بیماری"کولیت اولسراتیو" و روش‌های درمان آن

کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis)، رایج‌ترین بیماری التهابی روده است که باعث بروز زخم در دیواره روده بزرگ می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کولیت اولسراتیو که به کولیت روده (التهاب مزمن روده بزرگ) نیز معروف است معمولا روی رکتوم یا بخش پایین روده بزرگ تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند کل کولون را نیز تحت تاثیر قرار دهد که در این صورت علائم بدتر و شدیدتری پدیدار می‌شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که اختلالی در سیستم ایمنی بدن فرد به وجود بیاید؛ عوامل ژنتیکی و محیطی نیز نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. برخی محققان باکتری‌ها و ویروس‌ها را دلیل بروز این بیماری می‌دانند، اما استرس و اضطراب شدید نیز می‌تواند از دلایل دیگر ابتلا به این بیماری باشد.

علائم بیماری کولیت اولسراتیو

یکی از علائم  اصلی بیماری کولیت اولسراتیو، اسهال خونی است؛ نشانه‌های دیگر شامل تب، خستگی شدید، گرفتگی یا درد شکم، خونریزی روده، کم‌شدن آب بدن، درد یا سوزش مفاصل، زخم‌های دهان و عدم توانایی دفع کامل مدفوع می‎‌شود. البته این علائم دائمی نیست و ممکن است فرد مبتلا هفته‌ها یا حتی سال‌ها هیچ نشانه‌ای نداشته باشد و پس از مدتی دوباره این علائم به سراغ او بیاید.

روش‌های تشخیص بیماری

پزشکان معمولا پس از معاینه شکم، مقعد و مفاصل چندین آزمایش تجویز می‌کنند تا این بیماری را به طور قطع تشخیص دهند. برای مثال آزمایش خون می‌تواند احتمال بروز التهاب و کم خونی را نشان دهد. آزمایش مدفوع به منظور تشخیص هر نوع عفونت در روده یا وجود خون در مدفوع انجام می‌شود. "سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر" نیز آزمایشی است که طی آن یک لوله نازک انعطاف‌پذیر را همراه با نور که یک دوربین در انتهای آن قرار دارد، وارد کولون فرد بیمار می‌کنند. اگر پزشک طی این آزمایش پلیپی مشاهده کند، ممکن است آن را از بین ببرد و اگر بخشی از روده غیر طبیعی به نظر برسد، قسمت کوچکی از بافت روده به منظور بررسی بیشتر برداشته می‌شود. "کولونوسکوپی" نیز همانند آزمایش سیگموئیدوسکوپی، انعطاف‌پذیر است، فقط با این تفاوت که پزشک در این روش می‌تواند کل روده را مورد بررسی قرار دهد. اشعه ایکس، شیوه رایجی برای تشخیص این نوع بیماری نیست، اما در بعضی موارد خاص ممکن است پزشک آن را توصیه کند.

روش‌های درمانی کولیت اولسراتیو

بیماری کولیت اولسراتیو، درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با استفاده از روش‌های متفاوت به بهبود آن کمک کرد. ممکن است فرد مبتلا به این بیماری به ترکیبی از روش‌هایی مانند تغییر رژیم غذایی، استفاده دارو یا عمل جراحی نیاز داشته باشد. مصرف بعضی مواد غذایی ممکن است باعث بدتر شدن شرایط بیماری شود، بنابراین فرد بیمار باید از مصرف این نوع مواد غذایی دوری کند. به نظر می‌رسد که غذاهای تند با فیبر بالا برای افراد مبتلا مشکل ساز می‌شود. اگر بدن شما نمی‌تواند قند موجود در شیر (لاکتوز) را هضم کند، به توصیه پزشک فرآورده‌های لبنی را نباید مصرف کنید. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی فیبر، پروتئین کم‌چرب، میوه و سبزی باشد، می‌تواند ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. پزشکان ممکن است داروهای متفاوتی برای درمان این بیماری تجویز کنند. برای مثال آنتی‌بیوتیک‌ می‌تواند با عفونت‌ها مقابله کند. داروهای کورتیکواستروئید نیز ممکن است برای کاهش التهاب تجویز شود؛ اگر این روش‌ها برای بهبود بیماری موثر واقع نشد و شرایط بدتر و شدیدتر شد، فرد مبتلا باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

کد خبر 393545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.