بزرگترین درخواست نابینایان اجرای قانون حمایت از معلولان است

مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان گفت: بزرگترین مشکل معلولان و نابینایان اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق معلولان است که با اجرای آن تمام مشکلات آنها شامل مسکن، بیمه، مستمری و موضوعات مناسب‌سازی حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا حیدری صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری ویژه نابینایان استان اصفهان، اظهار کرد: هر سال در تقویم کشورمان روزهای نمادینی وجود دارد که هدف از آن‌ها توجه ویژه‌تر به مباحث ذکر شده است اما این بدان معنا نیست که تنها باید در یک روز خاص به این موضوعات توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه معلولان به دلایل مختلفی دچار کمبودهایی نسبت به همنوعان خود هستند، افزود: معلولان ۱۰ درصد آمارهای بین‌المللی را به خود اختصاص داده‌اند و از بین آنها افراد نابینا اگرچه آمار کمتری را به خود اختصاص داده‌اند اما نیازهای ویژه‌تری نسبت به دیگر معلولان دارند.

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان با اشاره به اینکه مهمترین نیاز معلولان نابینایی مناسب‌سازی محیط است، تصریح کرد: یک محیط نامناسب برای افراد نابینا خطرات بیشتری نسبت به دیگر معلولان دارد چرا که معلول با ویلچر یا واکر در یک محیط نامناسب تنها قادر به تردد نخواهد بود اما یک نابینا در همان محیط با خطرات بیشتری مواجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای دسترس‌پذیر کردن محیط جامعه برای تردد معلولان استانداردهای بین‌المللی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: در این استانداردها تمام موارد استفاده از زیرساخت‌های شهری شامل شرایط مبلمان و فضاهای شهری ذکر شده است که اگر محقق شود افراد معلول و نابینا کمتر دچار حادثه و مشکل در ترددهای خود می‌شوند.

حیدری با تأکید بر اینکه استاندارهای مناسب سازی در قوانین ملی همه کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه وجود دارد، تصریح کرد: در کشور ما هم در قانون حمایت از حقوق معلولان از بین ۲۵ ماده قانونی سه ماده دو، چهار و پنج مستقیماً به بحث مناسب‌سازی خدمات عمومی شامل فضاهای شهری، ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها و همه سازمان‌های دولتی و خصوصی پرداخته است.

مردم با قانون عصای سفید آشنایی ندارند

وی با ابراز تأسف از اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: با وجود اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کشور ما تصویب شده است اما آیین نامه‌های اجرایی آن در دستگاه‌های مختلف با چالش‌هایی مواجه است که آن را غیرقابل اجرا برای سازمان‌ها کرده است.

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان با اشاره به تصویب قانون عصای سفید در ۱۵ مهرماه سال ۹۶، تصریح کرد: به موجب این قانون مشاهده عصای سفید در دست یک نابینا برای رانندگان به منزله چراغ قرمز است و در پی این امر باید توقف کنند اما راهنمایی رانندگی این بند را به صورت آیین‌نامه درنیاورده و با وجود تصویب مجلس نیروی انتظامی این قانون را در کتاب راهنمایی و رانندگی ذکر نکرده به همین دلیل مردم آشنایی چندانی با این قانون ندارند و آن را اجرا نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه همچنان شاهد حوادث مرگبار برای نابینایان هستیم، گفت: نمونه این حوادث مرگبار برای نابینایان را در یک ماه گذشته در استان اصفهان داشتیم که یک نابینا در ایستگاه اتوبوس جان خود را از دست داد.

حیدری با تأکید بر لزوم مناسب سازی فرهنگی علاوه بر مناسب سازی فیزیکی افزود: امروز در ارتباط با بسیاری از موضوعات اگر چه قوانین مدونی نداریم اما مردم حتی بدون وجود یک ماده قانونی به اجرای آن احترام می‌گذارند چرا که از لحاظ فرهنگی این موضوعات برای آنها جا افتاده است.

وی با انتقاد از اجرا نشدن مناسب سازی فرهنگی در جامعه توسط دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، اظهار کرد: سازمان‌هایی چون صداوسیما، بهزیستی، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها چندان اهمیتی به فرهنگ سازی رعایت حقوق معلولان در جامعه نمی‌دهند در حالی که صداوسیما و رسانه‌ها باید در این زمینه اطلاعات لازم را به مردم بدهند.

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان درخصوص مشکلات اصلی نابینایان گفت: بزرگترین مشکل معلولان و نابینایان اجرا نشدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است چرا که در صورت اجرای آن تمام مشکلات آنها شامل مسکن، بیمه، مستمری و موضوعات مناسب سازی در آن ذکر شده است و با اجرای آن بسیاری از مشکلات معلولان حل می‌شود.

وی با انتقاد از تعدد وظایف سازمان بهزیستی، گفت: این سازمان حوزه‌هایی شامل سالمندان، معتادان، زنان سرپرست خانوار، کودکان پیش دبستانی و مهدکودکی، مراکز مشاوره و چندین وظیفه دیگر را برعهده دارد در حالی که بهزیستی یک معاونت ضعیف در وزارت رفاه است و بهتر بود از حجم این وظایف کاسته شود تا بهزیستی بتواند به وظایف اصلی خود رسیدگی کند.

تعدد وظایف سازمان بهزیستی حرکت این دستگاه را کند کرده است

حیدری با اشاره به اینکه تعدد وظایف مختلف بر دوش بهزیستی حرکت این دستگاه را کند کرده است، گفت: تعدد وظایف و در کنار آن  اختصاص نیافتن بودجه و اعتبارات لازم مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه هدف بهزیستی ایجاد کرده است که باید دولت و وزارت رفاه تا حدودی وظایف مختلف بهزیستی را کاهش دهند برای مثال مهدهای کودک به آموزش و پرورش و مراکز مشاوره به سازمان نظام روانشناسی کشور محول شود.

وی با بیان اینکه انجمن‌های نابینایی استان اصفهان به صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کنند، گفت: این شبکه انجمن‌ها به همه معلولان نابینای استان ارائه خدمت می‌کند و مباحثی چون آموزش، ارتقا و روزآمدسازی علمی، برگزاری دوره‌های صنایع دستی و اشتغالزایی، ارائه تجهیزات توانبخشی، ارائه مشاوره و امور مددکاری را برای آنها انجام می‌دهد.

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان با تأکید بر اینکه آمار دقیق و تفکیک شده‌ای از معلولان و نابینایان در استان و کشور وجود ندارد، افزود: داشتن آمارهای دقیق نیازمند همکاری دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش، بهزیستی و آموزش استثنایی است اما زیرساخت جمع‌آوری آمار تاکنون در استان وجود نداشته و دسته‌ای از نابینایان و کم بینایان در هیچ دستگاه حمایتی ثبت نشده‌اند به همین دلیل آمار درستی از تعداد نابینایان استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نابینایان و کم بینایان افراد توانمندی هستند، گفت: امسال در کنکور سراسری رتبه‌های دو رقمی در استان اصفهان داشتیم و در تمام مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا نفرات برتر بسیاری داریم و اکثر نابینایان در عرصه‌های مختلف ورزشی، هنری، ادبی، علمی و صنایع دستی دارای رتبه‌های خوبی هستند.

کد خبر 393822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.