۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
پاکستان، ضلع سوم اربعین

حضور هزاران نفری مردم پاکستان در راهپیمایی اربعین حسینی و زیارت کربلا گوش آسمان را از ظلم‌ستیزی این پیروان حسین(ع) پر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند هفته‌ای که گذشت همانند سال‌های گذشته اما چشمگیرتر، جاده‌های کشور، میزبان مهمانانی بود از کشور پاکستان که با اتوبوس‌های مخصوص خود چهره توقفگاه‌های بین شهری را از مرز میرجاوه تا مرز شلمچه تغییر می‌دهند.

تعداد آن‌ها در ببن زائران اربعین تا همین چند سال پیش به زحمت به یک یا دو هزار نفر می‌رسید اما اکنون آمار چند ده هزار نفری را در مرز ورودی خود به ایران به ثبت می‌رسانند و این حضور در اربعین حسینی هر سال بیشتر شده و حال و هوای معنوی را به سرزمین عراق هدیه می‌دهد.

با وجود آنکه امسال برخی محدودیت‌ها از سوی عراق سختی این سفر را برای این مردم زیاد کرده بود، اما نشان دادند که زحمت چند روزه را به جان نخریده‌اند تا به راحتی از ادامه این سفر منصرف شوند و تا زائر حسین(ع) نشوند دلشان آرام نمی‌گیرد؛ همین عزم حسینی آن‌ها بود که باعث شد تمام موانع برداشته شود تا این مردان و زنان با لباس‌های متحدالشکل خود به هسته جمعیتی راهپیمایان اربعین بپیوندند.

مراسم‌های عزاداری، عضو جدا نشدنی مذهب شیعه در پاکستان

آن‌ها چه در صف انتظار در مرز ورود به عراق، چه در عتبات عالیات، هرجا که فرصتی پیدا می‌کردند، دسته‌های سینه‌زنی و نوحه خوانی برپا می‌کردند و از دور قدم به قدم با اجرای مراسم‌  خاص خود به سمت قبور امامان معصوم در شهرهای مختلف پیش می‌رفتند تا اربعین افتخار میزبانی از شیعیان و دوستداران سیدالشهدا(ع) را از این منطقه شایسته‌تر از سال‌های قبل برعهده داشته باشد.

حضور باشکوه آن‌ها در شهرهای کاظمین و نجف و پس از آن مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا و اضافه شدنشان به جمعیت چندین میلیونی ظهر اربعین با توقف‌های چند روزه همراه می‌شود و بعید است با سختی‌هایی که بر سر راه آن‌ها برای سفر اربعین وجود دارد، بتوانند بار دیگر تجربه حضور پیدا کنند بنابراین دل کندن از کربلا برایشان سخت است و همین ازدحام آنان، شاهدان این سال‌های اربعین را به شکل‌گیری ضلع سوم جمعیتی این تجمع بزرگ به نام پاکستان، در کنار عراق و ایران نوید می‌دهد.

پاکستانی‌ها که این روزها درگیر برگزاری مراسم مقدس شیعه هستند، به ویژه پس از گذشت اربعین که خیل جمعیت روبه کاهش است، در کربلا بیشتر به چشم می‌آیند، آنهم نه فقط با حضور صرف در خیابان‌ها یا بازارگردی که لازمه هر سفری است، آن‌ها انگار کار دیگری جز حسین(ع) ندارند، هر گوشه این شهر دسته‌ای از آنان جمع شده و هم‌خوانی و گریه می‌کنند، سینه‌زنی خاص خودشان را دارند، آنقدر هماهنگ و زیبا مرد و زنشان عزاداری می‌کنند که هر رهگذری را به توقف و نگاه کردن وامی‌دارد و جالب‌تر آنکه انگار همدیگر را هم حتی در کوچه‌های خلوت کربلا پیدا می‌کنند، کافی است چند نفر شروع به خواندن کنند، یک مرتبه از گوشه و کنار، دیگر پاکستانی‌ها به جمعیت آنان اضافه می‌شوند و صدا و نفسشان تمام محیط را پرمی‌کند.

حضور بیش از ۱۵۰ هزار پاکستانی در راهپیمایی اربعین

آن‌ها که عمدتا به زبان اردو صحبت می‌کنند که دستمایه شوخی زائران ایرانی شده است که "تا دیروز باید برای ارتباط گرفتن با دیگران زبان عربی را یاد می‌گرفتیم و حالا زبان اردو هم اضافه شد!" همین امر پیدا کردن و صحبت کردن با یکی از آن‌ها را سخت می‌کرد اما تسلط "شبیب" یکی از همین مردمان خوب، به زبان فارسی شنیدن صحبت‌هایش از اربعین و شیعیان پاکستان را شنیدنی می‌کرد.

او خود ساکن ایران اما برای این سفر از پاکستان راهی شده است، "من برای طلبه شدن به ایران آمدم و برای همین فارسی را یاد گرفتم؛ زبان فارسی به نسبت زبان‌های دیگر خیلی هم راحت است. من پشتو، اردو، هندی، انگلیسی و عربی را هم بلدم؛ حدود چهار تا پنج روز از پاکستان تا عراق با اتوبوس راه است و تقریبا از من برای آمدن به اینجا ۳۴ هزار روپیه گرفتند."

عدد مورد ادعای او درباره حضور هموطنانش در اربعین جالب است "حداقل ۲۰ هزار اتوبوس از پاکستان برای ایام اربعین به عراق سفر کرده‌اند، هر کدام حتی ۷۰ یا ۸۰ نفر را هم سوار می‌کنند و می‌آورند؛ حساب کن ببین چه جمعیتی می‌شود. حداقل ۱۵۰ هزار نفر از پاکستان آمده‌اند. حساب اتباعی که در ایران و عراق و دیگر کشورها زندگی می‌کنند هم جداست و آن را هم باید به جمعیت پاکستانی اربعین اضافه کرد."

مهربانی میان ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها

شبیب هم خود مهربانی ایرانی‌ها را دیده، هم این مهربانی را قابل تکثیر در میان مردم پاکستان و ایران که سال‌هایی حتی بینشان مرزی هم وجود نداشته است می‌داند "مومنان در پاکستان خیلی با همدیگر نزدیک هستند و هوای همدیگر را دارند؛ زندگی‌آدم وقتی در میان مومنان است با زمانی که بین افرادی است که با او عداوت دارند، خیلی فرق دارد. ایرانی‌های زیادی آمده‌اند در پاکستان و به دلیل هزینه کم زندگی ساکن شده‌اند و پاکستانی‌ها آن‌ها را پسند می‌کنند. ما حتی روی حرف مراجع تقلید ایرانی حرف نمی‌زنیم و همیشه رابطه‌مان با ایرانی‌ها خوب بوده و هست."

البته که مراسم اربعین در سال‌های اخیر و میزبانی مردم سیستان و بلوچستان تا خوزستان از آن‌ها در شکل‌گیری این ذهنیت بی تاثیر نیست، فرهنگی که از جماعتی از محبان علی(ع) به جماعت دیگر منتقل می‌شود "من از قوم پتان پاکستان هستم، ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم و هرکس که بخواهد با ما دشمنی کند در مقابل او می ایستیم؛ دشمنان ما در پاکستان محب افرادی همچون یزید هستند و ما محب علی هستیم، خیلی بین این دو فرق وجود دارد."

عقده وا شده شیعیان پاکستانی، پس از سال‌ها محدودیت و تبعیض و خشونت و کشتار که همچنان ادامه دارد، به دریای اربعین می‌ریزد، آن‌ها آنقدر زخم به جان خریده‌اند که با سختی‌های معمول این سفر خم به ابرو نمی‌آورند، همانگونه که "عیسی" جوان ۲۸ ساله افغان اما ساکن پاکستان از مقاومت خود و دیگر ساکنان پاکستانی روایت می‌کند "ظلم‌ها همیشه بوده است و همه حکومت‌ها برای ما این سختی‌ها را درست کرده‌اند؛ من می‌دانم که خیلی از مردم افغانستان و ایران هم در سختی زندگی می‌کنند اما شیعیان پاکستان خیلی در سختی بیشتری هستند. آن‌ها در محاصره امنیتی اند زیرا اگر این کارها نشود، گروه‌های افراطی همه آن‌ها را می‌کشند."

افراطی که سایه سنگین آن همچنان بر سر شیعیان که حتی تبدیل به جمعیت قابل توجه پاکستانی‌ها شده‌اند سنگینی می‌کند "بیشتر از یک چهارم جمعیت پاکستان شیعه هستند؛ اغلب در شهرهای لاهور، کراچی و کویته زندگی می‌کنند اما از کشته شدن و ظلم‌هایی که به آن‌ها می‌شود نمی‌ترسند. ما به ظهور امام زمان اعتقاد داریم و می‌دانیم روزی می‌آید و تمام این ظلم‌ها تمام می‌شود."

پاکستان، غنیمت تمدن نوین شیعی

آری؛ پاکستان که خود روزی مهد تمدن‌های بزرگ بود و در برش‌های تاریخی همچون غنیمتی شگرف برای حکومت‌ها به حساب می‌آمد، این‌بار و پس از گذشتن قرن‌ها از ظهور اسلام، با شیعیان خود به "دایره فرهنگی و تمدنی" نوین شیعه پیوسته‌ است.

شاید این حلقه تمدنی که سال‌هاست آرزوی تحول در جامعه انسانی را به تعویق انداخته، با موجی از فرهنگ حسینی اربعین در شش گوشه عالم تکمیل شود تا در نهایت منجر به انسجام تمامی جوامع شیعی که خود را با تمام سختی‌های موجود، به نقطه آغاز نهضت حسینی در عصر حاضر یعنی اربعین می‌رسانند، شود.

اما در این میان پاکستانی‌ها آنطور که هرسال بیشتر از قبل با تمام طبقات اجتماعی خود از هتل‌ها تا خیابان‌های کربلا را فراگرفته‌اند و ردیف اتوبوس‌هایشان کیلومترها مجاور نخلستان‌های کربلا را پر کرده است، قطعا نقش مهمی دارند؛ همانگونه که اکنون هم جای زبان و فرهنگ آنان در پیاده‌روی اربعین باز شده است؛ اردو به زبان چهارم این همایش و موکب‌ها و پذیرائی‌های پاکستانی به تکه بزرگی از سنت‌های حاکم در فرهنگ بزرگ اربعین تبدیل شده‌اند.

کد خبر 394076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.