خطر ‌ابتلا ‌به ‌انواع سرطان و متاستاز سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.

علائم سندرم خستگی مزمن در جوانان

یک متخصص روانپزشک ‌و روان‌درمانگر، اظهار کرد: بیشتر علائم ضعف ‌حافظه، ‌کاهش ‌تمرکز ‌حتی ‌دردهای ‌عضلانی ‌یا مفاصل در بسیاری از مردان ‌و زنان ناشی از ابتلا به سندرم خستگی مزمن است که این نوع خستگی ‌در جوانان زودتر بروز می‌کند.

نینا سلامت، افزود: برابر مطالعات انجام شده بالغ بر ۲۵ درصد جمعیت جوان چنانچه حداقل ۲ هفته یا حداکثر اگر این علائم بیشتر از ۶ ماه به طول انجامد، مبتلا ‌به سندرم خستگی مزمن شده ‌اند.

این روان ‌درمانگر با بیان اینکه ‌خستگی ‌مزمن ‌حتی ‌کودکان ‌و بزرگسالان ‌را تحت تاثیر قرارداده ‌و می‌تواند سبب بیماری طولانی‌ ‌مدت ‌و ‌ناتوانی ‌شود، ‌گفت: هرچند سندرم خستگی از شایع ترین شکایت مبتلایان به این بیماری ‌است اما از علایم مهم قابل مطرح ‌در این نوع اختلال می ‌توان به سردرد، ضعف و درد ‌عضلانی، درد مفاصل، گلو درد، ریزش مو، اختلال کارکرد جنسی، فقدان خواب رضایت بخش، حمله اضطرابی، طپش قلب ‌و تنگی نفس اشاره کرد.

وی ‌تصریح کرد: از ‌جمله بارزترین علائم سندرم خستگی مزمن روحی ‌و جسمی دائمی، اختلال خواب، درد عضلات یا مفاصل، سردرد، ضعف ‌حافظه ‌یا کاهش ‌تمرکز یا ‌علائم جسمی ‌مانند وجود علائم شبه‌ آنفلوآنزا، تهوع، دردمعده، اسهال و یبوست و نیز عدم ‌تحمل یا حساسیت به کافئین، برخی غذاها یا داروها است.

سلامت ‌بخش، افزود: بروز سندرم خستگی ‌مزمن ‌نامشخص ‌بوده ‌و تشخیص ‌آن فقط ‌بعد از رد سایر علل ‌و تداوم علائم ‌حداقل برای بزرگسالان ‌به ‌مدت ‌چهار ماه ‌و ‌برای کودکان ۳ ماه امکان‌پذیر است.

این ‌متخصص روانپزشک ‌با بیان ‌اینکه ‌سندرم ‌خستگی ‌مزمن پیچیده است ‌و هیچ درمان ‌یا داروی ‌خاصی ‌برای درمان ‌آن ‌وجود ندارد، ‌خاطرنشان ‌کرد: ‌درمان ‌های ‌متعدد روانپزشکی برای این سندرم وجود دارد. علائم ممکن است در طول زمان تغییر کند بنابراین مبتلایان به خستگی مزمن باید دائم تحت نظر باشند ‌و مهمتر از آن درمان با ویتامین ها و مواد معدنی و مواد گیاهی هیچ نقشی ‌در درمان این سندرم ندارد.

وی ‌تصریح کرد: درمان شناختی رفتاری ‌برای غلبه بر باورهای اشتباه، گروه درمانی، داروهای متعدد و درمان های متعدد روانپزشکی برای این سندرم وجود دارد که تجویز آن بسته به  طیف علایمی دارد که در فرد مشاهده می شود.

خوراکی ‌های مفید برای ‌چشم

هویج ‌و دیگر میوه های نارنجی ‌رنگ و سبزیجات سلامتی ‌چشم را افزایش ‌داده و از بینایی ‌محافظت ‌می ‌کنند. بتاکاروتن، نوعی ویتامین ‌  A‌ که به این مواد غذایی رنگ نارنجی می بخشد به شبکیه و دیگر نقاط چشم کمک می کنند تا به آرامی عمل کنند. البته بهبود دید فقط به بتا کاروتن مربوط نیست. ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی برای سلامتی چشم ضروری هستند. این ۵ ماده غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بینایی شما بهبود یابد.

سبزیجات

مطالعات نشان می ‌دهد سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان لوتئین و زیگزانتین هستند که به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کند.

تخم مرغ

به گفته پل دورتی، مدیر پزشکی بینایی لیزری در لس آنجلس، زرده منبع اصلی تولید لوتئین و زیگزانتین و روی است و به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا کمک می کند.

مرکبات و انواع توت ها

این میوه ها سرشاز از ویتامین C هستند و به منظور کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مصرف می شوند.

بادام

بادام ‌غنی از ویتامین E می باشد و باعث کاهش آسیب دژنراسیون ماکولا می شود. یک مشت بادام (یک اونس) نیمی از دوز روزانه ویتامین ای روزانه را فراهم می کند.

ماهی های چرب

ماهی تن، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و ماهی کولی سرشار از DHA، اسید چرب موجود در سطح شبکیه چشم، هستند. جیمی لی، مدیر جراحی انکساری در مرکز پزشکی مونته فیور در شهر نیویورک می گوید مقدار کم این ماده باعث سندرم خشکی چشم می شود.

میوه تاماریلو

از آنجا که تاماریلو حاوی ویتامین A است، ممکن است در بینایی بیشتر چشم ها نقشی موثر داشته باشد. ویتامین A در جهت بینایی خوب، سیستم ایمنی قوی و رشد سلولی مهم است. بتاکاروتن نوعی از ویتامین A است که به طور خاص از گیاهانی مانند تاماریلو به دست می آید. بتا کاروتن یا ویتامین A یک آنتی اکسیدان است. مصرف این آنتی اکسیدان مفید، می تواند به تقویت بدن و حفظ سلامتی کمک کند.

خطرات آلودگی صوتی برای سلامتی

مطابق اعلام سازمان ‌جهانی بهداشت (WHO) آلودگی صوتی عوارض متعددی ‌برای سلامت انسان‌ها دارد که مشکلات شنوایی، اختلالات خواب و نارسایی شناختی در کودکان از جمله‌ آن‌ها هستند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات سلامت روان ناشی از استرس از دیگر پیامدهای آلودگی صوتی است.  برخی از عوارض ناشی از آلودگی صوتی برای سلامتی به شرح زیر است:

-از دست دادن قدرت شنوایی: از دست دادن قدرت شنوایی هنگام پخش موسیقی در یک کنسرت غیرممکن نیست. درصورتیکه فرد به دلیل فاصله بسیار نزدیک با بلندگوها به طور ناگهانی در معرض صدای بالای ۱۲۰ دسی‌بل قرار گیرد امکان از دست دادن قدرت شنوایی وجود دارد. گوش انسان قابلیت تشخیص صدا از صفر تا ۱۳۰ دسی‌بل را دارد هرچند هر صدایی بالاتر از حجم ۹۰ دسی‌بل برای سلامت گوش‌ها ضرر دارد.

-وزوز گوش‌ها: احساس شنیدن صدای زنگ یا صداهای دیگر در گوش هنگامی که محرک صوتی خارجی وجود ندارد.

- اختلالات روانی: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت صدای بالا می‌تواند موجب استرس و اضطراب شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که در نزدیکی فرودگاه‌ها زندگی می‌کنند ظرفیت و توانایی تمرکز ضعیف‌تری دارند و مهارت در خواندن را دیرتر شروع می‌کنند.

- اختلال در خواب: گوش‌های انسان هرگز استراحت نمی‌کنند. گوش‌ها حتی هنگام خواب به اندازه کافی به صداها حساسیت دارند. محققان معتقدند صداهایی که مغز در هنگام خواب دریافت می‌کند از صداهایی که در زمان بیداری می‌شنود خطرناک‌تر است. اختلال در خواب و نداشتن استراحت کافی در نهایت به احساس خستگی و اختلال در قدرت حافظه منجر می‌شود.

- بیماری‌های قلبی: شنیدن صداهای مداوم بروز واکنش‌های استرسی را در بدن به همراه دارد که در نتیجه آن، ضربان قلب و فشار خون افزایش یافته و این شرایط به نوبه خود منجر به افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود.

- رفتارهای تهاجمی: قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی می‌تواند به بروز رفتارهای تهاجمی در فرد منجر شود و حتی ممکن است به شکل مجادلات کلامی یا فیزیکی خود را نشان دهد.

کد خبر 394785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.