۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
اراک شهر دوستدار کودک

مدیریت شهری ملزم به ارایه طرح‌ها و تدوین برنامه‌هایی است که شهر را به محیطی سالم، شاداب و بانشاط برای همه شهروندان تبدیل کند؛ در این میان کودکان به دلیل نقش و جایگاهی که در آینده شهر دارند بیشتر در کانون توجه مدیران شهری قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کودکان عامل پیوند حال و آینده در جامعه انسانی هستند، هر اقدام سازنده‌ای که در زمینه تربیت و پرورش کودکان انجام شود در حقیقت سنگی بر بنای مستحکم آینده و نور امیدی به سوی آینده‌ای روشن است. دورنمای رشد و توسعه شهرها با پرورش نسل‌هایی آگاه، هوشیار، بانشاط و سالم پیوند خورده است به همین دلیل مدیران و کارگزاران بخش‌های مختلف می‌کوشند با اجرای طرح‌هایی این نیاز را برآورده کنند؛ یکی از طرح‌ها "شهر دوستدار کودک" است که در آن با تعیین مؤلفه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تلاش می‌شود تا شهرها را به محل‌هایی بهتر برای کودکان تبدیل کنند.

اراک، کلانشهری در مسیر تبدیل به شهر دوستدار کودک است که مدیران آن می‌کوشند با بهره‌گیری از آداب و رسوم، فرهنگ دیرپایه و شاخصه‌های شهری دنیایی بهتر را برای کودکان بسازند.

حمید کربلائی‌حسنی، سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک می‌گوید: کودکان برای رشد نیازمند شادابی و نشاط هستند. زندگی در فضایی امن و آرام و به دور از دغدغه زمینه شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم و آن‌ها را برای ورود به جامعه آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه توجه به نیازهای کودکان و تامین این نیازها یکی از راهکارهای مهم شناسایی استعدادهای آن‌ها و هدایت آن و انرژی نهفته درونی کودکان به سوی ساختن جامعه‌ای آباد و بانشاط است، ادامه می‌دهد: احداث شهر دوستدار کودک یکی از راهکارهای ایجاد روحیه نشاط در کودکان و خردسالان است که با تامین زیرساخت‌های لازم می‌تواند آنها را در فضایی امن و زیبا به سمت رشد سوق دهد.

 سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک تصریح می‌کند: مؤلفه‌های شهر دوستدار کودک اگر با جدیت دنبال و زیرساخت‌های لازم ایجاد و مراکز تخصصی احداث شود، یقینا با رفع نیازهای کودکان و با رویکرد توانمندسازی آن‌ها در توسعه آینده جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کربلائی‌حسینی می‌گوید: به مناسبت فرا رسیدن هفته کودک و در راستای ایجاد شهر دوستدارکودک سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک نیز اقداماتی را انجام می‌دهد که این اقدامات با رویکرد توانمندسازی و حفظ سلامت روحی و جسمی کودکان در شهر اراک اجرا می‌شود، زیرا معتقدیم کودکان با نشاط و سالم به عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم نقش بسزایی در توسعه همه جانبه جامعه خواهند داشت.

وی اضافه می‌کند: در این راستا با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و به مناسبت آغاز هفته کودک، برنامه‌های فرهنگی هنری در سرای محله یاسین در شهرک ولیعصر اجرا می‌شود.

 سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک اظهار می‌کند: هم زمان با آغاز هفته ملی کودک در اراک روز سیزدهم مهر ۹۸ گروه امداد فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در دبستان دخترانه یاسین واقع در حاشیه شهر اراک حضور و برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان این مدرسه اجرا می‌کنند؛ در این طرح برنامه‌های فرهنگی، هنری شاد و متنوع از جمله قصه‌گویی، آموزش کلمات قرآنی، آموزش کتاب‌خوانی و خلاقیت اجرا و در پایان با برگزاری مسابقات فرهنگی به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

برگزاری تور اراک‌گردی در هفته کودک

کربلائی‌حسینی خاطرنشان می‌کند: در این هفته سه تور اراک‌گردی برای دانش‌آموزان برگزار خواهد شد که نخستین تور با حضور دانش‌آموزان مدرسه نمونه شهید فهمیده برگزار می‌شود؛ این تور با حضور کارشناس سازمان و بازدید از پارک وحش اراک و موزه مفاخر صورت برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تور اراک‌گردی ویژه شهروندان و میهمانان کلانشهر اراک هم برگزار می‌شود و مطابق برنامه‌ریزی به عمل آمده در فواصل مختلف سال در مناطق دیدنی شهر اراک پیگیری خواهد شد؛ شهروندان و میهمانان می‌توانند با ارسال مشخصات خود به سامانه ۳۰۰۰۴۰۳۷ در این تور ثبت نام و براساس برنامه‌ریزی انجام شده به صورت رایگان از اماکن دیدنی و تاریخی شهر بازدید کنند.

 سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک با اشاره به برگزاری دوره رایگان آموزش قرآن کریم ویژه خردسالان در ترم پاییز در فرهنگسرای شهر، یادآور می‌شود: مانند سال‌های گذشته در ترم پاییز نیز برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی و ورزشی ویژه خردسالان و کودکان در دو فرهنگسرای شهر و سیدالشهدا(ع) برنامه‌ریزی و مهیا شده است.

کربلائی‌حسینی می‌گوید: در طول سال نیز برنامه ورزشی "یک مسابقه یک مدرسه" در هر هفته در یکی از مدارس شهر اراک در رشته‌های مختلف به همراه برنامه‌های با نشاط برگزار خواهد شد که این برنامه همزمان با هفته کودک در مدارس اراک آغاز شده است.

تشکیل اداره شورای اجرایی شهر دوستدار کودک

وحید ایرجی، رییس اداره شهر دوستدار اراک نیز تصریح می‌کند: شهردوستدار کودک با رویکرد توجه ویژه به کودکان و ایجاد نشاط و شادابی برای آن‌ها در حال احداث است.

وی می‌افزاید: احداث اداره شورای اجرایی شهر دوستدار کودک به تازگی با ابلاغ شهرداری در دست اقدام قرار گرفته و تاکنون دو جلسه از این شورای اجرایی نیز برگزار شده است.

رییس اداره شهر دوستدار اراک ادامه می‌دهد: در این دو جلسه تمام تصمیمات در مورد احداث "اتاق مادر و کودک" به منظور شیردهی و تعویض پوشک کودکان در بوستان‌ها و سازمان پایانه‌های اراک اخذ شده است و برای احداث این اتاق در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات زیرساختاری و جانمایی هستیم.

ایرجی خاطرنشان می‌کند: تشکیل اتاق مادر و کودک نیازمند فضایی مناسب دارای استانداردهای لازم همچون نور کافی و قرار گرفتن در فضایی مناسب است که در حال حاضر در حال انجام اقدامات زیرساختاری آن هستیم.

وی تصریح می‌کند: در راستای برگزاری برنامه‌های هفته کودک نیز جلساتی را با دستگاه‌های ذیربط همچون کانون پرورش فکری کودکان برگزار شده و در این خصوص سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اقداماتی را انجام داده است، ضمن اینکه برگزاری برنامه‌های هفته کودک در سال آینده باید در بودجه اداره شهر دوستدار کودک دیده شود.

کد خبر 392365

برچسب‌ها