تاریخچه اپل/ از طراحی اولین کامپیوتر خانگی تا معرفی آیفون ۴

اپل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه تولید سخت افزارهای و نرم‌افزارهای منحصر به فرد فعالیت می‌کند؛ در ماه اوت سال ۲۰۱۸ ارزش سهام این شرکت از مرز یک تریلیون دلار گذشت و توانست برای چندین سال متوالی، عنوان با ارزش‌ترین برند جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرکت چند ملیتی اپل در زمینه‌های مختلفی مانند تولید لوازم الکتریکی، رایانه‌های شخصی، تولید سرور و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت دارد. محصولات اپل به دلیل کیفیت منحصر به فرد و غیر قابل مقایسه‌ای که با رقبای خود دارد، مورد توجه و استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. این شرکت در سراسر دنیا نمایندگی‌هایی برای فروش محصولات خود بنا کرده است که به آن‌ها "اپ استور" می‌گویند.

بنیانگذار شرکت اپل

استیو جابز در سال ۱۹۵۵ در سانفرانسیسکو متولد شد. والدین استیو بنا به دلایلی نتوانستند او را بزرگ کنند، بنابراین زوج دیگری او را به فرزندخواندگی خود قبول کردند. پدرخوانده استیو، یک مکانیک ماهر کارخانه ساخت لیزر بود که همواره او را تشویق می‌کرد با وسایل الکتریکی کار کند؛ به همین دلیل استیو علاقه زیادی به الکترونیک پیدا کرد. سپس استیو جابز در یک شرکت کامپیوتری آتاری مشغول به کار شد و در آنجا با استیو وزنیاک آشنا شد.

عرضه کامپیوتر اپل ۱ و اپل ۲

وزنیاک در سال ۱۹۷۹ نخستین کامپیوتر اپل ۱ را اختراع کرد؛ این کامپیوتر دارای یک کیبورد شبیه به دستگاه تایپ بود و قابلیت اتصال به تلویزیون را داشت. سپس وی با همکاری استیو جابز روی کامپیوترهای اپل کار کردند. سرانجام این دو همکار در سال ۱۹۷۶ با همراهی رونالد وین، شرکت کامپیوتر اپل را تاسیس کردند. در سال ۱۹۷۷ نیز کامپیوتر اپل ۲ معرفی شد؛ این دستگاه دارای گرافیک رنگی و کیفیت تصویر آن ۱۹۲*۲۸۰  پیکسل بود؛ معرفی اپل ۲، نقطه آغاز صنعت رایانه‌های شخصی بود.

طراحی اولین کامپیوتر خانگی

کامپیوترهای اپل به سرعت توسعه پیدا کرد و استفاده از آن‌ها در میان مردم رایج شد. مکینتاش که اولین کامپیوتر خانگی بود و از رابط گرافیکی استفاده می‌کرد، در سال ۱۹۸۴ توسط استیو جابز طراحی شد. در سال ۱۹۸۵ جابز به دلیل اختلافات زیاد با دیگر کارکنان از شرکت اپل استعفا داد و شرکت کامپیوتری دیگری به نام نکست را تاسیس کرد، اما این شرکت نیز موفقیت چندانی کسب نکرد.

خرید شرکت نکست

شرکت اپل در سال ۱۹۹۶ شرکت نکست را خرید، بنابراین جابز دوباره به شرکت اپل بازگشت و دقیقا زمانی که اپل باید برای رقابت‌کردن با شرکت‌های دیگر مانند مایکروسافت بسیار تلاش می‌کرد، جابز پست مدیر اجرایی را بر عهده گرفت. استیو جابز با برگشت خود مسیر جدیدی برای شرکت تعیین کرد و بر روی تولید محصولاتی با طراحی منحصر به فرد تمرکز کرد. آی پاد، یکی از محصولات شگفت‌انگیز این شرکت بود که گوی سبقت را از دیگر گجت ها برای پخش موسیقی ربود.

آیفون، تحولی بزرگ در دنیای فناوری

شرکت اپل تاکنون محصولات شگفت‌انگیز زیادی مانند آیفون و مک بوک ایر را وارد بازار کرده که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته‌ است. در سال ۲۰۰۷ آیفون به یکی از پرفروش‌ترین محصولات الکتریکی اپل تبدیل شد. قیمت فروش این محصول ۳۹۹ دلار و دارای پشتیبانی دو ساله بود. آیفون به دلیل سادگی خود، همه را شوکه کرده بود؛ در این نمونه، به جای چند دکمه، یک دکمه مرکزی بزرگ زیر صفحه نمایش قرار داشت. صفحه نمایش ۳.۵ اینچی آیفون  در آن زمان توجه افراد را به سوی خود جلب کرد و قابلیت های چند لمسی آن نوآورانه بود، اما امروزه، ما همه این ویژگی‌ها را به صورت یک‌جا در یک تلفن معمولی در اختیار داریم. سه سال پس از معرفی آیفون، یعنی در سال ۲۰۱۰، استیو جابز اولین تبلت آیپد را معرفی کرد. وی تا سال ۲۰۱۱ به فعالیت خود ادامه داد و در سن ۵۶ سالگی به دلیل سرطان لوزالمعده جان خود را از دست داد؛ او دقیقا یک روز پس از معرفی آیفون ۴ اس از دنیا رفت.

داستان شرکت‌های موفق تکنولوژی جهان را اینجا بخوانید

کد خبر 394557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.