۱۰ سال ‌عمر مفید ایمپلنت ‌های دندانی/خطر مصرف روزانه نوشابه

ممنوع بودن تماشای تلویزیون برای اطفال زیر ۱۸ ماه، خطر مصرف روزانه نوشابه، منع مصرف برخی از موادغذایی برای افسرده‌ها، ۱۰ سال عمر مفید ایمپلنت‌های دندانی و شگردهای مهم در نگهداری و انتخاب عسل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مبتلایان ‌به ‌افسردگی ‌باید ‌از مصرف گوشت ‌گاو، قارچ، عدس، غذاهای کنسروی ‌و ‌فریز شده، سوسیس، کالباس، پیتزا، ‌حلیم، کله ‌پاچه، سالادالویه، سس مایونز، ترشی، سیر و پیاز ‌خام، بادمجان، تره، غذاهای تند، شور و ‌ترش پرهیز کنند. این افراد ‌نباید ‌به مدت طولانی ‌گرسنه ‌بمانند ‌یا احساس ‌تشنگی ‌کنند؛ ‌پرهیز از پُرخوری و درهم خوری (چند غذا را با هم در یک وعده میل کردن) و کم خوابی هم در اشخاص دچار افسردگی ‌ضروری است.
صبحانه ‌مفید برای افسرده ها
مبتلایان ‌به افسردگی برای صبحانه می‌توانند کره محلی را به همراه مربای ‌به، سیب، گلابی، بالنگ، بهار نارنج، انجیر، پوست پسته و گل سرخ میل کنند، مصرف شیره انگور به تنهایی ‌یا همراه با شیر هم برای این افراد مفید است، این اشخاص همچنین می‌توانند فرنی تهیه شده با شیره انگور را هم میل کنند، مصرف تخم مرغ به ویژه زرده آن ‌به ‌شکل نیمرو یا عسلی هفته‌ای چهار تا شش عدد برای مبتلایان به افسردگی مناسب است.
عمر مفید ایمپلنت‌های دندانی ۱۰ سال است
یک ‌متخصص ‌جراحی ‌لثه ‌با ‌اشاره ‌به ‌اینکه ‌طول ‌عمر ‌مفید ‌ایمپلنت‌های ‌دندانی ‌۱۰ ‌تا ‌۱۲ ‌سال ‌است، ‌اظهار ‌کرد: ‌محور ‌اصلی ‌نوزدهمین ‌کنگره ‌انجمن ‌پریودنتولوژی ‌ایران موضوعات نوین تشخیصی و درمانی مرتبط با حفظ نسوج اطراف دندان و تکنیک های جدید ایمپلنت دندان است.
امیرحسین نگارش ‌با بیان انکه بهداشت فردی دهان، دندان و به ویژه ایمپلنت مهمترین نکته در افزایش طول عمر آن محسوب می شود، افزود: داشتن دندان های جدید موجب شده تا اغلب بیماران تصور کنند این درمان دائمی و بدون شکست است ولی باید هشدار داد که در صورت عدم رعایت توصیه ها و بهداشت امکان شکست درمان قطعی خواهد بود.
دبیر اجرایی ‌نوزدهمین کنگره بین المللی انجمن ‌علمی ‌پریودونتولوژی ایران، گفت: ایمپلنتی ‌ارزشمند است ‌که بتواند سالیان ‌سال کارایی ‌داشته باشد ‌و شرط ‌مهم این رخداد سالم نگهداشتن بافت اطراف دندان و ایمپلنت با رعایت بهداشت است.
وی ‌با اشاره به اینکه امروزه تکنیک ‌های مختلفی ‌در جراحی ‌ابداع شده که میتواند آسیب ‌ها را در اولین ‌فرصت ممکن مدیریت کند، اظهار ‌کرد: ‌استادان ‌مجرب ‌داخلی ‌و خارجی در کنگره امسال پیرامون تکنیک های نوین جراحی استخوان ‌و بافت نرم اطراف آن(لثه) سخنرانی ‌خواهند داشت.
وی تصریح کرد: طول عمر مفید ایمپلنت های دندانی ۱۰تا ۱۲ سال است ولی بهداشت دهان و دندان میتواند این زمان را افزایش دهد. ‌وظیفه ما دندانپزشکان و ایمپلنتولوژیست ها تذکر و آموزش نکات کلیدی بهداشت ایمپلنت به هموطنان است بدین منظور معاینه منظم هر ۳ تا ۶ ماه یکبار پس از عمل کاشت دندان(ایمپلنت) توصیه می شود.  
نگارش اظهار کرد:  ‌با روش های غیر جراحی مانند استفاده صحیح از نخ دندان، مسواک و دهانشویه می توان طول عمر و موفقیت درمان با ایمپلنت را افزایش داد.
این متخصص لثه با بیان اینکه بهترین مسواک، نوع نرم آن است که نسوج اطراف را سالم نگه دارد، تاکید کرد: پلاک میکروبی پایه و اساس آسیب به بافت های لثه و دندان است بدین ترتیب مسواک زدن از نکات کلیدی محسوب می شود که از پلاک میکروبی اطراف دندان و ایمپلنت پیشگیری می کند.
وی تصریح کرد: نواحی بین دندانی و بین ایمپلنت اولین جایی است که دچار آسیب می شود پس باید همیشه از نخ مناسب دندان و مسواک  بین دندانی استفاده کرد.
وی در خصوص بازار تجاری حاکم بر ایمپلنت، گفت: اغلب ایمپلنت‌هایی که در ایران مورد استفاده توسط دندانپزشکان است از نوع خوب بوده و باید اذعان کرد که نوع تکنیک جراحی نیز می تواند در کنار آموزش بهداشت فردی موجب موفقیت درمان گردد.
وی یادآور شد: دانشکده‌ های دندانپزشکی و سطح آموزش در ایران از استانداردهای بالایی در حیطه جراحی لثه و ایمپلنت برخوردار اند بگونه ای که امروزه  میان دانشکده های مختلف تحقیقات وسیعی در خصوص پیوندهای استخوانی و بهره گیری از سلولهای بنیادین در جریان است.
نگارش افزود: امسال حدود پنجاه شرکت در پنج غرفه بزرگ نمایشگاهی آخرین تجهیزات و دستاورهای حوزه جراحی لثه و ایمپلنت را به معرض دید و معرفی قرار داده اند.
دبیر اجرایی نوزدهمین کنگره پریودنتولوژی ایران، گفت: حضور پروفسور آنتون اسکولیان رئیس فدراسیون پریودونتولوژی اروپا از کشور سوییس و پروفسور جیووانی زوچلی استاد پریوایمپلنت دانشگاه بولونیا(پیشرو در جراحی های لثه و بافت نرم)، همچنین پروفسور مایسنر در زمینه لیزر دندانپزشکی از کشور آلمان و سخنرانی اساتیدی از آمریکا، ایتالیا، ترکیه، آذربایجان چهره این کنگره را بین المللی کرده است. همچنین سخنرانی و کارگاه های متعدی برای روزهای برپایی این کنگره در نظر گرفته شده که با استقبال خوب و ثبت نام حدود ۳۰۰۰ نفر از همکاران همراه بوده است.
شگردهای مهم در نگهداری و انتخاب عسل
سعی کنید عسل تازه تهیه کنید. چه عسل‌های بسته‌بندی‌شده و چه عسل‌هایی که به طور مستقیم از کندوداران می‌خرید، در صورت تازه بودن ماندگاری کیفی بیشتری خواهند داشت.
عسل‌های باکیفیت و بدون تقلب معمولا دچار فساد میکروبی نخواهند شد. عسل به دلیل غلظت‌های بالای قند، یکی از مواد غذایی است که به طور طبیعی محیط مناسبی برای رشد اغلب میکروارگانیسم‌ها نخواهد بود.
همچنین عسل‌های با کیفیت دارای ترکیبات ضد میکروبی هستند. برخی میکروب‌های قنددوست در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری و بسته‌بندی ممکن است باعث فساد عسل شوند.
بهترین ظرف برای نگهداری عسل ظروف شیشه‌ای با درهای محکم و نفودناپذیر به هواست. برای این منظور می‌توانید از ظروف سرامیکی یا حتی پلاستیکی هم استفاده کنید، اما توجه داشته باشید ظروف فلزی به هیچ وجه برای این منظور مناسب نیستند، چرا که فلزات می‌توانند به مرور زمان سبب اکسیداسیون عسل شوند.
با این حال استفاده از قاشق‌های فلزی برای برداشتن عسل بلامانع است، چرا که عسل تنها چند ثانیه با سطح فلزی در تماس است. ظرف نگهداری عسل قبلا نباید برای مواد غذایی با بوی شدید استفاده شده باشد به‌خصوص ترشی‌ها یا مرباها. هیچ‌گاه عسل را در نقاط گرم آشپزخانه یا منزل نگهداری نکنید و آن را از منابع حرارت از قبیل گاز یا آون دور نگه دارید. عسل در دماهای ۱۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد تازه خواهد ماند.
همچنین محل نگهداری عسل نباید دارای نوسانات دمایی باشد، چرا که عسل تیره شده و عطر و طعم ویژه خود را از دست می‌دهد. عسل را در معرض نور خورشید مثلا در پشت پنجره نگهداری نکنید.
کابینت‌هایی که خیلی باز و بسته نمی‌شوند برای نگهداری عسل مناسب خواهند بود. از نفوذ ناپذیری در ظرف نگهداری عسل اطمینان حاصل کنید و سعی کنید میزان ورود هوا به داخل ظرف را به حداقل برسانید.
طعم عسل می‌تواند با حضور هوا تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین زمانی که عسل در زمان طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند که با تغییر رنگ و طعم عسل همراه خواهد بود.
کریستالیزه شدن عسل
قندهای تشکیل‌دهنده عسل عمدتا از نوع فروکتوز و گلوکز هستند و عسل حدود ۷۰ درصد قند و ۲۰ درصد آب است. گلوکز حلالیت کمی در آب دارد و به مرور زمان از حالت محلول به حالت کریستالی درمی‌آید و این کریستال‌ها به تدریج رشد می‌کنند و تمامی عسل را فرا می‌گیرند. برای نگهداری عسل لازم نیست آن را در دمای یخچال قرار دهید.
عسل زمانی که در یخچال قرار می‌گیرد سریع‌تر کریستالیزه می‌شود یا اصطلاحا شکرک می‌زند؛ البته در دمای محیط نیز ممکن است این اتفاق بیفتد، اما در مدت زمان‌های خیلی طولانی که از چند هفته تا چند سال بسته به نوع عسل متفاوت است.
تصور عمومی بر این است که عسلی که شکرک زده تقلبی است یا فاسد شده است، اما این یک فرآیند طبیعی است که در عسل‌های خام، خالص و عسل‌هایی که حرارت ندیده‌اند اتفاق می‌افتد. کریستالیزاسیون در برخی عسل‌ها به صورت همگن و یکنواخت رخ می‌دهد و در برخی سبب ایجاد دو لایه شکرک در ته و شفاف در روی ظرف می‌شود. کریستالیزه شدن سبب مات شدن رنگ عسل می‌شود.
اگر ظاهر این عسل کریستالیزه شده را دوست ندارید ظرف عسل را (ترجیحا شیشه‌ای) در یک ظرف آب گرم قرار دهید و به صورت غیرمستقیم حرارت داده و سریع آن را هم بزنید. از حرارت دهی مستقیم و شدید آن بپرهیزید، چرا که سبب تیرگی رنگ، از دست رفتن طعم و تشکیل ترکیبات مضر نظیر هیدروکسی متیل فورفورال می‌شود. عسل کریستالیزه را به هیچ وجه در ماکروویوقرار ندهید.
تماشای تلویزیون برای اطفال زیر ۱۸ ماه ممنوع است
رئیس پانزدهمین کنگره بیماری‌های شایع کودکان با اشاره به اینکه برای اطفال زیر ۱۸ ماه، دیدن تلویزیون و استفاده از وسایل الکترونیکی ممنوع است، اظهار کرد: متخصصین اطفال، حامی و مروج سلامت کودکان هستند و سلامت به معنای برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که متخصصین کودکان، جایگاه مهمی در این عرصه دارند.
علی اکبر سیاری با بیان اینکه فقط ۲۵ درصد عوامل تاثیر گذار بر سلامت در حوزه پزشکی است و ۷۵ درصد عوامل در حوزه اجتماعی و اقتصادی است، افزود: متخصصین اطفال فقط مسئول سلامت جسمی کودکان نیستند، بلکه در حوزه سلامت اجتماعی نیز نقش دارند.
رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ و بیماری‌های شایع طب کودکان با تاکید بر دستاوردهای کشور در حوزه بهبود شاخص‌های سلامت کودکان، افزود: بخشی از این دستاوردها حاصل تلاش متخصصین کودکان است؛ به طوری که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، بر اساس اقداماتی که کشورها انجام داده‌اند، کاهش یافته است.
سیاری تصریح کرد: در سال ۱۹۹۰، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به ازای هزار تولد زنده ۹۰ مورد بوده است که در سال ۲۰۱۷ این آمار به ۴۸ مورد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال کاهش یافته است.
وی ادامه داد: این آمار در ایران از ۵۶ مورد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سال ۱۹۹۰، به ۱۵ مورد رسیده است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته که این میزان مرگ و میر از ۱۵ به ۶ مورد رسیده است، عقب تر هستیم، اما نسبت به کشورهای جهان سوم که از ۹۹ مورد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به ۵۳ مورد رسیده است، جلوتر هستیم.
رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ و بیماری‌های شایع طب کودکان، گفت: سالانه ۱۳۵ میلیون نوزاد در دنیا متولد می‌شوند که این آمار در ایران، یک میلیون و ۵۷۵ هزار تولد است.  
سیاری خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای کشور در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، اجرای موفق برنامه واکسیناسیون بوده است؛ به طوری که شاهد پوشش ۹۵ درصدی واکسیناسیون کودکان ایرانی هستیم.
وی با بیان اینکه ما فقط از ۱۰ واکسن استفاده می‌کنیم در حالی که برخی کشورها از ۱۳ تا ۱۵ نوع واکسن استفاده می‌کنند، افزود: بنابراین، ما باید از دولت و نظام طلبکار باشیم که واکسن‌های جدید را وارد برنامه واکسیناسیون کشور کنند.
رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان با اشاره به  موضوع تغذیه کودکان اظهار کرد: در تغذیه هم دستاوردهایی داشته‌ایم؛ به طوری که شاهد کاهش سوتغذیه و کنترل ریز مغذی‌ها بوده‌ایم.  
سیاری با بیان اینکه میزان آهن در مادران ایرانی ۱۳ درصد است، ادامه داد: این آمار در آمریکا ۱۷ درصد و در فرانسه ۲۳ و ترکیه ۲۹ درصد است.  
وی تاکید کرد: برای کاهش فقر آهن، ما چندین کار انجام داده‌ایم؛ از جمله دادن قطره آهن به تمامی کودکان زیر ۶ ماهگی بوده است. از سال ۱۳۷۶، فنی سازی آرد با آهن وارد برنامه کشوری شد و به دانش‌آموزان دختر هر هفته دو قرص آهن می‌دادیم که در حال حاضر به یک قرص در هفته رسیده است.
 رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان ادامه داد: برای مادران باردار از ۴ ماهگی به صورت رایگان قرص آهن داده‌ایم و تمامی این خدمات منجر به این دستاوردها شده است.
سیاری با اشاره به به موضوع آسیب‌های استفاده زیاد از اینترنت، تلویزیون، تبلت و بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: ۷۳ درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند و ۹۳ درصد نیز از موبایل استفاده می‌کنند؛ در حالی که انجمن کودکان آمریکا، محدودیت‌هایی برای استفاده از این وسایل قائل شده است.
وی افزود: کودکان زیر ۶ سال، مرز بین واقعیت‌ها و خیالات را تشخیص نمی‌دهند و استفاده بیش از حد از این وسایل، آسیب‌هایی را متوجه آنها می‌کند. بر همین اساس، انجمن کودکان آمریکا اعلام کرده است که استفاده زیاد از این وسایل، وضعیت شنوایی، گفتاری و رفتاری کودکان را تغییر داده و آنها را پرخاشگر می‌کند و باعث می‌شود موفقیت تحصیلی آنها کاهش یابد.
رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان، تصریح کرد: برای اطفال زیر ۱۸ ماهگی، دیدن تلویزیون و استفاده از وسایل الکترونیکی ممنوع است. از ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی باید تحت نظارت والدین باشد و از دو سالگی تا ۵ سالگی، یک ساعت تماشای تلویزیون با نظارت والدین، در ۵ سالگی تا ۱۸ سالگی این میزان به دو ساعت می‌رسد و باید دقت شود که استفاده از این وسایل باید نظارت والدین باشد.  
سیاری از خواب به عنوان عامل مهم در سلامت کودکان نام برد و افزود: در اتاق خواب کودکان، نباید این وسایل وجود داشته باشد و یا اینکه استفاده نشود.  
وی در خصوص مکمل‌ها، گفت: در حال حاضر شاهد بازار آشفته مکمل‌ها در کشور هستیم. از همین رو، در مطالعه‌ای که بر روی ۵۹ نوع مکمل انجام دادیم، به نتایج جالبی رسیدیم.  
رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان با بیان اینکه ۳۵.۶ درصد این مکمل‌ها ایرانی و ۶۴.۴ درصد خارجی بودند، افزود: فقط ۷۶ درصد این مکمل‌ها استاندارد بودند، ۱۳ درصد کمبود ویتامین را داشتند و ۲۰ درصد هم اضافه داشتند.  
سیاری با اشاره به وجود ویتامین‌های A و D، آهن در این مکمل‌ها، گفت: ۵۰ درصد مکمل‌های ایرانی استاندارد بودند و فقط ۳۵ درصد مکمل‌های خارجی که مورد مطالعه ما قرار گرفتند، استاندارد بودند.  
وی از متخصصین کودکان درخواست کرد که به مکمل‌های خارجی بیشتر از انواع ایرانی بها ندهند و تاکید کرد: لازم است  متخصصین کودکان در هنگام معاینه کودک، گزارش‌های لازم را از والدین دریافت کنند تا بهتر بتوانند بیماری کودک را تشخیص دهند.
چرا مصرف روزانه نوشابه خطرناک است؟
درباره عوارض مصرف نوشیدنی‌های شیرین زیاد شنیده‌ایم. متخصصان بارها هشدار داده‌اند که مصرف روزانه این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث کاهش طول عمر و مرگ زودرس شود.
اکنون در یک بررسی گسترده پژوهشگران دانشگاه هاروارد، به صورت اختصاصی و دقیق رابطه بین مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین و ابتلا به دیابت نوع ۲، یکی از عوامل موثر در مرگ زودرس را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این بررسی که اطلاعات آن طی مدت ۲۰ سال جمع‌آوری شده است، وضعیت ۱۲۹ هزار نفر بررسی شد.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که به صورت روزانه یک لیوان نوشابه شیرین گازدار یا آب میوه مصرف می‌کنند، طی چهار سال آینده، ۱۶ درصد بیشتر از دیگران است. نکته‌ قابل تامل این است که این افزایش احتمال ابتلا، با جایگزینی نوشابه با گزینه رژیمی آن، تغییر نمی‌کند.
اما این مطالعه جدای از این هشدار، خبر خوبی نیز دارد. به گزارش سی ان ان، اگر شما عادت به مصرف نوشیدنی‌های شیرین دارید و هر روز دو سه لیوان مصرف می کنید، از میزان خطری که سلامتی شما را تهدید می‌کند، وحشت نکنید.
پژوهشگران در این بررسی متوجه شدند زمانی که افراد تنها یک وعده از نوشابه خود را با آب، چای یا قهوه (بدون شکر) عوض کنند، احتمال ابتلای خود به دیابت نوع ۲ را بین ۲ تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهند.
پس ناامید نشوید و در قدم اول یک وعده را با دیگر نوشیدنی‌های غیرشیرین جایگزین کنید. البته بهتر است در طولانی مدت عادت خود در مصرف روزانه نوشابه را تغییر دهید تا بتوانید سال‌های بیشتری را در سلامت زندگی کنید.
 

کد خبر 392534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.